Att leda i en digital omvärld
Efter ett års kompetensutveckling i att leda digitalisering är ledarna i Mölndal slående överens. Det här är bara början!
Förvaltningsledning, förskolechefer, rektorer och processledare samlades under en förmiddag i augusti för att summera ett års kompetensutveckling med rubriken: "Leda digitalisering." På plats fanns också Maria Spante från Högskolan i väst som har följt processerna under året genom praktiknära samverkansforskning.
Kompetensutvecklingsinsatsen startade hösten 2017 och har byggt på Skolverkets modul Leda digitalisering. Alla ledare i Mölndals förskole- och skolverksamheter har under ett år arbetat i modulen steg för steg. Modulen består av sex delar med två möten i grupp och två hemarbeten i varje del. Mötesstrukturen har byggts upp med fasta lärgrupper med en processledare till varje grupp.
IKT-samordnare Anders Karlsson har varit en av nyckelpersonerna i "Leda digitalisering", här med förvaltningschef Fredrik Hellsten.
Lärgruppernas betydelse
En genomgående framgångsfaktor har varit processledarnas insats och det kollegiala lärandet i grupper. Reflektionen och diskussionerna i lärgrupperna har varit drivkraften som lett arbetet framåt. Grupperna har nu kommit till det avslutande momentet i den sista delen vilket innebär en möjlighet att utbyta erfarenheter och ge varandra återkoppling. Det finns dock en tydlig önskan hos alla inblandade att få fortsätta arbetet med processledning i lärgrupper och så verkar det bli.
Respons från processledarna
Processledare från Mölndal och från samarbetspartnern Lin Education har ansvarat för de olika lärgrupperna. Förmiddagen avslutades med att alla fick lyssna på varje processledares respons till sin grupp i form av "Two stars and a wish." "Fortsätt vara modiga och våga vara ännu modigare och framför allt upptäck och sätt ord på era egna styrkor."
Processledarnas framtidsönskningar för lärgrupperna handlade bland annat om att utforma konkreta tydliga mätbara mål. Det framkom förslag om att utöka det kollegiala lärandet genom att besöka varandras arbetsplatser och lärgrupperna uppmanades att göra kontinuerliga tillbakablickar för att förstå vilken resa de har gjort.
Undersökningens resultat
Samverkansforskare Maria Spante har genom sin undersökning utmejslat områden att arbeta vidare med framöver. En utmaning handlar om att överbrygga glapp i styrkedjan för att kunna arbeta ännu effektivare med kompetensutvecklingsinsatser. Maria lyfter vikten av att se och tydliggöra det som redan är bra, att styrkeidentifiera för att därefter kunna svaghetsprioritera. Då kan resurser och insatser riktas dit de verkligen behövs.
Marias undersökning visar också att samtalen i lärgrupperna har gjort skillnad och att alla har gjort en tydlig rörelse framåt. Vägarna har inte varit lika och de har inte varit raka men de har haft en riktning. Vikten av en gemensam riktning förstärktes även i en inspirerande föreläsning av en av processledarna, Håkan Ingvarsson från Lin Education.
Vad händer framöver?
Ett återkommande inslag under dagen var: "bli bättre på att se och uppmärksamma allt gott arbete ni redan gör." Både i Maria Spantes presentation och i kommentarerna från chefer och processledare så lyser trots allt en stolthet igenom. Även om det känts stort och inte alltid helt lätt så har man fått vara med om något unikt tillsammans.
Cheferna är efter ett års kompetensutveckling bättre rustade för att leda sina organisationer framåt. Det är nu arbetet på allvar sätter igång ute på enheterna med fokus på att leda en skola i en digital omvärld. Det här är bara början!
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer