Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
I Mölndal är vi stolta över alla internationella projekt och utbyten skolförvaltningen har igång. På det nya seminariet delades många goda erfarenheter.
En hösteftermiddag i Kvarnbyn öppnades dörrarna till ett helt nytt spridningsseminarium för pedagoger och annat skolfolk om internationella utbyten. Ett femtiotal personer hade nappat på inbjudan, från vår internationella samordnare Sofia Knüppel, om att dela erfarenheter och lära mer om internationellt samarbete. Det blev en riktigt givande kväll.
Först fick vi lyssna till vår utvecklingschef Christer Ferm som talade om vikten av att få ett utifrånperspektiv på det vi gör.
Tankar och idéer byts och bryts
- Vi är duktiga på att åka ut i Mölndal, men det blir rätt ofta samma gäng som åker, sa Christer och poängterade därför att spridningen är viktig, inte bara inom den egna enheten. Vi behöver också koppla lärandet där ute med vardagsverklighet här hemma, menade han vidare och avslutade med hur väl delandet, bland annat här på Pedagog Mölndal, passar in i det digitaliseringsfokus Mölndals skolor och förskolor har i år.
Sofia Knüppel berättade vidare bland annat om vilka olika sorters internationella projekt vi har igång just nu, vilka enheter som är engagerade och att 52 personer kommer att åka ut och jobbskugga en kollega i ett annat land. Projekten vi deltar i är antingen Atlasprojekt (hela världen), Erasmus (Europa) eller Nordplus (Norden).
- Inom ramen för det internationella samarbetet finns det många möjligheter att strategiskt arbeta med förskolans eller skolans utvecklingsbehov tillsammans med andra länder, säger Sofia. När man bestämt sig för att söka ett projekt eller utbyte är det just den ingången man ska börja i, alltså vilket utvecklingsbehov har vi här och på vilka sätt kan detta stärkas i en internationell kontext?
Tydligt internationellt uppdrag
Sofia berättar också hur en projektansökan går till rent praktiskt, men också om att uppdraget faktiskt står med i läroplanen:
"Ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt förbereda för ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet."
I Mölndals nya policy för internationellt arbete slås det också fast att internationellt samarbete är ett strategiskt utvecklingsverktyg i arbetet med att förverkliga Mölndal Vision 2022.
Colleagues on stage
Så var det dags för kollegor att inspirera och inspireras. Först ut på scen var Lena Schmidt Lindberg, förskollärare på Glasbergets förskola, som under en vecka jobbskuggat lärare på en skola för 5-åringar i England. Lena berättade i ord, bilder och film om hur hon både avskräckts och lärt nytt av arbetet med små barn i det engelska skolsystemet. Särskilt spännande hade deras arbete med skapande varit att undersöka och fundera kring. Förskolebarnen hemma på Glasbergets förskola var hela tiden med på resan digitalt genom att Nalle reste och bloggade tillsammans med Lena.
Nästa pedagoggrupp att berätta om sina internationella erfarenheter var Rakel Cedersjö, Sören Andersson, Pär Ivarsson och Dan Gillard. På hemmaplan arbetar de som förstelärare på olika skolor men också i en grupp där de tillsammans jobbar med implementing av Gafe/G-Suite i skolförvaltningen. Deras resa gick till Prag på en kurs om innovation och ledarskap i klassrummet, där också Rumänien, Slovenien och Portugal satt i skolbänkarna.
Praggänget gav själva utbildningen både ris och ros men vad de framförallt betonade var hur lärorikt och teambildande det är att resa med nästan hela sin arbetsgrupp. Att lära tillsammans en hel vecka ger gott om tid för gemensamma reflektioner och utvecklande samtal som sedan kan fortsätta hemma i Sverige.
Gruppen avslutar med att slå ett slag för modellen The golden circle som de fått upp ögonen för i Prag och verkligen rekommenderar.
Väl förberedd ger mer
Så lämnades scenen över till Ulrika Modé Olausson lärare på Kvarnbyskolan. Ulrika åkte på jobbskuggning till en flickskola i Woodford, England och kom hem med spännande erfarenheter och lärdomar.
- Det underlättar verkligen att vara förberedd när man reser ut, menade Ulrika.
Eftersom hon ville göra en elevskuggning med skolförvaltningens handlingsplan 2016 som raster över sina observationer betydde det ett väl förberett fokus på områdena Ledarskap, Inkludering, Delaktighet och Digitalisering. Hon hade informerat sin engelska kontakter vad hon skulle titta närmare på och förberett frågor men också planerat in tid för reflektion både på plats och väl hemma igen i Mölndal.
Skolsköterskors olika villkor
Men det är inte bara pedagoger som kan resa ut och lära av andra länder. Maria Agardh, Anneli Jigstrand Eriksson, Anneli Bergh och Monika Magnusson är fyra skolsköterskor som åkt på jobbskuggning till Island tillsammans.
Gruppens iakttagelser gjordes både på en landets enda särskola, med 125 elever, men också i de isländska skolsköterskornas vardag, som bjöd på lite annorlunda villkor och arbetssituation. Bland annat använde islänningarna i högre utsträckning färdiga utbildningsmaterial från motsvarigheterna till Socialstyrelsen och Folkhälsorådet i sitt arbete på skolorna. De jobbade också med screeningverktyg för att upptäcka ångest och depression hos elever och erbjöd gruppterapi för barn och föräldrar. Stora skillnader som blir intressanta att diskutera tillsammans med kollegorna hemma i Mölndal.
Avslutningsvis låter vi Anette Eskilsson och Carina Eriksson, verksamhetsutvecklare med fokus på förskolan, släppa loss på scenen då de berättar att om kursen i Italien som inte riktigt blev som de tänkt sig. De hade sett fram emot att lära med kursdeltagare från hela Europa, men så blev det inte riktigt
Vill du läsa mer om vilka möjligheter som finns inom internationella projekt/utbyten gör du det på https://www.utbyten.se/
Vill du veta mer om internationellt arbete på skolor och förskolor i Mölndals stad är du välkommen att kontakta Gabriella Lapadatovic, internationell samordnare i skolförvaltningen.
Trevlig och givande resa!
Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer