I Mölndal processleder vi varandra
Med mod och kreativitet hjälps Mölndals pedagoger åt att tänka nytt tillsammans. I dagarna startar årets processledar-/stödjarutbildning upp med ytterligare 30 pedagoger som får ta del av teori och praktik inom processledning och samtalsteknik.
I januari i år avslutades 2018 års processledar-/stödjarutbildning som ges i Mölndal skolförvaltnings regi. Sista tillfället fick vi ta del av gruppernas beskrivning av den egna processen. Vi fick höra saker som: Vi var lite osäkra i början, visste inte vad som förväntades av oss men nu är vi taggade att processleda med hjälp av den verktygslåda med samtalsmetoder som vi har fått.
Sedan 2015 har över 100 pedagoger i Mölndals förskolor och skolor gått utbildningen vars syfte är att utveckla deltagarnas mötesteknik, förmåga att hålla professionella samtal och att stödja de kollegiala lärandeprocesser som äger rum på våra förskolor och skolor i staden.
Teori och praktik
Processledar-/stödjarutbildningen väver samman teori och praktik inom processledning och samtalsteknik. Vi får ta del av metoder och verktyg som kan hjälpa oss i arbetet att hålla möten med ett professionellt fokus och innehåll. Ett exempel på verktyg är Feedbackfrågor som används vid en konstruktiv återkoppling på en förväntad handling, ett nytt agerande.
En bärande tanke är att alla möten vi har ska avslutas med en personlig aktion för var och en. Hjälpsamma feedbackfrågor vid nästkommande tillfälle kan vara: Vad har hänt sen sist? Vad är resultatet av det du gjorde? Vad drar du för slutsats av det? Vad lärde du dig om dig själv? Vad blir ditt nästa steg?
Vi får också ta del av samtalstekniker som Action Learning och Coaching, vilka båda betonar vikten av att ”lära att lära genom att göra”, vilket innebär att varje samtal avslutas med frågan: Vilken är din aktion? Vad blir ditt nästa steg?
Självreflektion med hjälp av andra
I utbildningen belyser vi och problematiserar processledarens-/stödjarens roll genom att ta ett metakognitivt perspektiv på oss själva. Vi har ofta hört i slutet på utbildningen att deltagare har upptäckt sidor hos sig själv som en inte sett innan.
På frågan: Vad är det viktigaste du har lärt dig under utbildningen? svarar en kursdeltagare: Jag har reflekterat mer över vem jag är, både som lyssnare och talare. Jag är mer bekväm i samtal med andra, och har ett nytt sätt att tänka kring samtal överlag. Någon annan säger: Jag har lärt mig att våga leda processer, att ta ett annat perspektiv, se utifrån, bra verktyg. Inte vara så snabb med tips - utan fråga först.
I uppdraget som förskollärare och lärare ingår att reflektera och analysera för att utveckla vår verksamhet. Förmågan att ta ett utifrånperspektiv blir därför centralt, där både den inre och yttre reflektionen är viktig.
Det kollegiala lärandet
Samverkan med andra och den spegling som sker i mötet skapar ett hälsosamt utifrånperspektiv som gör att vi kan ifrågasätta oss själva och de strukturer vi befinner oss i. När vi förstår varför saker och ting sker ökar vår förståelse för vad vi kan påverka. Det handlar om att frigöra kraften och svaren i oss själva och att tro på vår egen kapacitet. För det behövs andra perspektiv, stöd och uppmuntran såväl som utmaning.
Att våga tala om sina egna begränsningar och att söka stöttning hos sina kolleger är kärnan i det kollegiala lärandet. Professor Tom Andersen (2011) beskriver att ett framgångsrikt utvecklingsarbete bör innehålla lika delar av trygghet, utmaning och reflektion. För att känna sig trygg i sin yrkesroll behöver vi bekräfta varandra och i en generös och tillåtande atmosfär vågar vi också störa och bråka med varandras tankar för att få syn på vår vardagsverklighet.
Bakgrund
Utbildningen startade med inspiration från projektet Lärande & Inflytande på riktigt när olikheten är normen, som genomfördes av dåvarande Stöd- och utvecklingsenheten i samarbete med Göteborgs Universitet och SPSM - Specialpedagogiska skolmyndigheten. Projektet pågick under 2 års tid och en av erfarenheterna var att processledning var en framgångsfaktor vid de utvecklingsprocesser som pågick inom ramen för projektet.
Innehållet i den nuvarande processledar-/stödjarutbildningen framarbetades med hjälp av den interna kunskapsbank som fanns inom stöd- och utvecklingsenheten där dåvarande utvecklingschef Christer Ferms erfarenhet av Action Learning, och verksamhetsutvecklare Camilla Rudevärns kunskap inom Coaching och Processledning har varit bärande. Samma utbildning har erbjudits inom skolans arbete med Läslyftet och idag används ett utvecklat innehåll inom skolans satsning SPFL - specialpedagogik för lärande.
Ny omgång
I mars startar årets utbildning med ytterligare 30 pedagoger. Under detta läsår kommer de också att ”lära att lära genom att göra” med hjälp av nya samtalsmetoder i sina processgrupper. Med mod och kreativitet hjälps vi åt att tänka nytt tillsammans.
Anette Eskilsson
anette.eskilsson@molndal.se
Verksamhetsutvecklare för förskolan och kursledare inom Processledar-/stödjarutbildningen
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer