Barn kan!
Kängurun är en av Mölndals nyöppnade förskolor som ligger i Krokslättsområdet vid foten av Safjället. Forskare och lärare från Yonsei University i Syd Korea besökte förskolan med stor nyfikenhet på lärmiljöerna och arbetet med barns delaktighet.
Ida Lagnander arbetar som pedagog på Västarvet, Västra Götalandsregionens natur- och kulturförvaltning. Hon har ansvarat för utställningen ”Kan själv!” som visats på Mölndals stadsbibliotek under sommaren. Samtidigt som barnen i Mölndals stad kunnat besöka utställningen så har barn i Seoul, Syd Korea också gjort det. En kopia av utställningen har nämligen visats på Seoul Museum of History. Där har utställningen uppmärksammats av forskare och lärare från Yonsei University´s Child Development.
I augusti kom tre representanter från Yonsei university till Mölndal för att titta på utställningen tillsammans med Ida Lagnander. I samband med det besökte de också förskolor för att få inspiration och idéer till utveckling av sitt utbildningsprogram för pedagoger och föräldrar riktat mot barn i åldern 1-2 år. De var särskilt intresserade av att få exempel på hur man kan arbeta med inne- och utemiljö i förhållande till de allra yngsta barnens lärande.
Besök på förskolan Kängurun
Det första förskolebesöket var på Kängurun. Stadsdelen där förskolan Kängurun ligger kallas Nya Krokslätt ”ett hållbart samhälle i miniatyr med klimatsmarta lösningar". Hållbarhet i alla sammanhang är också Känguruns ledord. De har en utomhuspedagogisk inriktning med en bas i Reggio Emilia filosofins intentioner med fokus på relationell pedagogik i en förskolemiljö där detta förenas i lärmiljöer och pedagogernas förhållningssätt.
Besökarna blev visade runt på Kängurun av förskolechef Inger Thungren och förskollärare Emilie Larsson. Under det korta besöket på knappt en timme utbyttes en mängd tankar och idéer med hjälp av en tolk som också har sina rötter i förskolans värld.
Inger Thungren och Emilie Larsson
Har du tittat på maten idag?
Rundvisningen startade i matsalen där kocken Melanie Leuschner Santaella fanns på plats och berättade om arbetet med måltidspedagogik som hon och pedagogerna driver tillsammans. Just tillsammans är betydelsefullt på Kängurun. Förskolechef Inger Thungren lyfter vikten av att ständigt fokusera på samarbete och att arbeta som ett helt team i en verksamhet där ”vi gör varandra bra.”
Melanie visade serveringslinjen i barnens höjd där de själva kan ta till sig mat. Varje dag inför lunchen plockar hon ihop en liten presentationstallrik så att barnen kan få en bild av måltidens samtliga komponenter vilket ger inspiration till att våga testa och smaka. Utanför köksdörren hänger flera uppsättningar kockkläder i barnstorlek som används flitigt när barnen bjuds in att vara delaktiga i matlagningen på olika sätt. ”Jag vill bli barn igen” utbrast en av besökarna spontant.
Det blev stora leenden när Melanie berättade att hon bjudit barnen på den koreanska grönsaksrätten kimchi. ”Det gick inte riktigt hem första gången, men nya smaker och konsistenser behöver få provas många gånger” berättade Melanie. I Känguruns matsal är alla sinnen viktiga; titta, lukta, känna, lyssna och smaka på maten.
Basmiljöer och tillägg
Förskollärare Emilie berättade vidare om förskolans genomtänkta miljöer som skapats för och med barnen. Pedagogerna har förberett och iscensatt grunden till miljöerna. I mötet med barnen tillvaratas sedan deras nyfikenhet och intressen och pedagogerna kan göra tillägg i miljön utifrån det. När Emilie berättar om verksamheten fokuserar hon mycket på just att barn kan själva och att skapa en miljö som tillåter och lockar till det.
Ateljéer
Den lilla ateljén ligger i hjärtat av de yngre barnens två hemvister på nedre plan. En trappa upp finns en stor ateljé i anslutning till tre hemvister för förskolans äldre barn. Besökarna blir länge kvar i ateljéerna där det finns en rikedom av material att upptäcka och utforska. På väggarna sitter det inspirationsbilder med konst från hela världen och från olika tidsepoker där konstnärerna är både män och kvinnor. Tanken är att stärka mångfald och hela världens kulturer.
Tillvarata barns naturliga rörelse
Pedagogerna har börjat att inreda ett rörelserum där barnen kan få möjlighet att förstå sin kropp genom rörelse. På Kängurun arbetar man med att få in ett flow i alla barnens miljöer där barns naturliga lust att röra sig tas tillvara. I rörelserummet tar de det ett steg till genom att dessutom locka till rörelse på olika sätt.
”Har ni studerat barnen för att kunna bygga upp miljön?” undrar en av besökarna. Emilie berättar att grunden till miljön byggdes upp innan barnen började med inspiration från andra förskolors erfarenheter. Utifrån barnens intresse för klot och bollar har miljön nu berikats med bollar av olika slag, i olika storlekar, mjuka och hårda, med studs och utan studs.
Följ med ut på gården!
Kängurun har gjort många medvetna val kring materialen som barnen möter både inne och ute. Emilie visar transparenta hinkar som hjälper barnen att se processen när de leker och utforskar. De har även visat sig att vara utmärkta när barnen är nyfikna på insekter. Och Insekter finns det gott om på Känguruns lilla gård. Där har planterats buskar som särskilt lockar till sig just insekter och fjärilar. Även den övriga växtligheten är genomtänkt för att stimulera olika sinnen, med Bambu som rasslar i vinden och annorlunda blommor som ska väcka nyfikenhet på naturen. En växt får en blomma som ser ut som hår.
Gården är genomtänkt och välplanerad men inte så stor. Ett område i det närbelägna naturreservatet Safjället kommer att bli en naturlig del av förskolans pedagogiska rum med hjälp av en iordningställd gångled direkt från förskolans gård.
Återbruksmaterial
Det finns mycket kvar att utveckla och lägga till på gården berättar Emilie. Just nu leker barnen gärna med olika naturmaterial som även får möta återbruksmaterial från Skatan, som är namnet på Mölndals kreativa återanvändningscenter.
Besökarna är särskilt intresserade av hur vi i Mölndal samarbetar med återanvändningscenter som tar emot rest- och spillmaterial från företagen i närområdet. De imponeras av hur allt är kontrollerat så att det är giftfritt.
När Emilie visar lite av hur barnen brukar använda återbruksmaterialet får hon genast sällskap i byggandet. Det är egentligen ingen som vill bryta upp, men besökarna behöver avsluta för att hinna med en spårvagn. Tänk så mycket lärande det går att dela på en knapp timme när vi möts med genuin nyfikenhet och öppna sinnen.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer