
Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
Verksamhetscheferna Caroline Billing och Erica Ekenmo ser att samarbete är ett vinnande koncept för Mölndals grundskolor. De arbetar i ett delat ledarskap och utgår från ett helhetstänkande med perspektivet 1-16 i fokus.
Caroline Billing och Erica Ekenmo är tillsammans verksamhetschefer för grundskola, grundsärskola, kulturskola, språkcentrum och barn- och elevhälsa i Mölndals stad. De arbetar i ett delat ledarskap för att få ihop en helhet med gemensam värdegrund och riktning för alla grundskoleverksamheter.
Erica har varit verksamhetschef i drygt tre år och har en bakgrund som lärare och ledare i högstadiet och gymnasieskolan. Caroline började sin tjänst i Mölndal i höstas och har tidigare arbetat som lärare, rektor och verksamhetschef.
Alla vinner på samarbete
En grund i samarbetet bygger på en struktur med gemensamma rektorsmöten. Utgångspunkten är att skapa delaktighet och organisatoriska möjligheter för att kunna arbeta tillsammans. De ser också en vinning i att få med hela ledet med både rektorer och biträdande rektorer i det här samarbetet.
Vi lägger pusslet grundskolan tillsammans.
Fördelningen av skolor mellan verksamhetschefer grundskola har varit lite svår eftersom det finns en stor variation i stadieindelningar berättar Erica och Caroline.
-Våra skolor är exempelvis indelade i F-3, F-1, F-5, 4-9, 6-9 och 7-9 vilket gör att vi behöver ha ett samarbete över alla skolor med kompetensutveckling och andra delar. Vi har märkt att hur vi organiserar spelar stor roll för hur samarbetet fungerar. Ibland delar vi upp oss på möten men inte beroende på vem som är chef för vem utan utifrån vad vi ska prata om. Exempelvis olika stadier.
Caroline och Erica ser att det delade ledarskapet påverkar rektorerna i en positiv riktning där en större insyn gör att alla förstår varandras utmaningar på ett bättre sätt.
-Vi vill vara transparenta i saker som exempelvis resursfördelningen. Att alla har en förståelse för helheten och för olika utmaningar betyder också mycket för likvärdigheten.
En styrka att ha varandra
Ett delat ledarskap handlar inte om att båda gör allt. Det viktiga är att finns en gemensam riktning och grundläggande värderingar menar Erica och Caroline.
-Vi är medvetna om våra starka och svaga sidor och har delat upp olika ansvarsområden utifrån det. Vi känner förtroende för varandra och rektorerna ska känna att de kan vända sig till vem som helst av oss.
Det delade ledarskapet bidrar också till en hjälp med att titta lite utifrån på de egna tankarna och beslut som ska fattas.
-Även om vi har lika värderingar så är vi olika som personer och kan därför utmana varandra. Vi växeldrar och driver olika frågor. När den ena gasar på lite för fort kan den andra stanna upp och flika in med reflekterande frågor.
Tillvarata olika kompetenser
Ett delat ledarskap innebär även ett delat lärande berättar Erica och Caroline. Det är många områden som ska täckas in vilket kräver en omfattande omvärldsbevakning.
-Vi spänner över ett stort fält så vi behöver vara två för att kunna bevaka och följa med i utvecklingen. Det kan vara litteratur, digitala nätverk men också reformer som ändras och tillkommer. Då får vi hjälpas åt att fördjupa oss i det. Men framförallt tillvaratar vi den samlade kompetens som finns hos alla våra rektorer.
Erica och Caroline upplever också att det delade ledarskap bidrar till bättre förutsättningar för samverkan med andra förvaltningar.
-Det är betydelsefullt att får möta en samlad grundskola. Vi har nu till exempel påbörjat ett samarbete med Socialtjänsten för att ta ett gemensamt krafttag kring problematisk skolfrånvaro.
Nu och framåt
Det finns mycket att utveckla och många engagerade medarbetare som är med och driver den utvecklingen berättar Caroline och Erica. En viktig del i arbetet just nu handlar om att se över rektorernas arbetsmiljö där de har påbörjat en kartläggning.
- Vi tittar nu närmare på det här med rektorernas förutsättningar och hur vi kan stötta med rätt saker och på rätt sätt. Om vi kan förbättra rektorernas arbetsmiljö så kommer det att gynna både personal och elever.
En annan del i utvecklandet av organisationen är att Erica och Caroline skapat områdesgrupper. Det är en geografisk indelning som ska underlätta för skolorna att skapa en helhet i elevernas hela skoltid. Det skapar förutsättningar för att titta gemensamt på saker som resultat och resursfördelning i området menar Erica och Caroline. Men också andra delar som problematisk skolfrånvaro och psykisk ohälsa bland barn och unga.
- Det finns många delar som vi kan och behöver arbeta med hela vägen genom tidiga insatser och tidig upptäckt för att kunna följa barnen under hela skoltiden. Exempelvis främjandet av närvaro börjar tidigt och bygger på ett samarbete hela vägen.
Text: Marie Eriksson
Foto: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer