Mentorsstöd för barnskötare
Nätverk och mentorsstöd ger yrkesstolthet och arbetsglädje för barnskötare i Mölndals stads förskolor och pedagogiska omsorg. Eleonor Hansson och Susanne Åkerlilja är mentorerna som arbetar för ett tydliggörande av barnskötaruppdraget och med hälsofrämjande insatser för att skapa en god arbetsmiljö.
Yrkesstolthet och arbetsglädje
Mölndal är först ut i landet med att tillsätta ett mentorsstöd för barnskötare. Arbetet startade upp hösten 2018 och i minst ett år kommer Susanne och Eleonor att driva projektet. Deras utgångspunkt var att börja i nuläget och att arbeta utvecklande och stärkande för medarbetarna. Målbilden är att barnskötare i Mölndals förskolor och pedagogiska omsorg ska känna yrkesstolthet och arbetsglädje.
När jag träffar Susanne och Eleonor en eftermiddag precis före påsk kommer de väl förberedda med stora leenden och engagemanget lysande ur ögonen. Det här är ett team som ligger i framkant på många olika sätt och de lämnar inget åt slumpen. Tillsammans har de gjort en kartläggning för att kunna upptäcka och möta de olika behov som finns ute i Mölndals förskolor och pedagogiska omsorg. Kartläggningen ligger till grund för nätverket de nu startat upp med barnskötare i staden och för arbetet med enskild jobbskuggning med coachning utifrån stärkande, nyfikna, reflekterande frågor. De försöker att ringa in vart behovet finns på varje ställe med utgångspunkten att var och en ska få det just den behöver.
-Vi ska inte göra om något, vi ska börja i nuläget och arbeta stärkande och förbättrande utifrån det, säger Susanne.
I rollen som mentorer arbetar de också med stöd i uppdraget för barnskötare som blir tillsvidareanställda och stöd till förskolechefer i det systematiska arbetsmiljöarbetet. De har dessutom startat upp ett samarbete med Campus Mölndal som utbildar barnskötare.
Fokus på hälsa
Hälsogreppet är stor del i mentorsuppdraget. Genom att arbeta främjande och med förebyggande insatser så behöver man lägga mindre tid på åtgärder.
-Vi arbetar med friskfaktorer med syftet att skapa en bättre arbetsmiljö för Mölndals barnskötare förklarar Eleonor.
Mentorerna fungerar också som stöd till medarbetare vid återgång till arbete efter längre sjukskrivning. Det positiva hälsoarbetet har uppmärksammats både i och utanför Mölndal. GR har gett fin respons och har lyft fram Mölndals förebyggande arbete med att sänka sjuktalen och öka arbetsglädjen.
Ledord som visar vägen
Pedagoger behöver andra pedagoger för att kunna utmana sig själva och driva arbetet mot gemensamma mål menar Susanne och Eleonor. Som nav i nätverksarbetet och mentorsuppdraget har de arbetat fram fyra ledord i mötet med Mölndals barnskötare. Utifrån tankar och reflektioner från verksamheterna har orden utkristalliserats och de ser att många delar i barnskötaruppdraget bygger på just de här orden:
• Delaktighet
• Samarbete
• Dialog
• Beslut
Susanne och Eleonor menar att det här är viktiga komponenter i teamwork.
-Det är igenkända ord som vi använder i vår vardag. Ord som kan sättas i sammanhang blir också meningsfulla, förklarar Susanne. Det blir ord att stanna till runt och ha dialog om både i nätverk och i arbetslag.
Kompetensutvecklande nätverksträffar
I januari drogs arbetet med nätverk igång på allvar. Syftet är att professionen barnskötare ska ges möjlighet till kompetensutveckling för att skapa en förskoleverksamhet med god pedagogisk kvalitet. Syftet är också att skapa en känsla av yrkesstolthet, delaktighet och arbetsglädje.
I nuläget består nätverket av 23 barnskötare och träffarna är förlagda på Heljereds förskola i Kållered. Det finns fler som vill vara med och medlemmarna önskar också att få träffas lite längre tid. Eleonor och Susanne har förhoppningar om att framöver kunna skapa en parallellgrupp med alla de nya som vill vara med.
Meningsfulla möten med framåttänk
Verklighetsförankringen är betydelsefull när vi möter stadens barnskötare menar Susanne och Eleonor.
-Vi mentorer är vanliga barnskötare som står där med andra barnskötare. Det vi pratar om blir trovärdigt. De har byggt upp ett koncept med fokus på att medlemmarna måsta få vara delaktiga i sina egna träffar där deras frågor utgör innehållet. Första träffen utgick från frågeställningarna:
Vilka förväntningar har ni på de här nätverksträffarna?
Vilka kompetenser vill du ha mer av?
Utifrån de förväntningarna och kompetenserna byggde mentorerna vidare på träff nummer två.
-Deltagarna ville veta mycket om sitt uppdrag, samarbete och teamarbete berättar Eleonor. Samtalen i de fasta processgrupperna handlar mycket om yrkesrollen som barnskötare. Frågan ”Hur tänker du på ditt uppdrag utifrån de fyra ledorden?” blev en igångsättare för dialoger med stort fokus på ”vad som är bra redan nu och hur vi bygger vidare utifrån det.”
Överbrygga klyftor
Mentorerna förklarar att det blir ett uppvaknande att i nätverket få mötas runt det som fungerar bra. Det blir också en stolthet över sin arbetsplats och sitt arbetslag. Det beskriver hur viktigt det är att få dela och prata med varandra och att få möta kollegor från helt andra områden i Mölndal. Det bidrar också till att glappet mellan förskollärare och barnskötare överbryggs.
-Det finns skillnader i uppdraget men nätverkandet sätter fokus på att vi gör arbetet tillsammans. När man känner sig trygg kan man landa i att det finns olikheter i ansvar och så får det vara, förklarar Eleonor. Susanne berättar vidare att barnskötare nämns flera gånger i Lpfö 18 och att det utgör en betydelsefull markering av barnskötare som en viktig yrkesgrupp, tillsammans med förskollärare.
Förhoppningar om fortsättning
Projektet startade upp i helt rätt tid menar Susanne och Eleonor.
-Det är tufft på många håll och vi kan göra skillnad med vårt stöd. Vi möter många positiva barnskötare som ser framåt och känner stödet. Det är så betydelsefullt att få bli sedd och ha någon att vända sig till, att få bli någon i sammanhanget säger Eleonor.
-Det här är en projektanställning, men vi får fin återkoppling från alla nivåer och om och om igen bekräftat att det jobbet vi gör är så viktigt. Den positiva responsen från barnskötarna själva är så betydelsefull, det är ju dem vi är till för. Mentorerna berättar att drömmen och visionen är att kunna fortsätta arbetet utifrån alla de goda effekter som kunnat identifieras genom utvärderingar och i dialog med chefer och medarbetare. Kärnan i nätverken och hela mentorsuppdraget handlar om att få mötas, träffa andra, utbyta erfarenheter, bli trygg, stärkt, sedd och framförallt känna yrkesstolthet och arbetsglädje.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Mölndals mentorer för barnskötare kontaktas via mail.
eleonor.hansson@molndal.se
susanne.akerlilja@molndal.se
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer