Sinkadusen
Sinkadusen är namnet på förskolans kreativa resurscenter i Mölndal. En mötesplats mellan människor, material och miljö i ett hus för kreativitet, kompetensutveckling och digitala verktyg.
Sökandet efter ett hus
28 januari 2016 slog Sinkadusen upp sina portar för Mölndals pedagoger och barn. Det hela började med en idé om ett kreativt återanvändningscenter i Mölndal. Efter en omvärldsspaning på bland annat Idéan i Umeå utvecklades tankarna till att också erbjuda en fysisk plats för kompetensutveckling och möten.
Vi såg framför oss ett kreativt center där pedagoger skulle kunna komma för kompetensutveckling och inspiration och med möjlighet att hämta miljökontrollerat rest- och spillmaterial från företag i staden. En grundidé i huset är att ta tillvara på återbrukat material på flera plan, alla möbler kommer därför från verksamheter som skulle byggas om eller avyttras.
Huset vi hittade var MAIK - Mölndals AIK:s gamla klubbstuga. Det var tillräckligt stort för att rymma både ett kompetensutvecklings- och återanvändningscenter. Namnet Sinkadusen kommer från ett franskt tärningsspel med mål att få fem (cinq) och två (deux) vilket då betyder ”Lyckoträff”. Det var så vi kände när vi hittade huset - här fanns det utrymme vi letat efter.
Materialet i centrum
Vår målbild lyder: Genom estetiken bjuder vi in till möten mellan människor, material och miljö. Med hjälp av flera språk utmanas vi att tänka innovativt. Det är i mellanrummet det händer. På Sinkadusen skapas relationer mellan människor, rum och material i centrum. Vi tänker att rest- och spillmaterial är ett material med massor av kreativa möjligheter. Det lockar till undersökande eftersom det inte finns några ”rätt eller fel” inbyggda i materialet.
Pedagogernas förhållningssätt till materialet spelar stor roll för hur barnen möter materialet. Det sätt vi presenterar materialet sätter spår i verksamheten. Därför erbjuder Sinkadusen många möjligheter då pedagogerna själva får lära känna materialet innan det tas ut till stadens förskolor. Det kan vara genom utbildningar, nätverksträffar, workshops och Skatan café.
En tvärprofessionell mötesplats
På Sinkadusen finns ett rum som kallas Mellanrummet. Vårt ”mellanrum” är ett genomgångsrum där vi tänker att oförutsägbara och oplanerade möten kan ske och där skapas nya innovativa sammanhang. Detta är ett förhållningssätt, att våga prova, att släppa kontrollen och se utmaningar som möjligheter.
På Sinkadusen praktiserar vi skolförvaltningens motto: ”Mölndal delar” utifrån tanken om en likvärdig förskola och skola. Återvinning och återbruk görs inte bara av material – här delar och återvinner vi också kompetens mellan personal i förskola och grundskola genom att lära med och av varandra.
I ett av Sinkadusens rum återfinns Språkoteket. Dit kan pedagoger komma för att få inspiration till språk- och kommunikationsutvecklande arbete verksamheten. Här finns tillfälle att mötas, få nya tankar och samtala med det specialpedagogiska förskoleteamet om språkutvecklande arbetssätt. Det finns även möjlighet att låna material.
Skapande förskola är ett nätverk som arbetar med estetisk kompetensutveckling för pedagoger i Mölndals stad. Tanken är att lyfta mångfalden av estetiska språk genom att utmana, inspirera och utveckla bland annat genom att hitta fler och nya samarbetsformer mellan förskolor och konstinstitutioner i staden. Våra styrdokument betonar vikten av att få uttrycka sig med många olika språk;
- bild
- rörelse
- dans
- musik.
Det är en demokratisk rättighet att få uttrycka sig på olika sätt och det ger en möjlighet att utveckla vår identitet.
MakerMölndal är en fysisk och virtuell lärmiljö där kunskap, verktyg och idéer smälter samman. Med hjälp av kreativt material och digital teknik kan barn och vuxna tillsammans utforska gränslandet mellan programmering, konst och hantverk. Vi kan skapa, utforma, experimentera, bygga och uppfinna ny kunskap inom naturvetenskap, teknik och skapande ämnen.
Skatan
I bottenvåningen huserar Skatan. Det är ett kreativt och pedagogiskt återanvändningscenter för barn och pedagoger i Mölndal. Centret har ett samarbete med företag i staden för att tillvarata spillmaterial. Skatan har öppet varje vecka för att pedagoger ska kunna hämta miljögranskat material som sedan kan berika arbetet och lärmiljöerna på förskolorna i staden.
Processer tar form
Mitt i Skatans kreativa miljö sitter sex förskollärare och samtalar engagerat. Det är en av grupperna i Mölndals förskolenätverk som möts i fördjupande reflektioner kring den processtödjarutbildningen de deltar i.
Framför sig har de stora papper och färgglada pennor för att kunna få sina tankar och processer på pränt med hjälp av texter och skisser.
Förskolenätverket har deltagare från alla Mölndals förskoleområden och målet med nätverket är att tillsammans arbeta fram en systematisk förskoleutveckling genom kollegialt lärande. Skatans rika materialutbud finns tillgängligt både för att sätta igång tankar och processer och för att dokumentera dem på en mångfald av olika sätt.
Sinkadusen ligger på Torallastigen 5, intill Bosgårdsskolan, i centrala Mölndal. sinkadusen@molndal.se
Carina Eriksson
Kreativ ledare
Anette Eskilsson
Förskoleutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer