
Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
Sexårsboken är navet för Mölndals förskoleklasser i ett litterärt samarbete mellan skolförvaltningen, stadsbiblioteket och kulturskolan. Boken blir en mötesplats både för barnen och för kollegialt lärande.
En kall vinterkväll knackar en flicka på dörren till en enslig stuga. Den Gråa som bor där inne vill inte släppa in flickan, men bestämmer sig för att ändå öppna dörren. Flickans besök väcker något inom henne, en önskan om att höra till och en längtan om att få skratta tillsammans med andra.
”Flickan från långt borta” är en bilderbok om att höra till och om att hitta det man inte visste att man saknade. Kan det faktiskt vara så att en öppnad dörr kan förändra någons liv?
I september startade samarbetet runt sexårsboken på upp på Mölndals stadsmuseum, där det också fanns en utställning om boken. På plats var pedagoger från förskoleklass, rektorer, bibliotekarier och skaparna av boken; författaren Annika Thor och illustratören Maria Jönsson.

Varje förskoleklass kommer under året att fördjupa arbetet tillsammans med bibliotekarier genom besök på det bibliotek som de tillhör. En dramapedagog från kulturskolan kommer ut till alla förskoleklasser som en del i Kulturgarantin. Alla förskoleklasser kommer också att besöka Kulturskolan och få ta del av en teaterföreställning.
Sinntorpskolan
Några veckor efter uppstarten av sexårsboken besöker jag Kattis Dahlin som är förskollärare på Sinntorpskolan. Hon och hennes kollegor har börjat läsa ”Flickan långt borta” tillsammans med barnen i förskoleklasserna. Vid första mötet med boken tittade de på framsidan och reflekterade tillsammans; ”vad kan den här handla om?”
I nästa steg kopierade Kattis bilderna från första delen i boken, satte upp dem på väggen och utgick tillsammans med barnen ifrån frågorna; ”Vad ser vi? Vad tror vi händer?” Bilderna gav också möjlighet att tillsammans med barnen återkomma till boken och i olika sammanhang samtala kring handlingen och tankar som den väcker.
Vid det tredje tillfället läste de hela boken med hjälp av dokumentkamera och smartboard för att få storbild. Efter läsningen samtalade Kattis tillsammans med barnen kring bokens handling; ”hände det som vi trodde?” Nästa steg blir att låta boken inspirera till skapande och andra processer i undervisningen.
Kollegialt lärande
Kattis har ambitionen att bli bättre på att dela med sig av sitt och kollegornas arbete i den digitala mötesplats Mölndals förskoleklasspedagoger har på Facebook. ”Tänk om vi kan spinna vidare och fördjupa samtalen som vi startar upp varje höst när vi möts runt sexårsboken, både digitalt och på andra sätt.” Hon funderar kring vänklasser med utbyte och hur stadens förskoleklasspedagoger skulle kunna göra lärande besök hos varandra.
Kattis ser att det skulle vara betydelsefullt att mötas runt även de lite svårare frågorna. Hur man kan systematisera reflektion, kommunikation och kvalitetsarbete både i det egna arbetslaget och över gränserna. Genom att börja arbeta mer transparent med delande i fokus så grundar vi bra för utveckling menar Kattis. Sexårsboken är en bra början, där vi kan dela med oss av det mer konkreta. Förhoppningsvis så blir det en inkörsport till att kunna dela och mötas kring även andra delar av uppdraget.
Förskoleklassnätverket
Strax efter mitt möte med Kattis besöker jag också förskoleklassnätverket som syftar till att samla representanter från alla stadens skolor. Det är en arena för att dela, utbyta och lära tillsammans.
Nätverket har många punkter på agendan denna dag med besök både från Universeum och Pedagog Mölndal. Sista delen på träffen används till reflektion och diskussion och då kommer sexårsboken i fokus. Den blir något gemensamt att mötas runt där också olikheter kan lyftas fram och där skilda synvinklar kan berika verksamhetsutvecklingen i förskoleklasserna.
Beatrice Samuelsson (Västerbergsskolan), Anette Ström (Skånhällaskolan) och Madeleine Stolpe (Sinntorpsskolan) fungerar som samordnare för förskoleklassnätverket och du som ännu inte har hittat dit med en representant från din skola är varmt välkommen att höra av dig till någon av dem.
Synliggöra och dela
Det finns en tydlig önskan och ambition som lyser igenom både i mitt möte med Kattis och under besöket i förskoleklassnätverket: ”Hur kan vi tillsammans lyfta och synliggöra förskoleklassens viktiga roll?” Flera pedagoger på nätverksträffen börjar spåna kring bloggidéer utifrån arbetet med sexårsboken och andra delar av verksamheten. De pratar om att fatta mod och våga försöka. Att, precis som den Gråa i sexårsboken, våga öppna dörren. Dörren till att dela och synas.
Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer