Rytmik och äventyr på slott och förskola
Ena dagen gäst bland barnen i förskolan och andra dagen i spetsen för skolklasser på Gunnebo. Så ser vardagen ut för skolförvaltningens nya rytmik- och Gunnebo-pedagog.
Sin första termin i Mölndal har Hanna Höglind ägnat åt att jobba med Mölndals stads kulturgaranti. Alla 3-åringar i Mölndals kommunala förskolor får tre stycken rytmikpass med Hanna.
Snabbt och långsamt, starkt och svagt
Med gitarren över axeln åker hon runt bland förskolorna och utforskar musiken tillsammans med barnen. De får röra på kroppen, sjunga och spela på rytminstrument. Med sig har Hanna en stor koffert som bland annat innehåller ett gäng busiga små djur. Med hjälp av djuren lär sig barnen att spela snabbt, långsamt, starkt och svagt. De får också lära sig att börja och sluta spela samtidigt och lyssna in varandra. Och efter bara tre gånger har de lärt sig behärska två av musikens grunder: dynamik och tempo.
Lästips: Så här gick det till när Hanna besökte Bölets förskola för en rytmikworkshop.
Utforska känslor med musik
Mycket av materialet som Hanna använder i sina workshops lägger hon ut på kulturgarantins webbsida så att förskolepedagogerna kan jobba vidare med det på egen hand efter lektionerna. Förhoppningen är att alla ska få inspiration och verktyg till att närma sig musiken, och att det bidrar till en bredare och mer jämlik musikundervisning.
I förskolan är det ganska vanligt att musikundervisningen utgörs av en sångstund och jag vet att många pedagoger känner sig osäkra eller obekväma i att sjunga med barnen. Man kanske tror att man inte kan. Därför skiljer det sig mycket mellan olika förskolor hur mycket man jobbar med musik. Det skulle jag vilja ändra på, säger Hanna.
Hon menar att många av oss har fått höra ända sedan barnsben att musik är något vi antingen kan eller inte kan. Antingen är vi musikaliska eller så är vi inte det. Antingen kan vi hålla takten eller så saknar vi taktkänsla. Antingen sjunger vi fint eller så kan vi inte sjunga alls. Hanna understryker att förmågan till musik finns inom oss alla. Alla har förmågan att påverkas och beröras av musik på olika sätt. Den väcker känslor och tolkningar som vi kan uttrycka, dela och utforska tillsammans.
Så istället för att prata om musik i värderande termer som bra eller dålig, fin eller ful kan vi tänka på musiken som till exempel snabb eller långsam, stark eller svag. Hur låter det när jag använder rösten på ett visst sätt? Knarrar det? Skorrar det? Susar det? Vad händer om jag höjer eller sänker röststyrkan? Om jag ökar eller sänker tempot? Och så vidare.
Om man inte vill sjunga själv kan man sätta igång inspelad musik och röra sig till den eller spela på olika rytminstrument i takt med musiken. Man kan prata om vilka känslor musiken väcker och visa med kroppen hur det känns. Man kan ge sig in på matematikens område och prata om till exempel mängd eller rörelse med hjälp av musik och rytmik. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för vad man kan hitta på, säger Hanna.
Historiska uppdrag på Gunnebo
Att knyta ihop olika ämnen med musik och rytmik är något Hanna även tar med sig in i andra delen av sitt uppdrag: det som pedagog på Gunnebo Slott och trädgårdar. Hon vill inspirera till att använda musiken som redskap för att koppla ihop dåtid och nutid. Som medel för att lära sig matematik och historia. Och som frö till att utforska och uttrycka sina känslor.
Alla elever i årskurs tre får komma till Gunnebo med sin klass för att delta i Hannas kulturgaranti-aktivitet Herrskap och tjänstefolk. Under 75 minuter får eleverna bekanta sig med slottsmiljön och människorna som levde och verkade på Gunnebo förr i tiden. Vad åt den förmögna familjen Hall till middag och vad fick tjänstefolket leva på? Vad hade herrskapet inne i slottet på sig och hur klädde man sig för arbetet ute på åkrarna? Hur skilde sig musiken i de fina salongerna från det som vanliga människor spelade och lyssnade på?
Om man inte får nog av kulturgaranti-aktiviteten, eller inte går i årskurs 3, så behöver man inte deppa ihop för det. Hanna erbjuder alla barn- och elevgrupper som vill att boka in sig på olika Gunnebo-äventyr tillsammans med henne.
Matematik och tjänstefolk
Det ena äventyret man kan välja på heter Rytmik och matematik i lustträdgården. Tillsammans med Hanna beger sig eleverna ut i naturen runt Gunnebo slott för att spana efter olika geometriska former och ta reda på varför trädgården ser ut som den gör.
I det andra äventyret: Ett tjänstehjon berättar, får barnen resa tillbaka i tiden och möta en av slottets tjänare, lära sig gamla hantverkstraditioner i slottsträdgården och kanske till och med smyga in och ta en titt inuti slottet medan familjen Hall är på besök i stan.
Lästips: Längre beskrivningar av aktiviteterna finns på bokningssidan.
Är du pedagog och vill delta med din klass eller barngrupp är det bara att boka en tid.
Historien och musiken går som en sammantvinnad tråd genom all Hannas undervisning på Gunnebo. I tidstypiska kläder lotsar hon barnen genom plats, tid och rum och med hjälp av alla sina sinnen får de lära sig om olika traditioner som fanns förr. Kanske gör de till exempel rörelser som liknar att slå med lie eller mala sädesslag till mjöl och så får de olika uppdrag att utföra i och omkring slottet.
Ett frö till förståelse
Möjligheten att få binda ihop musik, historia och kulturarv var en av anledningarna till att Hanna blev nyfiken på tjänsten som Gunnebo-pedagog och rytmiklärare på kulturskolan. Hon tog examen från rytmikpedagogutbildningen på Kungliga musikhögskolan i Stockholm år 2004 och har jobbat med rytmik sedan dess. I alla möjliga former och för alla möjliga åldersgrupper, från riktigt små barn till vuxna studenter. Alla sina olika erfarenheter tar hon nu med sig in i Gunnebos spännande miljö.
Jag vill förstärka miljön, platsen och historien genom musik och rytmik för att göra den levande för barnen. Plantera glädje, kreativitet och kunskap om närmiljön och låta barnen vara med och känna på hur det kunde vara förr. Vi kommer att titta in i de fina salongerna men även tillbringa en stor del av tiden ute i köksträdgården och i Gunnebos olika gröna rum. Där får vi lära oss att man till exempel inte bara odlade för att äta gott utan för att överleva, berättar Hanna.
Äventyret fortsätter
Även om Hanna har planerat i stora drag vad som ska hända under besöket vill hon låta barnens egen fantasi, nyfikenhet och upptäckarlusta vara med och styra. När de lämnar Gunnebo hoppas hon att de ska göra det med en känsla av att ha varit delaktiga och ha lyckats med sitt uppdrag.
Och upplevelsen tar inte slut där utan varje lärare som besöker Gunnebo med sin klass kommer att få med sig material att jobba vidare med efteråt. På det viset vill Hanna så ett frö till fortsatta diskussioner kring vad eleverna har lärt sig och upplevt. Och hjälpa musiken att slå rot och växa sig stark i både små och stora.
Text: Victoria Eriksson
Bild: Victoria Eriksson & Sofia Kvistborn (trädgårdsbilden)
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer