
Upplevelser som skapar sammanhang
Gemensamma upplevelser och sinnliga intryck bidrar till en inkluderande kultur där varje barn kan delta på sitt sätt. Det är utgångspunkten för avdelningen Prästkragen på Bifrost förskola.
Karin Johansson, Lena Mardani och Limour Bailey arbetar tillsammans på avdelningen Prästkragen. I gruppen finns barn med olika förutsättningar som behöver få chans att uppleva saker på olika sätt. Avdelningen är åldersblandad 1–5 år med flera barn med olika funktionsvariationer och de arbetar därför mycket med upplevelsebaserat lärande.
-Vi ser att det är ett bra sätt att kunna göra saker tillsammans med alla barnen där alla deltar på sitt sätt.
Spännande besök på Prästkragen
Karin och Lena samlar barnen på mattan för att tillsammans titta på dagsschemat som visualiseras med hjälp av bildstöd på väggen. När barnen har fått koll på dagen vill de sjunga om Kaj Kvadrat, Cilla Cirkel och de andra geometriska formerna. Precis när sången ska börja knackar det på dörren. En hattbeklädd figur med ett stort förstoringsglas kliver in genom dörren. ”Goddag, det är jag som är Tim Triangel, jag är ute på triangeluppdrag.”
Tim Triangel har inte bara förstoringsglas med sig utan också ett triangelmått där barnen kan spana efter olika triangelformer runt om på förskolan. ”Kolla jag har hittat en triangel, vi kan mäta och se” ropar ett barn genast! Ett annat barn pekar i taket på små papperstrianglar och säger ”titta, de har jag gjort, jag har klippt ut.”


Pedagogerna tar fram kaplastavar och annat byggmaterial och genast är byggandet av trianglar igång som ett lekfullt utforskande av matematik. Flera barn kommer på att de också vill rita och klippa trianglar så då skapas en station även vid ett bord. Tim Triangel får fullt upp med att nyfiket möta alla barnens tankar och idéer. Tim är noga med att se och bemöta både de barnen som befinner sig i händelsernas centrum och de som finns lite mer i utkanten och utforskar på egna sätt.

Upplevelsebaserat lärande
Karin, Lena och Limour berättar att det upplevelsebaserade lärandet med hjälp av sagor och fantasikaraktärer ger en helhet i det pedagogiska arbetet.
-Vi riggar händelser som skapar sammanhang och arbetar sedan vidare med olika moment utifrån det. Vi bygger också på med många sinnliga upplevelser i alla lärande sammanhang.
Ett nytt delprojekt på Prästkragen börjar ofta med att pedagogerna ger input som väcker intresse och sedan byggs det på utifrån barnens associationer och idéer.
-Det första barnen sa när vi började rikta fokus mot trianglar var att ”fjärilar är trianglar.” Utifrån det har vi också utforskat fjärilar på olika sätt och har nu våra egna fjärilspuppor som barnen ivrigt följer i väntan på att de ska utvecklas till fjärilar.
En förskola för alla
Tidigare under våren har barnen också fått lära känna Cilla cirkel och Kaj kvadrat. Kaj Kvadrat bidrog bland annat med digitalt utforskande där barnen laborerade med rutsystem och programmering på ett lekfullt sätt. Tillsammans med Cilla Cirkel dök barn och pedagoger ner i ett konstprojekt med inspiration av konstnären Yayoi Kusama som bygger sin konst på cirklar och prickar.
-Det är väldigt tacksamt att arbeta med konst utifrån prickar eftersom prickar kan skapas oavsett ålder eller motorisk förmåga berättar Lena.


Pedagogerna på Prästkragen ser att den röda tråden som skapas genom det upplevelsebaserade lärandet är en nyckel till vi-känsla, gemenskap och även mycket glädje och skratt i vardagen.
-Vi är en förskola för alla och alla är med och upplever på sitt sätt, utifrån sina behov och förutsättningar.
Text Marie Eriksson
Foto Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer