Ungas perspektiv i framtidens forskning
Vad händer när ungdomars perspektiv flyttar in på ett stort forskningsföretag? Vilket gemensamt lärande kommer att ske? Följ med på resan som precis har börjat.
Den 4 september var det dags för första träffen i projektet Framtidens forskare som skolförvaltningen driver i samarbete med AstraZeneca. På plats var elever, lärare och rektorer från Kvarnbyskolan och Sinntorpsskolan. De hälsades välkomna av Sitedirector Matti Ahlqvist, projektledarna Marie Örn och Helena Hedlund.
Välkomna till AstraZeneca
Matti Ahlqvist började med att förklara att Astra kommer ge sin bild av företaget men att han ser fram emot få ta del av elevernas bild av hur det fungerar på ett forskningsföretag. Sedan berättade Matti om hur han själv upplevde högstadiet. Att han inte var särskilt studiemotiverade i början men att vändningen kom när han upptäckte delar i skolan som han faktiskt var intresserad av. Att det då plötsligt blev roligt att lära sig. Mattis budskap till eleverna var att det finns ingen som vet säkert vad någon annan kommer att arbeta med i framtiden. Varken lärare eller föräldrar vet. Inte ens man själv.
- Har ni en nyfikenhet och våga erkänna för er själva att det finns saker som ni på riktigt tycker är kul så kommer ni kunna utvecklas på ett sätt som ni inte har en aning om.
Amazing Journey
Efter introduktionen var det dags för rundturen ”Amazing Journey”
En promenad längs företagets korridorer där man utifrån olika
utställningar får lära känna AstraZenecas verksamhet. I utställningarna fick eleverna bland annat känna på hur hjärtat slår om man har hjärtproblem. De fick också med ett sugrör testa på hur det känns att andas om man har en kroniskt obstruktiv lungsjukdom på grund av rökning. Forskningen på Astra handlar om att ta reda på var de stora medicinska behoven finns. Att lyckas innebär att förhindra att människor dör en för tidig död.
Hållbarhet
En av projektledarna, Helena Hedlund förklarade att Astra som är
ett företag med över sextiotusen anställda runt om i världen har ett
stort ansvar när det gäller hållbarhet. Man har valt att fokusera på tre olika områden. Ett är miljöpåverkan. Det andra är etik och transparens vilket handlar om att man ska kunna lita på företagets produkter och på Astra som samarbetspartner. Det tredje är tillgång till läkemedel där företaget bland annat samarbetar med Kenya för att öka medvetenheten om hjärt- och kärlsjukdomar.
En molekylär värld
Efter ytterligare en promenad i korridorerna fick eleverna gå in i en
utställningslokal som kallas den molekylära världen där bilder och filmer projiceras på väggarna. Helena Hedlund berättade att när forskarna kommer till labbet på Astra så dyker de rätt in i kroppen. De arbetar i ett parallellt universum kan man säga. Även om vi vet mycket om kroppen idag så finns massor som vi inte vet. Ibland är det så att ju mer vi lär oss ju mer inser vi hur mycket det finns som vi inte kan och förstår.
- I världen finns det fler unika molekyler än vad det finns
sandkorn i Sahara.
Tävla mot en robot
En HTS robot (High-throughput screening) gör det möjligt att snabbt göra miljontals farmakologiska tester i ett labb. För att förstå hur fort en sådan robot arbetar så fick eleverna utmana den i wack the duck som går ut på att släcka knappar som tänds på ett bord. Eleverna kom snart på att de kunde samarbeta för att vinna över roboten.
Olikheterna berikar
Helena förklarade vilka olika kompetenser som behövs för att arbeta på Astra.
- Jag skulle vila säga att man behöver väldigt många. Ju fler olika kompetenser vi har desto mer kan vi utmana varandra. Man lär av
varandra och tillsammans kan vi skapa de här fantastiska produkterna som räddar liv.
Collaborationspiralen
Vid en trappavsats fick eleverna ställa sig under en stor ljusspiral. Helena berättade att den visualiserar samtalet människor emellan på Astra. Spiralen är kopplad till olika ljudupptagare runt om i lokalerna. När det pratas mycket så lyser spiralen i olika färger. Eleverna testade genom att hoppa och klappa i händerna vilket direkt gav utslag på spiralen.
Framtidens forskare
Efter rundturen samlades eleverna i ”Bubblan” en yta med inslag av amfiteater, sköna fåtöljer och tillgång till datorer och fika. Här bjöds det på smoothie och dricka. Under fikat berättade Matti att Astras satsning på forskning och utveckling är ett långsiktigt arbete som blir produkter längre fram. Så om inte det finns ungdomar idag som intresserar sig för teknik och naturvetenskap så kommer det inte finnas någon verksamhet på Astra i framtiden.
- Ert perspektiv behövs för att det ska kunna ställas nya frågor som
gör att vi utvecklas. Så ni är superviktiga.
Frågestund
Det märktes tydligt att eleverna blivit inspirerade av den här första
träffen. När det var dags för frågestund så var frågorna många. Här är några av dem.
- Finns Astra över hela världen?
- Hur tar man reda på vilken dos som behövs för att en medicin
ska ge effekt?
- Vilket är det mest intressanta med forskning?
- Kan man få göra praktik hos er?
Matti fick också frågan vilken kompetens eleverna behöver ha med
från skolan för att arbeta som forskare.
- Nyfikenhet är viktigt och förmågan att lära sig. Utbildningen är
bara en dörröppnare sedan får man börja lära sig ännu mer.
Marie Örn fyller i.
- Tron på er själva vill jag lägga till. Att våga utmana.
Reflektioner
När jag frågade några elever efteråt om vad de tyckte så svarade
den en av dem.
- Jag kan knappt vänta tills nästa träff.
En annan elev sa helt spontant under rundvandringen.
- Det här är magiskt!
En av rektorerna sammanfattade besöket på följande sätt.
- Det här första besöket har varit väldigt inspirerande. Man känner
att man vill vara med och påverka. För en bättre hälsa och en
bättre värld.
Anna Hedström som är NO-lärare på Kvarnbyskolan tyckte det var en lyckad start på projektet.
- Eleverna tyckte ”Amazing Journey” var en väldigt spännande rundvandring. Jag tycker Matti och projektledarna är bra på att prata med ungdomar och fånga upp vad de är intresserade av. Jag tror också att eleverna tycker det är spännande att få lära känna eleverna som går på den andra skolan. Vid det här första tillfället hann de inte med att prata så mycket med varandra. Det här kommer säkert att växa fram efterhand.
Pedagog Mölndal återkommer med fler nedslag under projektets gång.
Anders Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Läs även blogginlägget om Framtidens Forskare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer