Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
Eleonor Hansson och Susanne Åkerlilja är mentorerna som arbetar för ett tydliggörande av barnskötaruppdraget med fokus på yrkesstolthet och reflektionskultur hos barnskötare i Mölndals stad. De sätter också Mölndal på kartan genom att frikostigt dela med sig av erfarenheterna till andra kommuner.
Mölndal är först ut i landet med att tillsätta ett mentorsstöd för barnskötare i förskola och pedagogisk omsorg. Arbetet startade upp hösten 2018 och började i ett projekt som nu permanentats. Från början var det fokus på att ringa in yrket barnskötare och att vända trenden med höga sjuktal men det har nu växt och utvecklats till ett starkare uppdrag.
Arbetet har handlat mycket om att stärka barnskötare och ge energi och bränsle bland annat med hjälp av nätverk och erfarenhetsutbyte berättar Eleonor och Susanne.
-Genom statistik har vi kunnat se effekter på det här arbetet och det ger oss driv att fortsätta framåt. Idag arbetar vi ännu tydligare med att stärka barnskötare i deras uppdrag, vilket känns extra viktigt i dessa tuffa tider.
Samarbetet med Campus Mölndal
Campus Mölndal har gymnasiala yrkesutbildningar där de bland annat utbildar barnskötare. I Susanne och Eleonors tjänster ingår uppdraget som APL-samordnare där de samarbetar med Campus för att anskaffa praktikplatser.
De utgör också ett stöd för Mölndals barnskötarelever som läser på Campus, bland annat genom att erbjuda läxstöd.
-Under utbildningen varvas praktik ett par dagar i veckan med teori, under en längre period, där vi har tät kontakt med elever och handledare. Vi får också en naturlig dialog med barnskötare nu när vi möter dem i deras roll som handledare.
Mölndals stad har valt att satsa på valideringsutbildningar för stadens tillsvidareanställda barnskötare utan formell utbildning. Där har mentorerna rollen som valideringshandledare.
-Uppdraget som handledare blir också en betydelsefull del i helhetsuppdraget som mentorer berättar Eleonor och Susanne. Det har varit en del i att lära känna våra barnskötare i staden så att de ska veta att vi finns och vilket stöd vi har att erbjuda.
Kompetensutvecklingspaket
Att mötas och utbyta erfarenheter i nätverk har utgjort en betydelsefull del i arbetet med att stärka barnskötarnas uppdrag. Eleonor och Susanne har också gjort ett kompetensutvecklingspaket som ett erbjudande till stadens barnskötare. Det är indelat i tre olika delar som bygger på självreflektion och att hitta en tillsammanskultur genom strategier för samsyn.
1.Olika roller-lika värde
Kompetensutvecklingsinsatsen tar sin utgångspunkt i att barnskötare och förskollärare har olika roller utifrån Lpfö18 men också gemensamma nämnare i det professionella förhållningssättet gentemot varandra som kollegor och i mötet med barn och vårdnadshavare. De olika yrkesrollerna berikar och bakom yrkesrollerna finns ett värde i varje uppdrag.
2. Vem är jag som barnskötare?
Här utgår innehållet ifrån boken Barnskötare - Att främja utveckling och lärande. Insatsen bygger på att ge barnskötare stöd i att vara väl insatta i Lpfö18 och förstå sitt uppdrag med hjälp av självreflekterande frågor.
3. Teamwork
Här utgår kompetensutvecklingsinsatsen från olika verklighetsnära case som sedan följs upp med en egen aktion. Det kan handla om hur en rutinsituation kan omvandlas till undervisning och hur vi kan hitta strategier för samsyn.
Delat lärande på konferens
I höstas var Eleonor och Susanne två av talarna på den rikstäckande konferens "Barnskötaren" som arrangeras av Gothia kompetens.
-Det var en digital konferens som innefattade flera olika intressanta ämnesområden. Det vi kunde tillföra var att dela vår kunskap och erfarenhet som barnskötarmentorer. Vi är de enda i landet som arbetar renodlat mot en yrkesgrupp på det här sättet. Det har också gett ringar på vattnet och vi har blivit kontaktade av representanter från andra kommuner som är nyfikna på vårt arbete.
Reflektionskultur
En av de absolut viktigaste delarna för Susanne och Eleonor är att skapa en reflektionskultur och ett självreflekterande förhållningssätt med medvetenhet om rättigheter likväl som skyldigheter.
-Vi har vuxit med det här uppdraget och vi har lärt oss väldigt mycket under resans gång och i mötet med våra barnskötare. Även vi har behövt stanna upp och tänka till många varv. Som avslutning skulle vi vilja skicka med en reflekterande fråga:
Vad har du för strategier för att få känna yrkesstolthet och arbetsglädje i din roll som barnskötare.
Text: Marie Eriksson
Foto: Stina Zetterqvist
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer