Läslyftet
Som vi alla vet, är läsförståelse och skrivförmåga avgörande för elevers utveckling och lärande i skolan. Även för elevernas framtida delaktighet i samhälls- och yrkesliv är dessa förmågor av stor betydelse.
En ny termin har precis börjat ute på enheterna i Mölndal och det är mycket spännande på gång! En gemensam nämnare för fjorton av våra skolor i kommunen är Läslyftet, som är Skolverkets nationella satsning i form av en fortbildning i språk-, läs- och skrivdidaktik för lärare inom alla ämnen. Elevernas språk- och kommunikationsutveckling är alla lärares ansvar och genom att ge eleverna bra förutsättningar att utveckla läsförståelsen får de en större möjlighet att tillägna sig kunskap oavsett ålder. De senaste årens nedslående läsförståelseresultat i internationella undersökningar som exempelvis PISA och PIRLS, kommer förhoppningsvis att vända när vi kan se effekterna av Läslyftet runt om i Sverige.
Målsättningen för Mölndals stad är att alla enheter under treårsperioden 2015-2018 ska ha deltagit i Läslyftet, en målsättning som vi är nära att uppnå. Första året deltog elva enheter med 173 deltagare och sexton handledare. Andra året är det fjorton enheter och 255 deltagare som handleds av 32 handledare och intresset är stort även inför omgång tre, då sju enheter har anmält sitt intresse med 163 deltagare och tjugo handledare. En omfattande kompetensutvecklingsinsats och många av våra elever får ta del av aktiviteterna som planeras utifrån aktuell forskning.
Hur ser då upplägget ut för Läslyftets fortbildningsmodell? Allt material finns tillgängligt på en webbportal: Läs-och skrivportalen.
Moduler
Nya, spännande moduler har tillkommit sedan starten och sammanlagt finns det i dagsläget 29 moduler att välja mellan. Senast i december introducerades två mycket aktuella moduler, nämligen: Från vardagsspråk till ämnesspråk och Grundläggande litteracitet för nyanlända elever.
Andra moduler är bland annat: Samtal om text, Läsa och skriva i alla ämnen, Främja elevers lärande i SO eller NO. Med tanke på det varierande innehållet, som täcker alla ämnen i skolan, väljer många enheter att delta med samtliga lärare för att få en bredare samsyn och en gemensam erfarenhet av kollegialt lärande.
Kollegialt lärande
I fokus för fortbildningen står kollegialt lärande, där vi lärare lär av, med och om varandra. Enligt forskning har kompetensutveckling genom kollegialt lärande, som utförs systematiskt och över tid, stor chans att bli bestående. På så sätt kan kvaliteten i undervisningen utvecklas och på sikt förhoppningsvis vända de sjunkande resultaten i PISA. Läslyftets fortbildningsmodell innebär att lärare med stöd av en handledare har uppgifter att lösa, diskutera och reflektera över. Detta med att reflektera och diskutera sin undervisning är ju inget nytt, tänker säkert många! Men i det kollegiala lärandet arbetar man genomtänkt med strukturerat lärande och stor vikt läggs vid hur man arbetar sig fram till lösningen av en uppgift, hur man formulerar ett problem och hur man kritiskt granskar andras och sitt eget arbete. I lösningen ingår aktioner, saker att pröva i den egna praktiken. Det stannar inte längre vid samtal.
Processledarutbildning och handledning
I Mölndal har vi i flera omgångar utbildat processledare, som ska bli särskilt kompetenta att just leda kollegialt lärande. Vi bygger i Läslyftet även in delar av den processledarutbildningen för att ytterligare förstärka kompetensen runt att leda sina kollegor. Vi har under flera år samverkat med Göteborgs universitet i ett projekt, där vi tillsammans med dem lärde oss mycket om hur kompetensutveckling för processledare kan se ut och också om vikten av handledning av processledarrollen om man ska lyckas med kollegialt lärande fullt ut. Vi har därför också lagt till en ”supervisionnivå” med handledning av läslyftshandledarna/processledarna. De ingår i lärgrupper centralt en gång i månaden med obligatoriska träffar, där de får chansen att ta med sig eventuella dilemman som kan uppstå i respektive lärgrupp på enheten. Vi som handleder och utbildar har alla lång samlad erfarenhet av kollegialt lärande, handledning och coaching.
Katarina berättar
Första omgången 2015-16 handledde jag nio pedagoger åk 1-9 med olika ämneskompetens på Katrinebergsskolan. Utifrån en nulägesbeskrivning och analys bestämdes i samråd med rektor att vi skulle arbeta med modulen Samtal om text och med tanke på ämneskompetensens bredd varierade samtalens innehåll på ett intressant sätt. Vid uppstarten i augusti ställde jag följande fråga: Vilka förväntningar har du på Läslyftet? Svaren blev bland annat:
- Få nya infallsvinklar hur jag kan ”lyfta” elevernas läsförståelse, ordkunskap, läsflyt och skrivande
- Finna nya, intressanta och användbara metoder att använda i min undervisning
- Utbyte med kollegor
- Att bli bättre på att inspirerar barn till läsning
- Att få våra elever intresserade av att uppleva läsning, inte bra se det som en uppgift som ska göras
Det här året, 2016-17, är jag med och handleder modersmålslärarna i Mölndals stad tillsammans med tre kollegor på Modersmålsenheten Spännande med upplägget här är att samtliga modersmålslärare är med och att de får ta del av material via Läs- och Skrivportalen men även också via en Youtube-kanal; en idé som är unik för Mölndal.
Vad säger de som leder kollegor i läslyft?
Rektorer på enheterna är viktiga om man ska lyckas med arbetet. De behöver ha kännedom om modellen för kollegialt lärande som används. De behöver också på bästa sätt organisera lagom stora grupper och avsätta tid för läsyftet om man ska lyckas med satsningen.
Flera vittnar om att nya diskussioner kommit igång på enheterna. Diskussioner där man får syn på varandras praktiker på ett sätt man inte tidigare fått med andra kompetensutvecklingsinsatser. De har nya sätt att föra strukturerade samtal och vågar i högre grad utmana varandra och varandras praktiker. De upplever att pedagogerna utvecklas i sin roll och i sin praktik.
Dela med sig
Även Grundsärskolan deltar i år och arbetar med modulen Tematiska arbetssätt och digitala verktyg. På en av våra ”Handledning på handledningsträffar” före jul presenterade de hur de arbetar med att filma sina aktiviteter med eleverna för att sedan kunna reflektera/diskutera gemensamt på sina träffar. Behovet hade vuxit fram för att de är verksamma på olika enheter och därför inte med lätthet kunde besöka varandras praktiker. Vi tror att de har hittat en modell som kan vara ett bra komplement till lärande besök.
Ett annat exempel på hur vi delar med oss våra erfarenheter för stimulera utveckling är redovisningsseminariet som avslutar varje Handledning på handledarutbildning. I våras redovisade de sexton handledarna som varit med i första omgången sina erfarenheter och tankar genom presentationer och ”bikupor” för de handledarna som skulle in i omgång två. På så vis skapades bästa möjliga förutsättningar för en god läslyftsstart för kommande deltagare.
Avslutningsvis
Vi, Camilla och Katarina är rörande överens om att det är oerhört stimulerande att centralt vara en del av, utbilda och handleda i Läslyftet. Det här tror vi är en satsning som kommer att göra skillnad.
Tanken med "Mölndal delar" är ett led i det kollegiala lärandet och en modell som vi tror på och är stolta över. Skolverkets satsning Läslyftet har helt klart hjälpt oss på vägen.
Skribenter:
Camilla Rudevärn skolutvecklare, utbildare och handledare av processledare
Katarina Krokström förstelärare, samordnare Läslyft, handledare av processledare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer