Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Alla kan spela, och dela, musik!

Att inte bara lära sig spela flera instrument utan också skapa flera låtar tillsammans på bara två timmar, det låter faktiskt helt omöjligt. Ändå har Mölndals fjärdeklassare gjort just detta!

I årskurs fyras klassrum på Sinntorpsskolan ser inget ut som vanligt när eleverna väller in från rasten den här morgonen i februari. Skolbänkarna är undantryckta, stolarna placerade i en halvcirkel och ett stort mixerbord står uppställt vid katedern. 

Intill mixerbordet står Richard och Thomas från ShareMusic & Performing Arts och de börjar genast med att fråga om det är någon i klassen som spelar något instrument? 

Först blir det ganska tyst i klassrummet. Bara en eller två elever räcker upp handen och berättar vad de har för kunskaper men så åker fler och fler händer upp och det visar sig snart att alla åtminstone känner någon som håller på med musik. En pappa, en faster, en kusin eller en kompis mamma. 

Musik finns runt omkring oss alla, konstaterar Richard. Vi har en föreställning om hur olika instrument ska låta och kanske vågar vi inte testa för vi tänker att vi kommer spela fel. Men på de instrument vi har med oss idag går det faktiskt inte att spela fel!

Stråkar och robotljud

Just detta är en av grundtankarna hos ShareMusic & Performing Arts, ett nationellt kunskapscenter som vill förmedla att alla kan och ska få skapa oavsett vad man har för bakgrund och erfarenhet. Det finns inga rätt eller fel utan det är den egna nyfikenheten och glädjen som får styra och allra bäst blir det när man skapar tillsammans.

Med en cirkusdirektörliknande gest släpper Richard fram sin kollega Thomas som håller upp en ipad för klassen och berättar att var och en kommer att få spela en trudelutt på skärmen och sedan säga sitt namn. Spelar gör de genom att peka eller dra med fingret över skärmen. Beroende på hur och var på skärmen de rör sitt finger skapas olika ljud som fogas samman med varandra i appen.

När alla har fått säga sitt namn och lite tveksamt rört vid skärmen på sitt eget sätt spelar Thomas upp hela ljudslingan där alla elevers unika namnsignatur nu ingår.

Nu har det gått en kvart på den här lektionen och vi har redan gjort vår första låt tillsammans, konstaterar han.

Och lektionen har som sagt bara börjat. Det är mycket som ska hinnas med och redan är det dags att ta musicerandet till nästa nivå.

Thomas drar fram två stolar till mitten av cirkeln och kallar fram två elever som får sätta sig ner med varsin ipad i knäet. Med honom som dirigent ska de nu spela på ipadsen, först i tur och ordning och sedan tillsammans enligt hans instruktioner.

Det är andäktigt tyst i klassrummet när den första eleven börjar spela och vackra stråktoner stiger upp från ipaden. Sedan bryter hela klassen ut i gapskratt när elev nummer två tar ton och ett knarrande, bräkande robotljud fyller rummet.

Alla får testa och leka sig fram bland ljuden och efter en stund upptäcker eleverna att till och med den enerverande roboten går att få att låta riktigt vackert, som en val som sjunger en klagande sång.

Instrument inuti instrument

När alla har testat tycker Richard och Thomas att det är dags att höja ribban ett steg till. 

Vi ska lägga på ett nytt instrument. Ett som uppfanns för ungefär 40 år sedan och som gjorde att man kunde kasta ut alla andra instrument genom fönstret för man behövde dem inte längre. Vet ni vilket det var? frågar Richard.

Redan på andra försöket får han svaret keyboard från klassen vilket visar sig vara helt rätt. När de även får gå loss på keyboarden uppenbarar sig helt nya möjligheter att skapa olika typer av ljud. 

Jaha, nu har ni spelat solo och som duo och trio, men vad heter det när man är fyra? undrar Thomas.

Squad, provar någon.

Ja, så heter det i Fortnite men vad heter det i musik? Rätt, det heter kvartett!

Han plockar fram en plåtlåda med mikrofon, sladd och någon sorts pedal som ska förstärka ljudet. Med hjälp av denna uppfinning ska eleverna lägga till ett intro till låten genom att skaka, knacka och banka på lådan med händerna och olika tillbehör. Eleverna tvekar inte det minsta inför det märkliga instrumentet utan ger sig hän med både nyfikenhet och uppfinningsrikedom och de båda workshopledarna behöver knappt förklara någonting. Skaparlustan har tagit över och ljuden slungas runt i lådan och ut i rummet med en häpnadsväckande effekt.

Vad heter det i Fortnite när man är fem som spelar då? frågar Thomas efter en stund. 

Team, blir svaret.

Okej, och i musik?

Kvintett!

Spela med hela kroppen

Thomas tar fram en liten kub som ger ifrån sig olika ljud när man trycker på de stora knapparna på sidorna. Fem nya elever får ta sig an instrumenten och har inga som helst problem med att hantera dem. Det svåra är att komma ihåg att hålla ett öga på dirigenten så att man vet när man ska börja och sluta. Alla spelar av hjärtans lust och snart har de skapat ytterligare en låt tillsammans.

Det som är så fantastiskt med de här instrumenten är att vem som helst faktiskt kan spela på dem, säger Richard. Vi har en kompis som inte kan använda armarna alls och han spelar elgitarr med näsan!

Som svar på elevernas frågande miner tar Richard ipaden och går runt i ringen och ber dem spela med olika kroppsdelar: näsa, öra, panna, armbåge, tår, och det går hur bra som helst! Men varför stanna vid detta? Som om det inte vore nog ska eleverna snart bli varse att man kan spela på ett instrument utan att röra vid det överhuvudtaget.

Det här är världens äldsta elektroniska instrument, berättar Thomas och pekar på en underlig mackapär på ben längst fram i klassrummet. Det kommer från Ryssland och heter thermin. Inte vårtermin och inte hösttermin utan thermin. För att spela på det rör man händerna i luften runt en antenn. 

Han kallar fram en elev som han hävdar är expert på just detta instrument och trots att förvåningen står skriven över hela ansiktet kliver hon fram och låter sig placeras framför therminen. Innan hon vet ordet av har hon fått ljud i instrumentet som nu ger ifrån sig en böljande melodi när hon för sina händer upp och ner och fram och tillbaka längs antennen – utan att röra vid den.

Förstklassig TV-spelsmusik

Nästa elev håller på att ramla av stolen i sin iver att få prova instrumentet och går loss på luftrummet omkring det med hela kroppen. Genom att röra händerna i olika mönster och med olika kraftfulla rörelser lyckas han locka fram flera olika ljud. 

En efter en spelar eleverna på instrumentet som funnits på jorden 15 gånger så länge som de, medan kamraterna, som vid det här laget har blivit lite uppskruvade och har svårt att sitta still på stolarna, får skapa bakgrundsmusik på ipads och annat.

När alla fått prova är det dags att bänka sig på sina platser igen och avsluta dagen på samma sätt som den började, genom att skapa en låt tillsammans. Denna gång i appen Beatware. Nu finns ingen tvekan kvar i fingrarna utan eleverna ger sig hän och svajpar och pekar och skapar en melodi som skulle ha platsat i vilken film eller tv-spel som helst.

Workshopen är över och med löfte om att få namnen på alla apparna på mejl stormar eleverna ut genom dörren igen. Men det dröjer inte länge innan en av dem andfått rusar tillbaka in och ber om hjälp med att ladda ner Beatware direkt. För har man skaparfeeling så har man!

Victoria Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2020-04-03 15.57

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Artikelarkiv