Translate

Use Google to translate the web site.
We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Konst som känns i kroppen

När förskoleklassen på Hällesåkersskolan möter skådespelarna från Masthuggsteatern skapas förståelse genom ett annat språk än bara det talade ordet. Barnens upplevelser har inspirerat teatergruppens arbete med föreställningen Bärarna som handlar om förlust, förändring och framtid.

Carina Nilebrink-Styffe som är förskollärare och Montessoripedagog arbetar som mentor i förskoleklassen på Hällesåkersskolan i Lindome.
-Vi fick ett erbjudande att vara med i det här projektet med Masthuggsteatern och det nappade vi på direkt.
Skådespelarna från Masthuggsteatern har besökt förskoleklassen på Hällesåkersskolan (nuvarande åk 1) och sedan har barnen fått besöka Lorry närkulturplats vid Gamla torget i Kvarnbyn och träffa skådespelarna i olika workshops och dramaövningar.
-Barnen tyckte det var jättekul. De fick röra sig till musik och låtsas vara olika djur.

Bärarna 2 Hällesåkersskolan foto Anders Eriksson

Barn leder pedagoger

Åsa Bodin Karlsson som är skådespelare på Masthuggsteatern berättar om mötet med barnen.
-Barnen fick göra en blindbocksövning där de fick leda en blundande vuxen i olika rörelser och forma dem till olika figurer. I slutet fick barnen bygga en staty av de vuxna.
-Här testar vi att flytta maktförhållandet. Vad händer när barnen får leda och bestämma vad som ska hända. Hur känner den som får makten eller den vuxne som måste våga lita på någon annan, förklarar Samuel Ek som är projektledare och turnéläggare på Mastuggsteatern.

Bärarna 3 Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Kroppen som uttryck

Åsa förklarar att målet med rörelsebaserad scenkonst är att det ska kännas i kroppen.
-Så var det när barnen i slutet av workshopdagen skulle beskriva hur det kändes. Då var det några barn som inte hittade orden som istället visade med kroppsrörelser.

Bärarna 4 Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Möte som skapar förståelse

-Mötet med barnen är så värdefullt. Att de får möta andra professioner utifrån, som inte är lärare. Vi möter ju dem på vårt sätt, säger Åsa.
Samuel berättar också om vikten av mötet med barnen.
-Det är ömsesidigt värdefullt både för oss som får träffa vår målgrupp och för barnen. Det handlar om att knyta an till barn under den skapande processen i ett teaterarbete. Det är inte ett projekt där vi gestaltar barnens erfarenheter och berättelser rakt av. Snarare handlar det om att i mötet med barnen få inspiration till scener och uttryck, säger Samuel och menar att förhoppning är att barnen ska känna igen sig när de ser föreställningen.

Bärarna Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Hoppet som vi bär på

Bärarna som regisserats av Anne Jonsson är en teaterföreställning för barn i åldern 4-7 år. Den handlar om rädslan att förlora den värld vi har. Det kan vara den lilla världen vi har i vårt hem. Det kan också vara den stora världen. Den handlar också om hoppet att kunna skapa något nytt efter en förlust.
-Förlust, förändring och framtid kan man säga, berättar Samuel Ek.
Skådespelarna heter Åsa Bodin Karlsson, Helen Hansson, Anna-Carin Henricsson.

Bärarna 5 Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Både läskigt och kul

Samuel berättar att några barn har kommit fram efteråt och sagt att de var lite rädda när de såg föreställningen.
-Samtidigt har de sagt det med ett leende. Så vi hoppas ändå att vi träffat rätt när de upplever det som spännande men också intressant och kul.
På slutet av föreställningen får barnen hoppa som grodor ut ur teaterlokalen. Det blir både en symbol för barnens delaktighet och en postiv och avdramatiserad avslutning.

Teckningar Bärarna Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Fånga in barnens upplevelser

För att fånga upp barnens upplevelser så har de fått rita teckningar utifrån föreställningen, berättar Carina på Hällesåkersskolan.
-Teckningar är ju viktigt uttryckssätt för barn idag. Vi har också dokumenterat övningarna som barnen fick göra på Lorry så vi kan se på dem igen och prata om det som vi var med om.

Bärarna 6 Hällesåkersskolan Foto Anders Eriksson

Behov av teater i skolan

Carina som genom åren jobbat mycket med drama i förskolan tycker det är viktigt med olika uttryck.
-Det kan innebära att barn kan gå in i en roll och våga uttrycka sig. Det går att överbrygga blyghet hos barn som har svårt att prata inför andra. Det är också lättare för barnen att förstå innebörden i sång eller en saga när vi dramatiserar den.
Att få till ett teaterbesök med barnen kan innebära en hel del planering. Det är både personal och tid som det handlar om. Så bara att nå fram till en kulturupplevelse är ibland en stor utmaning för skolorna. 
-En del barn har aldrig varit på en teater förut. Vi har tidigare haft en dramapedagog som kommit till oss och det har varit väldigt uppskattat. Det här är något vi önskar mycket mer av.

Bärarna hade premiär 27 november 2019. På Lorry närkulturplats vid Gamla torget i Kvarnbyn spelades ett antal skolföreställningar under december. Föreställningen kommer spelas på Masthuggsteatern i Göteborg fram till maj 2020.

Se ett smakprov från föreställning.

 

Anders Eriksson
Verksamhetsutvecklare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad 2020-02-05 12.44

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Artikelarkiv