Konst som känns i kroppen
När förskoleklassen på Hällesåkersskolan möter skådespelarna från Masthuggsteatern skapas förståelse genom ett annat språk än bara det talade ordet. Barnens upplevelser har inspirerat teatergruppens arbete med föreställningen Bärarna som handlar om förlust, förändring och framtid.
Carina Nilebrink-Styffe som är förskollärare och Montessoripedagog arbetar som mentor i förskoleklassen på Hällesåkersskolan i Lindome.
-Vi fick ett erbjudande att vara med i det här projektet med Masthuggsteatern och det nappade vi på direkt.
Skådespelarna från Masthuggsteatern har besökt förskoleklassen på Hällesåkersskolan (nuvarande åk 1) och sedan har barnen fått besöka Lorry närkulturplats vid Gamla torget i Kvarnbyn och träffa skådespelarna i olika workshops och dramaövningar.
-Barnen tyckte det var jättekul. De fick röra sig till musik och låtsas vara olika djur.
Barn leder pedagoger
Åsa Bodin Karlsson som är skådespelare på Masthuggsteatern berättar om mötet med barnen.
-Barnen fick göra en blindbocksövning där de fick leda en blundande vuxen i olika rörelser och forma dem till olika figurer. I slutet fick barnen bygga en staty av de vuxna.
-Här testar vi att flytta maktförhållandet. Vad händer när barnen får leda och bestämma vad som ska hända. Hur känner den som får makten eller den vuxne som måste våga lita på någon annan, förklarar Samuel Ek som är projektledare och turnéläggare på Masthuggsteatern.
Kroppen som uttryck
Åsa förklarar att målet med rörelsebaserad scenkonst är att det ska kännas i kroppen.
-Så var det när barnen i slutet av workshopdagen skulle beskriva hur det kändes. Då var det några barn som inte hittade orden som istället visade med kroppsrörelser.
Möte som skapar förståelse
-Mötet med barnen är så värdefullt. Att de får möta andra professioner utifrån, som inte är lärare. Vi möter ju dem på vårt sätt, säger Åsa.
Samuel berättar också om vikten av mötet med barnen.
-Det är ömsesidigt värdefullt både för oss som får träffa vår målgrupp och för barnen. Det handlar om att knyta an till barn under den skapande processen i ett teaterarbete. Det är inte ett projekt där vi gestaltar barnens erfarenheter och berättelser rakt av. Snarare handlar det om att i mötet med barnen få inspiration till scener och uttryck, säger Samuel och menar att förhoppning är att barnen ska känna igen sig när de ser föreställningen.
Hoppet som vi bär på
Bärarna som regisserats av Anne Jonsson är en teaterföreställning för barn i åldern 4-7 år. Den handlar om rädslan att förlora den värld vi har. Det kan vara den lilla världen vi har i vårt hem. Det kan också vara den stora världen. Den handlar också om hoppet att kunna skapa något nytt efter en förlust.
-Förlust, förändring och framtid kan man säga, berättar Samuel Ek.
Skådespelarna heter Åsa Bodin Karlsson, Helen Hansson, Anna-Carin Henricsson.
Både läskigt och kul
Samuel berättar att några barn har kommit fram efteråt och sagt att de var lite rädda när de såg föreställningen.
-Samtidigt har de sagt det med ett leende. Så vi hoppas ändå att vi träffat rätt när de upplever det som spännande men också intressant och kul.
På slutet av föreställningen får barnen hoppa som grodor ut ur teaterlokalen. Det blir både en symbol för barnens delaktighet och en positiv och avdramatiserad avslutning.
Fånga in barnens upplevelser
För att fånga upp barnens upplevelser så har de fått rita teckningar utifrån föreställningen, berättar Carina på Hällesåkersskolan.
-Teckningar är ju viktigt uttryckssätt för barn idag. Vi har också dokumenterat övningarna som barnen fick göra på Lorry så vi kan se på dem igen och prata om det som vi var med om.
Behov av teater i skolan
Carina som genom åren jobbat mycket med drama i förskolan tycker det är viktigt med olika uttryck.
-Det kan innebära att barn kan gå in i en roll och våga uttrycka sig. Det går att överbrygga blyghet hos barn som har svårt att prata inför andra. Det är också lättare för barnen att förstå innebörden i sång eller en saga när vi dramatiserar den.
Att få till ett teaterbesök med barnen kan innebära en hel del planering. Det är både personal och tid som det handlar om. Så bara att nå fram till en kulturupplevelse är ibland en stor utmaning för skolorna.
-En del barn har aldrig varit på en teater förut. Vi har tidigare haft en dramapedagog som kommit till oss och det har varit väldigt uppskattat. Det här är något vi önskar mycket mer av.
Bärarna hade premiär 27 november 2019. På Lorry närkulturplats vid Gamla torget i Kvarnbyn spelades ett antal skolföreställningar under december. Föreställningen kommer spelas på Masthuggsteatern i Göteborg fram till maj 2020.
Se ett smakprov från föreställning.
Anders Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer