Puls på Sinntorpsskolan
Kan engagerande pulspass leda till ökad inlärning, bättre studiero och högre närvaro? Kan digital teknik stimulera rörelseglädje och aktivitet? Det undersöker just nu lärare och elever i årskurs sju på Sinntorpskolan i projektet Puls.
Pulspasset
Det är en kall dag i slutet på januari när jag kliver in i idrottshallen på Sinntorpsskolan. Eleverna har samlats runt lärarna Åsa Rodéhn, Malin Molin och Jakob Chamoun som har förberett stationer med olika aktiviteter.
Eleverna sätter på sig sina pulssensorer. Åsa har kopplat upp en surfplatta till projektorn som projicerar pulsprogrammet på väggen. Där syns varje elevs puls. En syntetisk röst hörs från högtalaranläggningen.
-Träna, forty seconds, start.
Musiken startar och passet kör igång. Eleverna har ett högt tempo när de utför de olika aktiviteterna. Då och då tittar de upp på projektorduken för att se hur de ligger till. Det går inte att ta miste på att eleverna är motiverade och vana vid passen.
Mål med projektet
När Sinntorpsskolan hösten 2018, i samarbete med Kultur- och fritidsförvaltningen, gick in i pulsprojektet, såg man fyra viktiga mål med projektet. Ökad inlärning, bättre studiero, högre koncentration och högre närvaro. Man kunde dessutom koppla arbetssättet till skolans digitalisering som följs av en forskare från Högskolan Väst.
Testårskurs
Två gånger i veckan har eleverna i årskurs 7 på Sinntorpsskolan, ett halvtimmeslångt pulspass. I nuläget är det bara årskurs 7 som deltar, de är projektets testårskurs. Passet går ut på att man under 30 minuter ska vara 20 minuter i grön zon. Det betyder att man ska ha 70-80% av maxpuls. Eleverna kan se sin egen puls på projektorduken. Lyser det grönt så har de rätt puls.
Musik som höjer pulsen
Jag frågar Malin Molin hur viktig musiken är för pulspassen.
-Otroligt viktigt. 85 procent av passet skulle jag säga. Det hänger ju mycket på musikens takt. Det ska vara musik med högt tempo som hjälper till att uppnå rätt pulsnivå. Lugn musik är inte att föredra.
Elevinflytande
Pulspassen skiljer sig från idrottslektionerna genom att det inte finns en kursplan och en prestation som ska bedömas.
-Det här gör att eleverna är mer fria att själva bestämma aktivitet. Inflytandet har varit en viktig del av projektet, säger Jakob Chamoun.
Effekter på skolarbetet
Åsa Rodéhn berättar att lärarna redan sett tydliga effekter på skolarbetet.
-Framför allt har vi sett ett ökat engagemang och en bättre koncentration på de lektioner som eleverna har direkt efter ett pulspass. En enkel förklaring är att blodtillförseln till hjärnan ökar när vi rör på oss. Det är ju också så att fysisk aktivitet påverkar hela människan, inte bara muskler och kondition. Det förebygger också fysisk och psykisk ohälsa.
Forskare från Högskolan Väst
Det som fick samverkansforskaren Maria Spante från Högskolan Väst, att intressera sig för pulsprojektet var att skolan hade valt en digital teknik som inte var datorer och surfplattor. Att man med tekniken ville visualisera elevernas aktivitet.
I praktiknära samverkan har Maria tillsammans med skolans lärare och rektor skapat frågor och inriktning för projektet.
-Det blir inte bara en forskare som kommer till skolan och observerar. Vi tittar och tänker tillsammans utifrån de observationer vi gjort, för att driva det här till nästa steg.
Tekniken inspirerar till rörelse
Maria berättar att eleverna har använt den digitala tekniken som ett stöd för den egna aktivitetsnivån.
-Det vi har sett är hur den digitala tekniken kan inspirera till rörelse och användas som motivation när eleverna testar nya aktiviteter i pulspassen. Själva visualiseringen av deras puls triggar något hos eleverna.
Fortsatt samarbete
Det finns utvecklingspotentialer som handlar om att fördjupa elevernas lärande kring idrott, hälsa och rörelse, tack vare det man uppnått hittills, menar Maria.
-Det ska bli spännande att fortsätta samarbeta med Sinntorpsskolans skickliga lärare. Att se hur vi tillsammans kan skapa lärandemodeller och ta det här vidare.
Önskan om utökning
Lärarna på Sinntorpsskolan vill utöka arbetet med pulspassen.
-En önskan är att vi skulle vilja ha möjligheter till fler lokaler så vi kan köra flera pass samtidigt. Kanske en lokal för gym och en för dans, säger Åsa Rodéhn.
Följ pulsprojektet på Facebook
Anders Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer