Leda digitalisering
Jag landade i ett rum fyllt av rektorer och förskolechefer. Första stunden, första dagen på storkonferens med ledare vibrerade rummet av förväntan, nyfikenhet och kanske också lite sund utmaningsoro. Vilken riktning är vi på väg mot i Mölndal? Var befinner sig varje rektor och förskolechef när det gäller digitalisering på de enheter där de verkar just nu?
Under två dagar vecka 39 möttes skolförvaltningens chefer för att introduceras in i ett långsiktigt arbete med att: Leda digitalisering, en del i arbetet med fokusområdet digitalisering.
Första dagen inleddes med ett längre pass lett av Mölndals nya förvaltningschef Fredrik Hellsten.
Det fanns förväntan från alla håll. Fredrik berättade klart och tydligt hur han tänker att vi ska komma framåt tillsammans. Han väckte och problematiserade runt flera viktiga frågeställningar, som vi delar tillsammans med många kommuner i Skolsverige.
- Vi blir fler. Mölndal växer så det knakar.
- Vi har många nyanlända som ska integreras och inkluderas på ett klokt sätt.
- Vi har barn och elever där vårt kompensatoriska uppdrag är viktigt.
- Vi har elever som inte kommer till skolan.
Fredrik riktade sedan siktet mot vår vision:
Vision 2022: "Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige."
När får ALLA chansen?
Han svarade att hans förväntan och förhoppning är att de förskolor, skolor, kulturskola, särskola, språkcentrum med mera ska vara just de arenor där alla kan få chansen:
- Vi behöver mod, kreativitet och innovation för att lösa flera komplexa problem.
- Vi tillsammans behöver bygga en kultur där utveckling står högst på agendan.
- Vi behöver ”shared practices": att dela insikter är en viktig komponent för att utvecklas tillsammans.
- Vi tillsammans inom och mellan lyfts flera gånger. Där kan också Pedagog Mölndal vara en del för spridning och delande mellan enheter.
- Vi behöver synas i sociala medier och sprida våra goda exempel inte minst med tanke på rekrytering.
- Vi behöver fortsätta samverka med högskolor och universitet.
- Vi behöver internationella utbyten som gör skillnad.
- Vi behöver lyssna in varandra i dialog och skapa delaktighet och inflytande. Skolutveckling ska vara lärardriven och drivas av professionen själva. Utveckling sker inte utan engagemang.
Hur bygger vi en skolkultur som kännetecknas av innovation och kreativitet?
Hur vågar vi misslyckas mer?
Han nämnde att utan visst ”misslyckande” kanske vi inte prövat tillräckligt långt utanför trygghetszonen. Det förde honom över till digitalisering och att leda digitalisering där mycket handlar just om att bryta ny mark.
Han berättade att vi nu kommer att välja digitalisering som fokusområde och hänvisade till nationell IT-strategi, EUs åtta nyckelkompetenser och våra förändrade styrdokument. Han pratade också om digital strategi i Mölndals stad.
Fredrik kompletterade med att digitalisering kommer att vara fokus under v 44, den dagen när huvudmannen står för material. Riktningen hade landat i rummet och olika workshops kunde ta vid.
Vilka berättelser berättar vi om Mölndals skolor och förskolor?
En kvinna vid namn Katrice Horsley drog oss med på en resa in i berättandets konst.
Från hennes olika workshops tog vi alla med oss vikten av att skapa och lyssna på de berättelser som finns om våra verksamheter och i ledarskapet hos ledare i rummet. Hennes berättarglädje och passion smittade oss alla och ett tu, tre började vi alla trevande att tillsammans utforma våra berättelser. Alla deltog engagerat i rummet.
Vilka berättelser berättar jag om Mölndals skolor och förskolor?
Vilka berättelser berättar barn och elever om Mölndals förskolor och skolor?
Om jag vill se en förskola/skola som leder till visionen och vara ambassadör för den, vilken berättelse behöver jag då berätta?
En kvinna som Katrice behöver upplevas på plats för att göras rättvisa, men ett är säkert våra verksamheter och vi själva är alla de berättelser vi berättar. Vi kan alla förändra och förändras genom att berätta nya berättelser. Ordets kraft kan inte nog poängteras.
Vikten av omvärldsspaning
Maria Abrahamsson, Lin Education tog oss med på en inspirerade framtids- och omvärldsspaning dag två.
Jag tänkte att hennes framtidsspaning hade landat när en förskolechef i förbigående reflekterade över sitt behov av att mer regelbundet få hjälp med framtids- och omvärldsspaning i en tid av så snabb förändring och hon fortsatte med att reflektera runt hur hon ska få sina medarbetare att ta till sig framtids- och omvärldsspaning liknande den hon just fått.
Hur går en ledare vidare med en ny förståelse?
Hur förmedlas den till hennes medarbetare?
Alla chefer loggade in och påbörjade en skattning av sina enheter i verktyget LIKA. Det kommer att ge Mölndal en bild var vi står någonstans på kommunnivå och på enhetsnivå. Det har vi även gjort tidigare och kan då också jämföra med det.
Leda digitalisering
Det hade därefter blivit dags för Mölndals rektorer och förskolechefer att arbeta med Skolverkets moduler riktade till ledare och huvudmän: Leda digitalisering. Rektorer och förskolechefer kommer att processledas i fasta lärgrupper under året, med stöd av processledare ifrån Lin Education och ifrån Mölndals stöd- och utvecklingsenhet. Ett kollegialt lärande som leder till aktioner och förändring behöver stödstrukturer.
Det har skapats en medvetenhet runt vikten av professionell processledning vid kollegialt lärande i ett långt samarbete med Göteborgs universitet och SPSM i Mölndal. Dessa erfarenheter tas med in i arbetet för att genomföra ”Leda digitalisering”. Även ledningsgruppen i skolförvaltningen går igenom detta kollegiala lärande. Organisatoriskt har vår IKT-samordnare Anders Karlsson och rektor/verksamhetsutvecklare Katarina Breidning ett övergripande ansvar för att föra arbetet framåt.
Dagarna avslutades med mentimeter, där man kunde utläsa att många var väldigt nöjda med dagarna. Jag ser med spänd förväntan fram emot att följa hur ”Leda Digitalisering” kommer att förändra processer arbetssätt och undervisning i Mölndals skolor och förskolor. Ett är säkert, de kommer att ta steg och göra aktioner tillsammans på sin resa med att Leda digitalisering.
Alla resor börjar med ett första steg, vilket är ditt första eller nästa när det gäller digitalisering?
Camilla Rudevärn
Verksamhetsutvecklare, skribent
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer