Programmering – ett av många språk i förskolan
Att arbeta med programmering tillsammans med förskolans yngsta barn utifrån en kapitelbok, går det? Med programmering som förhållningssätt blir algoritmer, loppar och buggar en del av språket i vardagen på Torallastigens förskola.
Ett nytt digitalt språk
Torallastigens förskola är en del av Bosgårdens pedagogiska enhet där Josephine Pålsson arbetar med 1-3 åringar på avdelningen Flugan. Pedagogerna på Flugan har hittat nya sätt att arbeta med digitalisering där de digitala verktygen inte står i centrum som innehåll utan används som just verktyg. Arbetet med bland annat programmering blir en del av vardagen genom att utgå ifrån verksamheten och det de redan gör.
Digitaliseringen har blivit en del av Torallastigens arbete med flerspråkighet. Barn och pedagoger utforskar programmering kopplat till begrepp och det har blivit ett helt nytt språk att utforska och bemästra förklarar Josephine. ”Precis som med andra språk så behöver vi använda programmeringsspråket flitigt för att kunna lära oss det.”
Att lära känna programmeringsspråket
Utgångspunkten på Flugan har varit att hitta begrepp för att kunna använda programmeringsspråket i det de redan gör. Programmering kan förklaras som ”en sekvens av beskrivningar som måste vara exakt”.
Tydligheten som programmeringsspråket kräver är också gynnsam i ett övergripande språkarbete menar Josephine. En mening som ”ställ det där” är inte så språkligt berikad till skillnad från ”ställ glaset på bordet.” Tydligheten hjälper barnen att successivt expandera språket och Josephine och hennes kollegor ser programmering både som ett språk och som ett förhållningssätt.
Visste du att det finns ungefär 100 datorer i varje hem? Det här har barn och pedagoger på Flugan fått lära sig mer om genom att ordna datorsafari på förskolan. De har sökt efter saker som är programmerade, exempelvis mikro, tvättmaskin och torkskåp.
Börja i det välkända
Algoritm, loop och bugg är några av begreppen som de arbetat med på Flugan. En algoritm innehåller instruktioner för att kunna lösa en uppgift steg för steg. I vardagen kan det jämföras med att tvätta händerna steg för steg, klä på sig en kall dag, eller att baka efter recept.
En Loop handlar om att göra samma sak om och om igen. Som en upprepad rörelsesång, ett pärlat armband med upprepat mönster eller att åka rutschkana: klättra upp och åka ner om och om igen. På Flugan har barnen med stor iver tagit sig an begreppet loop genom att bygga motorikbanor som de tar sig igenom i loopar.
Allt det här handlar om saker som vi ofta har på förskolan och som vi redan gör förklarar Josephine. Skillnaden är att vi nu sätter ord på det även med hjälp av programmeringsspråket. Begrepp som barnen roat tagit till sig är bugg och debugg/avlusning.
Buggar är fel som kan uppstå vid programmering, men också i vardagen. Hur går det om skorna tas på före överdragsbyxorna? Kommentaren ”Oj en bugg” leder till skratt och humor i vardagen men också till tankar om problemlösning. ”Vad var det som blev fel och hur kan vi avlusa?”
Litteratur som inspirerar
Torallastigen är en av Mölndals diplomerade litteraturförskolor och just nu arbetar de utifrån barnboken ”Hej Ruby” (Linda Liukas 2015) Den lite busiga Ruby bor med sin pappa och handlingen bygger på ett äventyr med jakt på ädelstenar som han skapar för Ruby. Det blir som en resa i programmering där Ruby möter olika karaktärer och utmaningar i varje kapitel.
Det kan tyckas utmanande att arbeta utifrån en kapitelbok om programmering med förskolans yngsta barn men Josephine och hennes kollegor har bara sett möjligheter i detta. De bryter ner handlingen och berättar ofta fritt utifrån boken. De konkretiserar med hjälp av rekvisita och karaktärer och genom att projicera bilder av boken mot väggen kan de också kliva in i handlingen tillsammans med barnen.
”Alla stora problem är bara pyttesmå problem som har klumpat ihop sig” säger Ruby i boken. På Flugan bor Ruby i form av en handdocka. Hon finns med i undervisningen och hjälper till att introducera de nya begreppen. Detta görs ofta på morgonen så att barn och pedagoger sedan kan koppla tillbaka till det under dagen ”Kommer du ihåg hur Ruby gjorde?” Undervisningen blir på så sätt inte en isolerad händelse utan den löper genom hela dagen.
Här samarbetar barnen på Flugan för att komma åt en ädelsten högt uppe i trädet.
Digitala dagar
För att inspirera både sig själva och barnen så ordnar Flugan och grannavdelningen Svampen gemensamma digitala dagar kontinuerligt. Då iscensätter de en rikedom av digitala miljöer och dukar fram ett smörgåsbord av aktiviteter för barnen som ges möjlighet att utforska och positionera sig som producenter. Pedagogerna tillför sina kunskaper och barnen lär varandra. Det är inte heller ovanligt att barnen lär pedagogerna. Att barnen själva kan lära ut tyder på en fördjupad förståelse menar Josephine.
Barns fria och kreativa tankar
Även om programmering handlar om tydlighet med en sekvens av beskrivningar som måste vara exakt, så lyfter Josephine hur det dessutom handlar om kreativitet, fantasi och utforskande.
Just nu är det bara några få personer i världen som programmerar berättar Josephine. ”Men tänk om människor i alla länder och i alla åldrar skulle komma på saker att programmera, hur skulle världen se ut då? Barn ser ofta möjligheter och är fria i tanken. Tänk om vi på allvar tog vara på det för att förändra framtiden och samhället.”
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
P.S Känner du till EU code week? Josephine tipsar om att hålla utkik nästa höst. I år gick den av stapeln 6-23 oktober.
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer