Internationellt demokratiprojekt
Mölndal medverkar i ett treårigt demokratiprojekt tillsammans med Georgien för att minska fattigdomen utifrån demokratiska processer. I våras fick vi besök av en delegation från Georgien.
Att lära av varandra
Georgia – Mölndal cooperation är ett av flera pågående internationella projekt i Mölndal. Det är ett ICLD-projekt med bidrag från SIDA som bygger på att två länder samarbetar. Projektdeltagare från Georgien besökte Mölndal första gången 2015 och efter det har fyra representanter från Mölndal besökt Georgien. I maj 2017 kom en stor delegation från Georgien till Mölndal som en del i projektet med målen att:
- Skapa en gemensam förståelse för vad inkludering och elevinflytande är.
- Utveckla en utbildning för ungdomar för att skapa kontakt med politiker.
- Delaktighet i skolan, utveckla metoder. Arenor för barn och ungdomars beslutsprocesser.
Projektet ska vara utvecklande för båda parter med intentionen att lära av varandra vilket ska leda till förbättringar inom demokratiska processer.
Inkludering genom Kultur
Delegationen besökte bland annat Katrinebergskolan, Kulturskolan och tre förskolor. På Gärdesängens förskola fick besökarna ta del av lärmiljöerna som utvecklats och utformats i samspel med barnen under läsåret med efterföljande diskussioner kring demokratiska processer. Där fick de också ta del av inflytande och delaktighetsaspekterna vid nybyggnationen av Stallbackens förskola där barn, pedagoger och vårdnadshavare varit delaktiga i upphandlingen av möbler och haft möjlighet att påverka inköpen. De fick även inblick i hur den nya förskolan kommer att arbeta med inflytande och delaktighet.
Kreativt besök på Sinkadusen
Besökarna fick även gästa Mölndals kreativa resurscenter, Sinkadusen där Carina Eriksson och Kajsa Lindgren berättade om Sinkadusens grundtanke: ett relationellt lärande, där lärande sker genom möten mellan människor, material och rum. Ett hus där olika grupperingar av barn och vuxna, möten, utbildningar, kurser, nätverk och projekt samsas. I bottenvåningen på Sinkadusen Ligger återanvändningcentret Skatan. Carina och Kajsa bjöd på sinnliga och kreativa utmaningar där olika material användes för att skapa med inspiration utifrån kända konstverk.
Katrinebergs och Broslätts förskolor
Förskollärare Amanda Ljunggren och Kajsa Lindgren tog emot Georgiensällskapet vid besöket på Katrinebergs och Broslätts förskolor. De berättar att det var en utmaning att komma åt kärnan i vad demokratiska processer i förskolan är och vilka verktyg som behövs för att kunna nå till demokratiska processer med barnen.
”Barn kan vara delaktiga i det vi gör i verksamheten utan att ha något inflytande över den, men barnen kan inte ha inflytande utan att var delaktiga.”
Denna tanke satte igång diskussioner som sedan utmynnade i fyra identifierade grundstenar för att kunna nå demokratiska processer tillsammans med barnen i förskolan:
- Barns olika sätt att uttrycka sig.
- Lärmiljöer.
- Demokratiska verktyg.
- Närvarande pedagoger.
Framåtblick
Nästa steg i samarbetet handlar om att göra barnen medvetna om att de kan påverka och hur. Tanken är att nu skapa fokusgrupper både i förskolan och skolan, som ska diskutera kring inkludering, delaktighet och inflytande. Barnen i Georgien och Sverige kommer att få samma frågor att ha som utgångspunkt.
- Vem bestämmer på förskolan/skolan?
- Hur ska vi göra för att ni ska få vara med och bestämma?
- Lyssnar lärarna på dina idéer?
Frågorna är under bearbetning men avsikten är att inledningsvis ta utgångspunkt i gemensamma frågeställningar för att kunna ta del av barnens tankar och sedan skapa en bild av vad nästa steg är.
Nu planeras ytterligare en resa till Georgien med en delegation från Mölndal, då ska barnens svar diskuteras, för att visa på likheter och skillnader. Genom att ställa samma frågor längre fram när man arbetat med sin fokusgrupp ett tag är förhoppningen att kunna se om det skett en förändring. Även alla lärare, rektorer, politiker som deltar i projektet kommer att svara på en enkät vid två tillfällen för att se hur projektet har utvecklat deltagarnas syn på demokratiska processer.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer