Digitalt möter analogt med Osmo

Det vi gör i verkligheten kan hända i iPaden! Ja det har barn och pedagoger på Bifrost förskola fått erfara. Med hjälp av materialet Osmo har de skapat ett lekfullt möte mellan den verkliga världen och den digitala.

Osmo är en serie av tillbehör till iPad som möjliggör detta möte mellan den verkliga världen och den digitala. Med hjälp av en liten spegel som fästs på iPadens kamera kan det analoga materialet fångas upp och flyttas in och bli digitalt så att det man gör i verkligheten händer på skärmen.

Dela med sig till kollegor

Under kompetensutvecklingsdagen ”Mölndal delar” hösten 2018 ledde Anette Bolinder och Theresé Gybäck från Bifrosts förskola en workshop för att inspirera kollegor runt om i Mölndal.

Anette och Theresé har lärt känna Osmo genom att utforska det tillsammans med deras grupp 2-4 åringar på förskolan. Osmo har varit en del i arbetet med läroplansmålet att varje barn ska få förutsättningar att använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.

Osmo 2. Foto: Marie Eriksson


Workshopen inleddes med att Theresé visade hur man monterar iPadstället och fäster en liten spegel på iPadens kamera för att det analoga Osmo-materialet ska kunna fångas upp och flyttas in i den digitala världen. Det gör man genom att lägga siffror, bokstäver eller pusselbitar på bordet så att de fångas upp av spegeln till kameran.

Anette och Theresé ledde ett lekfullt utforskande av ordspel, sifferspel och geometriska pussel. Särskilt pusslet testades med stor entusiasm av deltagarna på workshopen.

Lära tillsammans med barnen

Anette och Theresé bjöd på berättelser om både framgångar och utmaningar som de stött på under resans gång. De var generösa och visade filmklipp från processerna med barnen. De visade situationer där allt gick långt ifrån perfekt, men där barn och pedagoger lärde tillsammans. För dem har arbetet med Osmo handlat just om att våga testa och att göra det i process med barnen.

Vad är Osmo?

Osmo genius kit som de använt sig av på Bifrost förskola består av en bas med iPadställ, spegel till kameran samt de tre spelen Words, Numbers och Tangram. Tillsammans med de tre olika pedagogiska apparna får barnen möjlighet att utforska bland annat problemlösning, matematik, språk, samspel och digitala tekniker genom att använda sina händer.

Osmo 4. Foto: Marie Eriksson


Words
är ett alfabetsspel där man kan bilda ord och stava med hjälp av bokstavsbrickor. Det går att spela ensam men blir roligare i samspel. Ordbilderna finns på flera olika språk. I nuläget finns inget svenskt alfabet, men barnen såg direkt hur de kunde lösa det ändå berättar Anette och Theresé. De har hört att även ett svenskt alfabet är på gång i en kommande uppdatering av spelet.

Numbers är ett matematiskt spel med siffror och tärningsbilder där man ska sätta ihop rätt antal prickar med rätt siffror eller tal. Spelet utspelar sig under vatten och siffrorna befinner sig i bubblor.

När man lyckas hitta rätt siffra spricker bubblan och i några bubblor finns det fiskar, växter och mat till fiskarna. Under spelets gång matar man fiskarna och till slut kommer en bubbla med en nyckel som låser upp nästa nivå.

Osmo 3. Foto Marie Eriksson


Tangram
är ett pusselspel där man med hjälp av de geometriska formerna triangel, kvadrat och rektangel kan pussla ihop olika bilder som visas på iPaden. Tangram utspelar sig i en värld med olika borgar och för att komma längre i spelet utmanas man att lösa olika pussel. Svårighetsgraden ökar ju fler pussel som klaras av. Det går också att välja svårighetsgrad vilket gör att spelet lätt kan anpassas efter olika åldrar och behov.

När barnen på Bifrost förskola för allra första gången mötte Osmo genom Tangram och Numbers såg pedagogerna hur nyfikenheten hos dem växte när det gällde att lösa problem. De såg även hur samspelet mellan barnen ökade.

Osmo 5. Foto Bifrost förskola.


När jag pratar med Theresé efter workshopen berättar hon att Tangram direkt fångade barnen i hennes grupp och att de tyckte att det var spännande och utmanande. De kunde redan från början urskilja att det var olika former och även undersöka hur det rent tekniskt fungerade.

Komma igång

På Bifrost förskola lånade de till att börja med material från Mölndals skolförvaltning genom Facebookgruppen MakerMölndal. Det blev väldigt populärt bland barnen och efter en lyckad försöksperiod har de nu köpt in egna uppsättningar av Osmo.

Det finns en uppsjö av spel både med och utan analoga tillbehör och de har de nu även införskaffat en box med kodning som tillbehör. Det kan vara ganska klurigt för både vuxna och barn men Theresé berättar att pedagogerna lär sig nya saker och upptäcker hur tekniken fungerar tillsammans med barnen. Så nu fortsätter nya utmaningar med Osmo.

Marie Eriksson
Verksamhetsutvecklare

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Kommentarer

      Du måste vara inloggad för att få kommentera

      Stängd för fler kommentarer

      300

      Dela på:

      Senast uppdaterad

      Missa inget, prenumerera på våra artiklar

      Hantera prenumeration

      Äldre artiklar