Musik för språkets skull
Det började på Bifrosts förskola och har nu spridit sig över hela landet. Fiolrytmik i förskolan för förbättrad språkinlärning. Nu finns metoden beskriven i en digital e-bok som alla kan använda!
Musik för språkets skull, heter boken som sammanställts av de fyra deltagande kommunerna i projektet Små barns skapande. Projektet har pågått under fyra år och finansierats av Allmänna Arvsfonden.
Syftet med projektet var att utforska hur vi kan förstärka språkinlärningen i förskolan genom sång, musik och rörelse, berättar Jon Wallner som är biträdande kulturskolechef i Mölndal.
Varje deltagande kommun har bidragit med sitt eget upplägg. I Motala jobbade man med puls och rytm, i Örebro med sång. Göteborg utforskade musik med alla sinnen och Mölndal valde att ta fiolrytmiken till förskolan.
Vi har länge haft fiolrytmik för åldrarna 5 år och uppåt här på Kulturskolan, berättar kulturskolechef Maria Wilhelmsson. Nu ville vi se hur vi kunde anpassa konceptet till ännu yngre barn och hur vi kunde använda det för att stärka språkutvecklingen.
Grodor, glass och pyttipanna peppar
Fiolläraren Charlott Beckstrand och rytmikläraren Ellen Hallin, som lett fiolrytmiken i förskolan, har lång erfarenhet av att jobba med yngre barn. För att göra det så lätt som möjligt för barnen att ta till sig kunskapen använder de bildstöd i undervisningen. Med hjälp av bilder och ett bildspråk som barnen kan förstå sätter de namn på strängar och lär sig rytmer på ett effektivt och lekfullt vis.
Strängarna kallar vi för Grodan, Draken, Apan och Ekorren istället för G, D, A och E, berättar Charlott. Och när vi börjar knäppa på strängarna gör vi det till rytmerna glass, pyttipanna och peppar istället för att prata om fjärdedelar, åttondelar och sextondelar.
Charlott och Ellen gör också sång- och rytmikövningar med barnen, både med och utan fiol, så att hela kroppen, och rösten, får vara med. Genom musiken och rörelserna lär sig barnen att våga ta plats, uttrycka sig på sitt eget sätt, och att närma sig språket lekfullt och avslappnat.
Musikens språk
På Bifrost förskola, där projektet började, har man märkt att barnen fått ett växande självförtroende genom att de lärt sig behärska ett instrument. Att de vågar uppträda och visa sina förmågor.
Det här projektet har varit en unik insats i ett område där få barn haft möjlighet att ta del av liknande erfarenheter. Musik är ett universellt språk. Jag önskar att detta kunde vara ett naturligt inslag i förskolans verksamhet, säger rektor Annelie Andersson.
Till hösten är det dags för Vommedalen och Östergård förskolor att få besök av fiolrytmiken, genom ett samarbete mellan kulturskolan och språkcentrum.
Linda Bergh som är verksamhetsutvecklare på språkcentrum ser fram emot satsningen.
Vi vill att barnen ska få mötas på likvärdiga villkor utan några krav på språkkunskaper. För barn som inte har erövrat det svenska språket än är det viktigt att få uttrycka sig på fler sätt än bara det verbala, säger hon. Genom musik, rytmik och sång kan vi dela upplevelser tillsammans med barnen och utveckla språket på ett lustfyllt sätt.
Delad glädje
Maria Wilhelmsson och Jon Wallner på Mölndals kulturskola, hoppas att fiolrytmiken ska få nå ut till fler förskolor i Mölndal framöver – även om finansieringen från Allmänna Arvsfonden nu är slut och kostnaden landar på enheterna.
Vi märker att fiolrytmiken har många positiva effekter utöver de rent språkutvecklande egenskaperna. Framför allt väcker den en sådan glädje hos barnen, säger Maria Wilhelmsson.
För familjer som kanske inte känner till vad en kulturskola är blir fiolrytmiken i förskolan en lärorik inblick i vad skapandet kan betyda för barnen och vad som finns för dem att göra. Vårdnadshavarna får möjlighet att ta del av barnens skapande genom deras upplevelser på förskolan och genom det digitala materialet som nu getts ut.
Noter, bilder och övningar
I boken Musik för språkets skull, som nu fått knyta ihop projektet med små barns skapande, finns olika övningar förklarade i text, bild och film så att man kan jobba med de olika metoderna på egen hand. Som förskolpedagog får man tips på olika övningar att använda i den egna verksamheten. Man får också förklaringar till hur övningarna bidrar till barnens språkutveckling.
Även vårdnadshavare kan ladda ner materialet och använda det tillsammans med sina barn. Liksom alla andra som är intresserade av musik och språkutveckling.
Alla noter och bildstöd som används i materialet finns längst bak i boken och insprängt på sidorna finns också länkar till filmer på YouTube. Allt för att materialet ska vara så lättanvänt och lättillgängligt som möjligt.
Vi är väldigt glada över att Mölndal har fått vara med i det här projektet och att det har fått så goda resultat, säger biträdande kulturskolechef Jon Wallner. Det här har blivit en snackis runt om i Sverige. Alla vill veta hur vi gör!
Ladda ner boken Musik för språkets skull
Text: Victoria Eriksson
Foto: Lisa Thanner
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer