Äventyrspedagogik som engagerar
Hur kan vi skapa motivation och tända stjärnor i ögonen på både barn och pedagoger? På Gundefjällets förskola är svaret äventyrspedagogik. De befinner sig i en process med att starta upp arbetet tillsammans med Balltorpskogens förskola.
En kylig novemberdag fick jag möjlighet att besöka Gundefjällets förskola och deras sagoland som är fyllt av äventyr. Barnskötare Sandra Ersénius och förskollärare Carolina Brånn Gustavsson visade runt på förskolan och tog mig med till en skogsglänta som finns intill gården.
Genom att krypa igenom en magisk portal så kan man ta sig till landet Kringelkroken där det händer spännande saker. Barnen på förskolan vet att i samma stund som alla krupit igenom portalen kan äventyret börja och det som sker då det sker i fantasins värld.
Olika karaktärer
För den som är uppmärksam finns det magiska detaljer att upptäcka i Kringelkroken. På en gren hänger små guldkottar och visst är det en mystisk grotta som skymtar en bit bort. Och där på en stubbe sitter det faktiskt någon. Det är draken Smagda som bor här i Kringelkroken tillsammans med trollet Trulsa, Örnen Ernst och Grunken.
Gundefjällets fyra avdelningar har ansvar för var sin av sagofigurerna och låter deras karaktärer växa fram inför och under mötet med barnen. Örnen Ernst är rädd för att flyga men har sitt ägg Ester som stöd. Draken Smagda är lite försiktig och snäll, men dessutom busig, nyfiken, vetgirig och gillar att prova nya saker.
Något att mötas runt
Carolina arbetar med förskolans yngsta barn och Sandra med de lite äldre. De är båda övertygade om att äventyrspedagogiken tillför något viktigt för barns lärande och för engagemanget hos både barn och vuxna. ”Det händer något när vi skapar en känsloladdning hos barnen som väcker intresse och motivation. Vi ser att det nu är fler barn i gruppen som fångas och engageras i de gemensamma lärprocesserna.”
Äventyren i Kringelkroken blir något gemensamt att mötas runt som skapar helhet och sammanhang förklarar Sandra. När sagofigurerna kommer med olika uppdrag så väcks barnens nyfikenhet att lösa problem i ett ämnesintegrerat lärande.
Hur startade ni?
De äldre barnen fick inledningsvis ett paket med foto på portalen i skogen och ett brev där det stod ”Välkomna till Kringelkroken.” Barnen har samtalat, skissat och resonerat kring vad och var Kringelkroken kan vara. Men det dröjde inte länge förrän det kom fler ledtrådar. Via brev, mail och videohälsningar har barnen fått lära känna det snälla men slarviga trollet Trulsa. Kontakten med Trulsa var inledningsvis en del i det digitala utforskandet bland annat med hjälp av film och QR-koder utifrån frågeställningen: ”Hur gör man för att ställa frågor till någon man inte kan träffa?”
Till att börja med fick barnen ett brev från Trulsa där hon berättade att hon ville bjuda in barnen till att leka lekar med henne, men att alla rep var spårlöst försvunna. Jakten på repen blev ett tydligt inslag i barnens lekar och i vardagen. Ett efter ett dök repen upp när barnen minst anade det och efter en tid fick barnen också träffa trollet Trulsa gestaltat av Sandra. Tillsammans har de lekt sammarbetsövningar med repen och nya äventyr med problemlösning är nu i antågande.
Äventyr som inramning och drivkraft
Sandra berättar att äventyrspedagogiken bygger på att det finns ett stort äventyr i sikte mot slutet av varje projektperiod. Men på vägen dit engageras barn och pedagoger i vad de behöver träna mer på för att klara det stora äventyret. Det kan vara förmågor som att klättra, balansera, hjälpa varandra, kommunicera, tänka matematiskt och mycket mer. Äventyren under året blir inramningen och drivkraften för att arbeta med hela läroplanen. Just nu har de använt äventyret för att sätta värdegrundsfrågor i fokus.
Utgå ifrån barnen
Innan pedagogerna planerar för ett äventyr så kartlägger de barngruppen för att fånga upp behov och intressen som kan tillvaratas när utmaningarna skapas. När Carolina och hennes kollegor planerade uppstarten för de yngre barnen var de noga med att börja i det välkända och bygga vidare från det barnen redan var bekanta med. Babblarna har länge varit i fokus och det blev också övergången och utgångspunkten i det äventyrspedagogiska arbetet.
Babblaren Babba var den som först besökte Kringelkroken och introducerade platsen för barnen med hjälp av brev och bilder. Ute i skogen plockade Babba fram en bild på draken Smagda ur sin väska, Babba hade varit i Kringelkroken och han hade träffat Smagda. Barnens fantasi satte genast igång kring vem Smagda var och vart hon kunde bo. ”Visst var det en grotta under stenarna, kanske bor hon där” resonerade ett barn.
Brev till Smagda
Med hjälp av dokumentation på väggar och digitalt blir upplevelserna i sagovärlden också en synlig del av vardagen. På så sätt kunde Smagda bli något att mötas runt på förskolan även innan barnen träffat henne. Pedagogerna hjälpte barnen att skriva ner frågor som skickades till Smagda för att de sakta men säkert skulle kunna lära känna henne.
Det finns inga gränser
Alla pedagoger går en utbildning i äventyrspedagogik och det finns mer kvar att lära. Carolina och Sandra berättar att de är i en uppstartsfas och att arbetssättet får växa fram men de ser redan nu stora vinningar med det. ”Arbetssättet skapar en medvetenhet kring vad vi gör och varför och det kan utgöra en god grund för samarbetet mellan pedagogerna på förskolan och i förskoleområdet.” Framförallt skapar det delaktighet, hög motivation och arbetsglädje hos både barn och vuxna.
”Allt blir så mycket roligare för oss pedagoger och det smittar av sig på barn och vårdnadshavare” säger Sandra. Carolina håller med och menar att det egentligen inte finns några gränser, ”det är bara att börja så ser vi vad som händer. Det värsta som kan hända är att det inte blir som vi har tänkt oss – men då blir det något annat.”
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer