Lyckat chefssamarbete med nya planer
Skolledarna i norra Mölndal har blivit ett riktigt sammansvetsat gäng chefer. Mycket tack vare den gemensamma studiedagen Mölndal delar där de alla, trots tidspress och andra utmaningar, såg det som en stor fördel att de fick jobba tillsammans med ett och samma fokus.
Studiedagen var organiserad för samtliga ca 1500 pedagoger i Mölndals stad, i alla kommundelar och med digitalisering och delande som teman för dagen. Av de drygt hundra programpunkter som erbjöds var bara ett tiotal externa, resten var ledda av våra egna pedagoger i förskola och skola. Norra Mölndals pedagoger och chefer samlades till sina föreläsningar och workshops på Sörgårdsskolan.
- Det blev en riktigt peppande och go dag, med många kompetenta medarbetare som ville ställa upp och hålla workshops, konstaterar Inger Thungren, förskolechef på Känguruns och Sörgårdens förskolor.
Chefsgruppen kallar sig Norra lär och består av förskolecheferna Inger Thungren, Malin Grinneland och Monica Kable, Språkcentrums chef Tanja Bozic, chefen för pedagogisk omsorg Birgitta Gustafsson och rektorerna Fredrik Melleroth och Birgitta Hellquist.
Malin Grinneland är förskolechef på Toltorps förskola och den nyaste i chefsgruppen. Hon är väldigt positiv till hur hon och kollegorna i norra Mölndal arbetar.
- Jag ser ett härligt koncept för samarbete här. Det är super!
Allas barn 1-16
Toltorpsskolans rektor Birgitta Hellquist är också jättenöjd.
- Inför Mölndal delar hade jag en förhoppning om att en gemensam vi-känsla skulle uppstå och att vi skulle få tillfälle att uppleva gemensam utveckling i ett 1-16-perspektiv. Vi chefer träffas med jämna mellanrum just för att diskutera 1-16-perspektivet, men gemenskap kan bara uppstå om alla träffas. Dagen blev fantastiskt härlig!
- Det ger så många ringar på vattnet då man lär känna varandra bättre, menar förskolechef Monica Kable. Det är det ju det här området som allas våra barn kommer ifrån och ska gå i och vårt samarbete stärker den tanken. Hon fortsätter:
- Vi hade när vi började arbetet med planeringen olika tankar om vad verksamheterna vi leder behöver. Jag undersökte på mina förskolor vad pedagogerna behövde fördjupa i digitalisering och vilka önskemål som fanns och de andra gjorde samma på sina skolor.
Fredrik Melleroth, rektor på högstadieskolan Sörgårdsskolan funderar kring att det krävdes lite övertalning att få medarbetare att ställa upp och dela med sig i workshops för kollegor men att han egentligen aldrig var orolig att de skulle lyckas.
- Det handlade om att få några att vilja sprida sina kunskaper kring sånt de trodde att kollegorna kunde behöva. Men det gick och tillslut höll fem lärare av Sörgårdsskolans 35 i tre helt olika typer av workshops under dagen, berättar en nöjd Fredrik.
Ingen tvekan inför ansvaret
Tanja Bozic från Språkcentrum beskriver framgången med gruppens samarbete inför studiedagen med att de aldrig tvekade att hjälpas åt.
- Vi tog tag i uppdraget direkt och funderade inte så mycket kring vilka förutsättningar vi hade fått utan formade dagen tillsammans, med mycket action! Vi fördelade tidigt arbetsuppgifter, gjorde en plan och satte deadlines men kopplade också in skolor och förskolors medarbetare i arbetet.
Malin Grinneland lyfter också fram stoltheten som byggs upp när medarbetare får dela med sig till kollegor.
- Vi ville att de som deltog skulle känna sig stolta över sin verksamhet och det blev de! Det betydde mycket att som pedagog bli tillfrågad utifrån ”du kan ju detta”. Att vi som chefer hade sett att de jobbade på ett sätt och ville sprida det betydde mycket.
- När jag utvärderade med min personal i slutet av dagen hade alla fått med sig något, konstaterar Birgitta Hellquist. Många nämnde exempelvis att dagen hade förmedlat att "alla kan utgå från var de är i sin digitala kunskapsutveckling".
Ny plan växer fram
Att koppla ihop sig och byta idéer och tankar på ett lyhört sätt är något alla kring bordet upplever som en stor vinst både för dem som chefer och för alla pedagoger. Under studiedagen kunde skolpersonal gå på det som förskolan organiserade och tvärtom och på så vis blev Mölndal delar något gemensamt som förenade, menar chefsgruppen. Något de inte vill ska ta slut. Tanja Bozic berättar om hur en framtidsplan föddes.
- Vi kan inte bara tänka att nu har vi gjort det här. Vi kände direkt efter att vi vill se vad vi kan göra vidare kring digitalisering och lärande för alla medarbetare, i Språkcentrum och på förskolor och skolor i norra Mölndal.
Chefsgruppen Norra lär har därför i nya samtal fött idén om ett helt nytt upplägg. Det handlar om att erbjuda alla anställda i skolområdet en fördjupningseftermiddag i månaden med start hösten 2019 och hittills är sju tillfällen inplanerade för nästa läsår. Första mötet för de 240 anställda blir den 25 september 2019 och en inbjudan kommer att komma ut.
- Vi får på det här sättet en bra balans i att alla av oss chefer får ansvar för 2,5 timme en eftermiddag var, konstaterar Inger Thungren och tillägger tvärsäkert: Det här fixar vi utan att behöva bjuda in några externa föreläsare!
Sällan har jag sett så stolta, glada och taggade chefer kring ett och samma bord. Samstämmigt betonar de den tillit de har till medarbetarnas kompetens och att de nu satsar vidare på det kollegiala lärandet som slog så väl ut på studiedagen Mölndal delar. Det här får vi garanterat höra mer av på Pedagog Mölndal 2019.
Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer