Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
Timothy och Emmanuel vill förändra världen med Poetry drama. Deras Voice of the Voiceless från Zambia uppträdde, för första gången utan för hemlandet, på Kulturnatt i Kvarnbyn.
- We want to bring out the right, by addressing the wrong, säger Emmanuel, ler ödmjukt och berättar att deras poetiska texter och skådespel vill ta upp sånt som är fel och orättvist i samhället och istället peka på det rätta. De vill ge röst åt dem som annars inte har någon. Tala för de fattiga och de förtryckta, mot segregering och mot våld.
I filmklippet från föreställningen nedan, tar de upp kvinnans många roller och ansvarsområden, det enorma arbete hon gör, hur lite respekt hon får och hur illa hon behandlas. I bakgrunden hänger banderoller med budskap om att stoppa barnäktenskap och kvinnovåld.
Emmanuel, Timothy och de andra fyra ungdomarna i Voice of the Voiceless är alla mellan nitton och tjugotvå år. Det är första gången de är utanför sitt hemlands gränser och det går inte att ta miste på hur spännande och annorlunda de tycker att det är i Mölndal och Sverige. Att de har mycket att lära av vårt land, men också mycket att visa oss.
Unga inspirerar unga
- Vi i gruppen Voice of the Voiceless lärde känna varandra i pojkskolan, berättar Timothy. Men det var inte ett skolprojekt att bilda dramagruppen utan är något vi bara gjort på fritiden, säger han. Helt ideellt och för en god sak.
En lärare på deras gamla skola har varit en av dem som hjälpt gruppen att nå vidare ut i samhället med sin artistiska poesi. Idag turnerar Vocie of the Voiceless runt i Zambia med sina föreställningar och samarbetar också med Lunkwakwa Youth Center i Chipata. På ungdomscentret vill de inspirera fler ungdomar att göra sina röster hörda och vara med och påverka samhället de lever i genom dans, musik, konst, drama eller poesi. Centret är en kombinerad fritidsgård och kulturskola som Mölndals kulturskolas elever varit med och stöttat genom bland annat 21 000 kronor i konsertintäkter och genom att skänka instrument.
Projekt ungdomsdemokrati
Resan till Sverige är en del av ett internationellt SIDA-finansierat projekt kring ungdomsdemokrati som Mölndals stad deltar i tillsammans med partnerkommunen Chipata. Empowerment of youth har sedan starten 2015 lett till flera resor mellan Zambia och Sverige och denna gång fick Timothy och Emmanuel möjlighet att komma hit. Förutom pojkarna har det varit ytterligare tretton afrikanska gäster på plats i Mölndal i veckan. Lärare från två skolor, tjänstemän, politiker och andra som arbetar med ungdomar i Zambia, deltar i studiebesök och engagerade samtal om ungdomsdemokrati, bland annat på våra skolor och på Mölndals kulturskola.
Fler modiga röster
Det är inte helt riskfritt att uttrycka sig om orättvisor i Zambia. Det händer att människor arresteras för sina åsikters skull och pojkarnas föräldrar var till en början ganska oroliga över deras frispråkiga kritik mot samhället. Men Timothy och Emmanuel är inte rädda.
- It will not stop us. But we do have respect and do everything with wisdom.
Dessutom, säger de och ler igen, kommer gruppen snart att växa med fyra till. Fyra tjejer som är duktiga dansare och som kommer med i föreställningarna tack vare verksamheten på Lunkwakwa Youth Center i Chipata.
- Alla människor borde hjälpas åt att ge röst åt världens orättvisor, avslutar Timothy och Emmanuel i Voice of the Voiceless från Zambia.
Tack för er visdom och ert mod och all lycka till, säger vi i Mölndal!
/Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer