Lekcertifiering möter litteraturprofil
Nu har ytterligare fem förskolor i Mölndal genomgått en lekcertifiering tillsammans med Gothia kompetens och Margareta Öhman. Processutbildningen syftar till att ta tillvara lekens språkutvecklande kraft och att höja lekens värde i förskolan.
Under 1.5 års utbildning har Lackarebäcks förskolor tagit del av inspelade föreläsningar, läst, reflekterat i processgrupper, utfört aktioner och haft handledning med Margareta Öhman. Hon är psykolog och har bland annat skrivit boken ”Värna barns lekstyrka” som har funnits med som en röd tråd under utbildningen.
Leken är en arena där barn iscensätter och använder förmågor som de ännu inte har. I leken är allt möjligt och det bidrar till en känsla av kompetens och glädje över att kunna och klara av saker – och det bygger lekstyrka.
Litteraturprofil och lek
Lackarebäcks förskolor är också litteraturprofilerade och det har vävts samman med lekcertifieringen på ett naturligt sätt. Förskolor med litteraturprofil utgår ifrån ett årslångt sagotema vilket ger en gemensam grund till barnens tillsammanslek. Tack vara de gemensamma erfarenheterna i sagans värld får barnen en lekarena att mötas på som alla är bekanta med.
Lek och berättelser gifter sig så bra ihop. Barn älskar att leka, älskar att höra berättelser och älskar att göra berättelser. Lek är berättelser i handling och berättelser är lek i språklig form. (Margareta Öhman)
Lekprojekt i fantasins värld
Som en sista del i lekcertifieringen redovisades projektarbeten från varje processgrupp och Margareta Öhman fanns med för att ge feedback. Det var en lärorik förmiddag med en festlig inramning där pedagogerna visade på en bredd av lekens alla styrkor och möjligheter. Många av grupperna lyfte just fram styrkan i arbetet med sagor och fantasi tillsammans med lek:
- Att frigöra tid till lek och skapa ett tillåtande klimat där barnens lek får möjlighet att fördjupas.
- Hur pedagoger kan inta olika positioner för att hjälpa barnen in i lek och möjliggöra att barnen möts i lek.
- Gemensamma erfarenheter som grund och tydligt tematiserade miljöer och material inkluderar fler barn och hjälper dem in i tillsammanslek..
- Styrkan i det relationella mellan pedagoger och barn. ”Det är där ljuset tänds och magin uppstår.”
- Att vara medvetna om vilka olika handlingserbjudanden som finns i ett rum och hur vi kan påverka det genom att möblera om och tillföra olika material.
- Hur rekvisita och projektor kan användas för att iscensätta lekmiljöer.
Rumslighet och förhållningssätt
Pedagoger och rektorer upplever att det nu blivit ännu tydligare hur saga och fantasi kan utgöra grunden för ett medvetet arbete med lek. De ser att tematiserade miljöer och material hjälper barnen in i tilsammanslek, men också att sagan blir en trygghetsarena för barn som behöver träna sin lekstyrka ännu mer.
Sagan bidrar med en igenkännande trygghet där barn och pedagoger tillsammans tar oss sig i fantasins värld - det blir till ett lekandets rum.
Pedagogerna uttrycker att de genom att skapa rum som är attraktiva för barnen skapar en grund för att de ska kunna komma i lekflow. Ytterligare en viktig aspekt handlar om förhållningssätt och hur pedagogerna positionerar sig i och runt leken på ett medvetet sätt. En genuin närvaro i barns lek gör skillnad och det bygger ofta på utan att ta över. Men också att öva sig på att kliva in i leken och vara en del av lekflowet.
När vi pedagoger blir skickligare på att leka kan vi bidra med inspiration.
Projekt som gjort skillnad
Det har varit en omfattande och intensiv utbildning, men den har verkligen gjort skillnad, uttrycker pedagoger och rektorer. Det som kan vara lite utmanande är att se till att fantasileken verkligen ges utrymme och får ta plats både i vardagen och i kvalitetsarbetet.
Lekens egenvärde ska alltid synas i vårt systematiska kvalitetsarbete.
Projektet har medfört att pedagogerna har utvecklat sitt förhållningssätt till lek med en ökad medvetenhet. De har också fått ett gemensamt yrkesspråk kring leken som gör att de kan prata om den på nya sätt. Men framförallt har det blivit ännu tydligare hur viktigt det är att ha roligt tillsammans.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer