Barnens lyktor trotsar stormen
Under barnkonventionsveckan i Mölndal blåste starka vindar för barns rätt. Alla förskolor i Mölndal deltog i ljusmanifestationen för att ge barnen en röst i det offentliga rummet. 2402 lyktor lyste upp stadshusparken med sina klara färger.
Vilket engagemang, vilken värme och vilket samarbete! 19 november var det 1 år sedan barnkonventionen blev lag i Sverige och det firades med manifestationen 1000-tals lyktor i stadshusparken. Bakom varje lykta finns ett förskolebarn i Mölndal.
Fint samarbete
Pedagoger, rektorer och vaktmästare engagerade sig under hela eftermiddagen för att möjliggöra arrangemanget. Hela 2402 lyktor har skapats av Mölndals förskolebarn med en mångfald av färger och tekniker. 12 personer arbetade i två timmar med att placera ut och tända lyktorna.
Vi ger aldrig upp!
Lyktorna fick tändas både en, två och tre gånger då de kraftiga vindbyarna på 22 m/s inte var lätta att rå på. Hela tio tändare användes tills de var helt slut och ändå lyckades bara några lyktor att lysa åt gången.
Men trots allt var stämningen god när barn och vårdnadshavare slöt upp runt den stora solen av lyktor till tonerna av kulturskolans gosskör. De färgglada lyktorna i lyste av egen kraft och genom sitt viktiga budskap. Framförallt fick manifestationen människor att mötas och engagera sig tillsammans. Agnieszka Eriksson var en av pedagogerna som enträget fortsatte att tända lyktorna med en osvikligt positiv inställning.
Vi fortsätter att tända igen och igen och igen tills de lyser. Likadant är det med Barnkonventionen, vi ger inte upp i arbetet med att hjälpa barnen, så kämpa på bara! Alla barn ska med, vi ger aldrig upp.
Manifestation för och av barn
Initiativtagare till projektet är verksamhetsutvecklare Carina Eriksson och Anette Eskilsson. Tillsammans har de skött alla förberedelser och var denna dag iklädda många lager kläder för att finnas på plats och organisera ljusmanifestationen. 1000-tals lyktor är en mångårig tradition som delas och sprids i vårt avlånga land efter initiativ av Idéan i Umeå berättar Carina som höll det inledande talet.
Det är en manifestation för och av barn där barnen ges en röst i det offentliga rummet. Den består av lyktor som barn på Mölndals alla förskolor har gjort. Vi är jättestolta och tacksamma över att kunna fira det här med alla er som kommit hit idag. Vi firar den här dagen för att Barnkonventionen har blivit lag i Sverige och för att den idag fyller 1 år. Vi vill fira att barnen ska få en röst i vårt samhälle och att barn ska få leka och uttrycka sig på många olika sätt.
Blåste liv i engagemanget
Även om vinden blåste ut många lyktor så blåste den liv i engagemang och samarbete. Barn, vårdnadshavare, pedagoger, rektorer, verksamhetschefer och nyfikna Mölndalsbor slöt upp runt lyktorna som var placerade i formen av en stor sol.
Vi bor i närheten och tror det blir väldigt fint det här. Det verkar så väl genomtänkt. En sådan här tradition ska vi bygga vidare på och ha i många år framöver tycker jag.
Anette berättar hur fint det var att se alla glada pedagoger som anlände med lyktorna och alla engagerade familjer och Mölndalsbor som slöt upp. Boende i området kom ut med egna tändare för att hjälpa till i kampen mot vinden. Ett barn tittade förundrat på hela arrangemanget med alla tändningsförsök och utbrast:
Lycka till! Jag tror det här kommer ta tusen år.
Barnens röst i staden
Anette och Carina uttrycker en stor tacksamhet till alla som valt att engagera sig och göra den här manifestationen möjlig. Dagen efter slöt en trogen skara upp för att ta hand om städningen.
Anette Eskilsson, Charlotta Henningsson, Carina Eriksson, Kritsana Rasmussen och Rogeria Mamede Lind.
Carina och Anette har varje år sedan 2014 arrangerat manifestationer för att ge barnen en röst i staden. Det har varit konstutställningar, en väv av röster och väskor packade för en hållbar framtid. Det är bara fantasin som kan sätta gränserna för dessa skapande projekt med barnens röster i fokus.
Sammanställt av Anders Eriksson och Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer