Scensäkra elever
Häng med bakom kulisserna på Kvarnbyskolans årliga musikal.
Det är tidig morgon men eleverna i 8A är pigga, glada och förvånansvärt lugna inför dagens första musikalföreställning.
- Innan genrepet kändes det lite osäkert men det gick faktiskt bättre än förväntat, säger Klara och rättar till sin peruk.
Under ett par dagar spelar årskurs 8 i Kvarnbys musikklasser tio föreställningar. Åtta av dem är inför sammanlagt 1000 lågstadieelever som nu börjar strömma in i kulturskolans lokaler. Det surras och spexas i kulisserna och snart är det dags!
Barnen ger mening
- När man spelar musikal för barnen och inte bara har konserter för sina föräldrar får det en mening, säger Magdalena. Dessutom ser barn bara det som är bra! Det är skönt.
Skådespelarna är färdigsminkade, uppvärmda och omklädda och vid scenen tittar musikerna igenom sina noter medan lärarna checkar ljud och ljus. Så kör föreställningen Jakten på de försvunna tonerna igång. Och vilken föreställning sen!
Eleverna är oerhört proffsiga på sina instrument, i sitt skådespeleri, med sin dans och i sina sånginsatser. Publiken sitter helt knäpptyst under det spännande dramat för att däremellan jubla och applådera allt vad de orkar.
Alla är med
Kvarnbyskolans musikklasser har satt upp musikaler i tio års tid och tre musiklärare och en dramapedagog är inblandande i produktionen. Under föreställningsveckan är eleverna uppdelade i dubbla team där varje roll, precis som på många riktiga teatrar, har två skådespelare som turas om i rollen.
- Alla elever i klassen får en roll i teatern och alla elever är med och spelar eller sjunger, berättar musikläraren Per Löfdahl. Vi upplever att detta är väldigt utvecklande för eleverna och att de växer med uppgiften när de får ta ansvar både för att agera på scen och att spela och sjunga. Per fortsätter att berätta:
- Projektet startade i höstas med ett helt ”blankt papper” som fyllts av eleverna. Detta har inneburit att skriva manus, arrangera musik, fördela roller, ordna rekvisita och kostym. Klassen börjar med att skriva sex stycken ramberättelser där klassen sen röstar fram ett synopsis att gå vidare med. En manusgrupp på 6-7 personer utses som utarbetar ett fullständigt manus utifrån ramberättelsen. Parallellt med detta arbetar resten av klassen med att skriva musik, välja ut musik och skriva nya låttexter.
I kulisserna väntar nu draken på att dansa in på scenen. Publiken kunde inte vara mer fokuserad och musikeleverna ger verkligen allt. Tycker jag. Men när föreställningen är slut och det pampiga slutnumret nästan lyft taket på kulturskolan är det snabba ryck att samla klassen för genomgång med lärarna, som vill vässa framträdandet ytterligare inför nästa publik. För det visar sig att eleverna tydligen kan ännu bättre!
Sliter mer än proffs
- Det märks att ni är trötta idag för ni gjorde en del missar, säger dramapedagogen.
Hon fortsätter att förklara vad hon noterat kan förbättras och detaljer som danssteg, tajming och repliker gås igenom. Genomgången avslutas med en stor eloge till eleverna för att de ändå levererat såpass bra. För en professionell skådespelare skulle ju aldrig ha så här många föreställningar på bara några dar.
- Och glöm för allt i världen inte bort att ni måste dricka!
Musiklärare Per Löfdahl igen:
- Det är väldigt fint att se eleverna växa med uppgiften och jobba med en uppgift där alla insatser är viktiga för helheten. Eleverna får med sig en stor portion med livskunskap i ett sådant här projekt. Det är också väldigt roligt att jobba så nära kollegor och känna att summan av våra gemensamma ansträngningar blir mer än vad man kan skapa på egen hand.
Djupt imponerad lämnar jag musikalartisterna att ladda om
och då är det fortfarande bara morgon i Mölndal.
Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer