Digitalt möter analogt med Osmo
Det vi gör i verkligheten kan hända i iPaden! Ja det har barn och pedagoger på Bifrost förskola fått erfara. Med hjälp av materialet Osmo har de skapat ett lekfullt möte mellan den verkliga världen och den digitala.
Osmo är en serie av tillbehör till iPad som möjliggör detta möte mellan den verkliga världen och den digitala. Med hjälp av en liten spegel som fästs på iPadens kamera kan det analoga materialet fångas upp och flyttas in och bli digitalt så att det man gör i verkligheten händer på skärmen.
Dela med sig till kollegor
Under kompetensutvecklingsdagen ”Mölndal delar” hösten 2018 ledde Anette Bolinder och Theresé Gybäck från Bifrosts förskola en workshop för att inspirera kollegor runt om i Mölndal.
Anette och Theresé har lärt känna Osmo genom att utforska det tillsammans med deras grupp 2-4 åringar på förskolan. Osmo har varit en del i arbetet med läroplansmålet att varje barn ska få förutsättningar att använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
Workshopen inleddes med att Theresé visade hur man monterar iPadstället och fäster en liten spegel på iPadens kamera för att det analoga Osmo-materialet ska kunna fångas upp och flyttas in i den digitala världen. Det gör man genom att lägga siffror, bokstäver eller pusselbitar på bordet så att de fångas upp av spegeln till kameran.
Anette och Theresé ledde ett lekfullt utforskande av ordspel, sifferspel och geometriska pussel. Särskilt pusslet testades med stor entusiasm av deltagarna på workshopen.
Lära tillsammans med barnen
Anette och Theresé bjöd på berättelser om både framgångar och utmaningar som de stött på under resans gång. De var generösa och visade filmklipp från processerna med barnen. De visade situationer där allt gick långt ifrån perfekt, men där barn och pedagoger lärde tillsammans. För dem har arbetet med Osmo handlat just om att våga testa och att göra det i process med barnen.
Vad är Osmo?
Osmo genius kit som de använt sig av på Bifrost förskola består av en bas med iPadställ, spegel till kameran samt de tre spelen Words, Numbers och Tangram. Tillsammans med de tre olika pedagogiska apparna får barnen möjlighet att utforska bland annat problemlösning, matematik, språk, samspel och digitala tekniker genom att använda sina händer.
Words är ett alfabetsspel där man kan bilda ord och stava med hjälp av bokstavsbrickor. Det går att spela ensam men blir roligare i samspel. Ordbilderna finns på flera olika språk. I nuläget finns inget svenskt alfabet, men barnen såg direkt hur de kunde lösa det ändå berättar Anette och Theresé. De har hört att även ett svenskt alfabet är på gång i en kommande uppdatering av spelet.
Numbers är ett matematiskt spel med siffror och tärningsbilder där man ska sätta ihop rätt antal prickar med rätt siffror eller tal. Spelet utspelar sig under vatten och siffrorna befinner sig i bubblor.
När man lyckas hitta rätt siffra spricker bubblan och i några bubblor finns det fiskar, växter och mat till fiskarna. Under spelets gång matar man fiskarna och till slut kommer en bubbla med en nyckel som låser upp nästa nivå.
Tangram är ett pusselspel där man med hjälp av de geometriska formerna triangel, kvadrat och rektangel kan pussla ihop olika bilder som visas på iPaden. Tangram utspelar sig i en värld med olika borgar och för att komma längre i spelet utmanas man att lösa olika pussel. Svårighetsgraden ökar ju fler pussel som klaras av. Det går också att välja svårighetsgrad vilket gör att spelet lätt kan anpassas efter olika åldrar och behov.
När barnen på Bifrost förskola för allra första gången mötte Osmo genom Tangram och Numbers såg pedagogerna hur nyfikenheten hos dem växte när det gällde att lösa problem. De såg även hur samspelet mellan barnen ökade.
När jag pratar med Theresé efter workshopen berättar hon att Tangram direkt fångade barnen i hennes grupp och att de tyckte att det var spännande och utmanande. De kunde redan från början urskilja att det var olika former och även undersöka hur det rent tekniskt fungerade.
Komma igång
På Bifrost förskola lånade de till att börja med material från Mölndals skolförvaltning genom Facebookgruppen MakerMölndal. Det blev väldigt populärt bland barnen och efter en lyckad försöksperiod har de nu köpt in egna uppsättningar av Osmo.
Det finns en uppsjö av spel både med och utan analoga tillbehör och de har de nu även införskaffat en box med kodning som tillbehör. Det kan vara ganska klurigt för både vuxna och barn men Theresé berättar att pedagogerna lär sig nya saker och upptäcker hur tekniken fungerar tillsammans med barnen. Så nu fortsätter nya utmaningar med Osmo.
Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer