Guldig förskola om barnen får bestämma
En guldig förskola, ända upp till himlen, med grönska, stora ytor och en grill. Det är några av de idéer som framkom när barnen i Östra Kållered bjöds in till dialog om hur en framtida förskola skulle kunna se ut.
Barnens synpunkter och röster
I samband med att alternativ för framtida byggnationer ses över i Östra Kållered har barnen bjudits in till dialog om hur de vill att en förskola ska se ut. 28 barn i åldrarna 3-6 år fick i grupper resonera runt frågeställningar med utgångspunkt från barnkonventionen artikel 12.
Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad.
Vid sammanställningen av barnens svar blev det tydligt att de har många tankar om hur en förskola kan utformas. Här följer några av frågorna som barnen möttes runt:
- Om du fick bygga en förskola, hur skulle den se ut?
- Stora, små rum, vad är bra med det, berätta mer hur du tänker?
- Hur gör du om du vill leka ifred men färre kompisar?
- Matsal eller äta på avdelningen, vad är bra med det, berätta mer hur du tänker?
- En stor gård, flera mindre gårdar, vad är bra med det, berätta mer hur du tänker?
- Hur skall toaletterna vara, vad är viktigt för att det skall kännas tryggt att gå på toaletten?
- Om du fick ändra något på din förskola som du går på, vad skulle det i så fall vara?
Barnens tankar om färg och form
De konstnärliga beskrivningarna är målande och detaljerade. Barnen vet precis hur en förskola skulle se ut om de fick bestämma och guld står högt i kurs.
Trekantig, stor och lila. Jag vet inte hur man kan göra det. Det ska se ut som ett stort slott.
Det ska finnas stora bord och stora stolar i guld. I legorummet ska det stå ett stort bord och finnas mycket lego med gulddäck!
Rum inne och ute
Flertalet barn ser det som viktigt att förskolan har många barn och stora rum och de önskar grönska på gården, gräsmattor och en skog. Det ska finnas en sporthall där man kan hjula och hoppa och det måste finnas en stor idrottsplats ute.
En sandlåda på taket som man klättrar upp på en stege för att komma till vore coolt.
De stora barnen ska ha en stor gård och de små ska ha en liten gård tycker en grupp barn. De ska finnas klätterställning, träd och kojor, växter som man kan äta. Vatten, vattenrutschkana, pulkabacke och isbana står också högt på önskelistan. Barnen har också idéer om madrasser ute ifall någon behöver vila eller sova. Flera barn beskriver också hur gården kan fyllas med olika sorters rum som mötesplatser:
Ute på gården kan man bygga många små hus där vi kan vi klä ut oss, spela iPad och lära oss att skriva. Vi kan ha ett hus som ett sagorum och ett hus där vi kan äta om det regnar.
Platser för rörelse och för lugn
Barnen återkommer till vikten av stora ytor och vill kunna springa, röra sig och dansa oavsett om de är inne eller ute. De lyfter också en önskan om att kunna välja att vara i ett rum med lite färre kompisar eller möjlighet att vara själv.
Här är det jättemycket barn. 79 barn är lagom! Många barn och lite fröknar. Barnen ska ha mycket plats!
Toaletter är en viktig fråga
Toaletterna är något som barnen ser som viktigt, gärna färgglada, med en regnbåge i taket. De önskar många lättillgängliga och rena toaletter både inne och ute. Gärna lås eller toalettvakt så att det ska kännas tryggt att gå på toa. Helst liten toalett och låga handfat så man når, säger barnen. Inga lock på toa för då hinner man inte och kanske kissar på sig uttrycker några barn.
Vi kan ha röda lampor för då vet vi när den är upptaget. Och en knapp att trycka på när vi är färdiga.
Det ska vara många toaletter, 5-6 stycken. Toaletter i varje rum så man hinner dit. Tre toaletter ska finnas ute.
Måltid
När det gäller måltider ser flera av barnen gärna att man äter många tillsammans men det finns också önskemål om mindre sammanhang och att få äta i lugn och ro.
Vi ska äta många barn tillsammans, 6 vid varje bord. Man ska ta maten själv som i skolan och så ska det finnas en mjölkmaskin. God mat ska det vara!
Matsalen ska vara stort med flera bord eller långbord som vi brukar ha när vi har fest.
Praktiska lösningar
En barngrupp berättar att deras höga förskola, ända upp till himlen måste ha hiss så att det går lätt att åka och hälsa på de andra våningarna. Att det finns plats för barnens egna saker och kläder ses också som betydelsefullt och de har flera goda idéer om hur det skulle kunna organiseras.
Man måste spara sina saker i ett kassaskåp eller i en källare. Varje skåp ska ha barnets namn och det ska vara låst.
Egna fack ska finnas inne på avdelningen så behöver vi inte springa ut hela tiden, men inte bredvid varandra för då tappar man inte bort sina kläder eller råkar slänga den till kompisen bredvid.
Ja det verkar som barnen har tänkt på det mesta kring hur en förskola skulle se ut om de fick bygga den, även praktiska delar som inomhustemperatur och tvättmöjligheter finns med i barnens beskrivningar.
Vi kan ha två knappar, ifall det är kallt så trycker vi på en knapp så kommer det varmluft och om det är varmt så kommer det kall luft.
Det måste finnas en tvättstuga så vi kan tvätta våra västar när dom är smutsiga. Många torkskåp så de torkar.
Mer delaktighet och regnbågigt
Det finns så mycket att förundras över och tillvarata i barnens inlevelsefulla och detaljerade beskrivningar om sin förskola. De signalerar att de verkligen vill vara delaktiga i allt från utformning av rum till gräsklippning.
Vi hoppas och tror att barnens tankar ska göra skillnad både i Kållered och på andra platser där nya förskolor planeras eller omformas. De avslutande orden kommer från en femåring som önskar följande förändringar på sin förskola.
Mer regnbågigt, fler leksaker, klistermärken överallt, mer målarfärg och massa böcker som alla kan läsa.
Sammanställt av:
Marie Eriksson och Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer