Graffitti på schemat
Street art, graffitti, klotter, kärt barn har många namn. I årskurs 6 flyttar den mytomspunna konstformen in i klassrummen!
Färgburkarna står redan uppradade och stora skärbrädor täcker skolbänkarna när eleverna släntrar in till sina platser den här onsdagsmorgonen i november.
Turen har kommit till årskurs 6 på Almåsskolan i Lindome att ha street art på schemat.
Konstnären Tim Nedrup från Helsingborg besöker alla Mölndals kommunala grundskolor under höstterminen för att undervisa i sin konstform inom ramen för kulturgarantin.
Nu joggar han lätt jäktad in i klassrummet efter att ha glömt några sista grejer i bilen som han behövde för sin workshop.
Så, nu har vi allt vi behöver! Det här är vad vi ska ägna oss åt idag, konstaterar han och fiskar upp två fyrkantiga tavlor som han fäster upp på whiteboardtavlan.
Genast går det ett imponerat sus genom klassen. Helt beredda var de inte på att det skulle stå en tvättäkta konstnär framför dem idag.
Måla med mallar
Tim skriver sitt namn invid tavlorna. Tim Timmey skriver han, för det är så han heter på Instagram och där kan man följa hans arbete om man blir sugen på att veta mer.
I ett och ett halvt år har han försörjt sig helt och hållet på sitt konstnärskap och att åka ut till skolor och hålla workshops är en del av det arbetet.
Vänd mot klassen drar han några snabba förklaringar till vilka tekniker han använt när han målat sina tavlor och berättar att det är en av dessa tekniker eleverna ska få jobba med idag, nämligen att skapa och måla efter mallar.
Upp med era mobiltelefoner, uppmanar han och eleverna, som i vanliga fall inte får ha några mobiler i klassrummet, lyder glatt. Det vi ska börja med idag är att leta upp en helt svart silhuett på internet och sedan måla av den på arken vi har framför oss.
Grisar och dansare
Det tar inte mer än två sekunder innan den första eleven har fått upp en silhuett av en dansare på sin telefon och undrar om den kanske är för svår att rita av. Men det tycker inte Tim, han slänger sig genast ner framför eleven och visar hur hon ska gå tillväga.
Under tiden hittar fler och fler elever motiv till sina bilder och börjar ivrigt rita upp silhuetter på pappersarken. De enda kraven är att förlagan inte ska innehålla några vita element och att silhuetten ska ritas upp minst 5 centimeter in från kanten på papperet.
Dansaren visar sig bli ett populärt tema, liksom silhuetten av en herre i hög hatt. På arken avtecknar sig snart även drakar, enhörningar, grisar, bananer, stjärnor, höstlöv och mycket annat.
Finmotorik och teknik
Tim delar ut bladknivar till eleverna vartefter de kommit igång med sitt ritande och visar hur man klickar fram kniven och håller eggen vinklad för att det ska bli så lätt som möjligt att skära ut sin silhuett. Helt lätt är det inte, det är de flesta av eleverna överens om. Det blir en hel del pill för att få till mallarna, ju mer slit desto mer detaljerad form man valt.
Vartefter eleverna blir färdiga med att skära ut sina silhuetter får de skriva upp sig i grupper om fyra på whiteboardtavlan för en genomgång med Tim vid bänken med sprayfärgerna.
Det ni ska tänka på är att hålla sprayburken högt ovanför målningen, instruerar han. Mycket högre än upp än ni tror. Sen trycker ni fram färgen och låter den regna ner. Tre olika färger kan ni använda till bakgrunden innan ni lägger på mallen.
Eleverna tittar spänt på varandra i ett par sekunder innan de slänger sig fram för att få tag på favoritfärgerna. Men trots ivern skickar de snart generöst omkring färgburkar mellan varandra och kommer med tips och uppmuntrande tillrop till kompisarna runt bordet.
Det dröjer inte lång stund innan Tim hojtar att det räcker med färg annars blir papperen alldeles för blöta. Nu är det dags att lägga mallarna ovanpå bakgrunden och spraya över med svart färg. Sedan lyfter eleverna av mallarna och vips har deras silhuetter framträtt, perfekt avgränsade mot bakgrunden.
Då är det bara sista touchen kvar. Tim plockar upp en vit färgburk och visar hur eleverna kan hålla den extra högt upp och bara trycka fram lite färg i små puffar som singlar ner som snö eller stjärnor över den färdiga bilden. Sedan är det bara att lägga bilden på sin bänk och släppa fram nästa grupp elever som blivit färdiga med att skära ut sina silhuetter.
Aktivitet som ger mersmak
Färgen eleverna använder i klassrummet är en vattenbaserad färg som man kan måla med inomhus utan att det blir för stark lukt. För säkerhets skull sprayar de invid ett öppet fönster men det kan gå ändå om det finns bra ventilation. Skulle man använda lösningsbaserad färg hade det behövts munskydd och skyddshandskar också och det hade blivit för krångligt med så många elever.
Jag ska köpa egen färg
, konstaterar någon av eleverna. Eller jag vet, jag kan önska mig den. Så kan vi måla varje vecka!
Ja, jag kan på måndagar eller tisdagar,
ropar en annan.
Tim kan inte höra dem för han är fullt upptagen med att hindra nästa grupp elever från att använda för mycket färg på sina teckningar så att de blir fullständigt sjöblöta, men det är just sådana här känslor han önskar att skicka med sina elever från workshopen. Nyfikenhet, glädje och stolthet över vad de åstadkommit.
Själv kom Tim i kontakt med graffitti och street art när han var tretton år gammal och lockades av att det var ett sätt att få synas med sin konst. Att konstverken inte fick sitta kvar utan målades över av andra störde honom inte. Han tog en bild av det han målat och kunde glädjas åt att någon annan tog över och förändrade bilden.
Det finns egentligen inga regler runt graffitti, menar Tim. Självklart ska man inte måla hatiska motiv och man ska hålla sig till kommunens lagliga graffittiväggar eller åtminstone fråga ägaren innan man målar på husväggar och annat. Och det kan man absolut göra. Ibland får man ja!
Drömmen om New York
Som etablerad konstnär får Tim ofta olika former av street art-uppdrag. Att måla hoppbanor på skolgårdar har varit ett populärt önskemål på sistone och han har en egen artscapevägg i Lilla Edet. Drömmen är att få göra en stor muralmålning i New York, där graffittin uppstod en gång i tiden.
I somras ledde Tim två street art-kollon i Mölndal, vilket resulterade i ett par fantasifullt utsmyckade gångtunnlar, en i Lindome och en vid Jungfruplatsen. Härnäst är tanken att han ska vara med och måla västlänkens bullerplank i Göteborg, ett arbete som i så fall kan följas på hans Instagram-sida.
En av eleverna har redan letat upp Tim på Instagram och ger ifrån sig en låg vissling.
Alltså shit, han har över 5000 följare, han är ju känd!
De två timmarna har flugit förbi och klassens mentor Åsa Lindell sjasar ut de sista eleverna genom dörren för att de ska få lite luft innan nästa lektion. Tim flyger fram mellan bänkarna för att ställa i ordning inför nästa grupp elever. Innan dagen är slut kommer närmare 50 nya konstverk att ha sett dagens ljus och en eller annan framtida street art-konstnär kanske har fötts i just det här rummet!
Victoria Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer