Transspråkande i förskolan
På Krokslätts förskola tillvaratas alla språk och uttryckssätt på olika sätt i miljöer, lekar och i den vardagliga kommunikationen tillsammans med barn och vårdnadshavare.
Förskollärare Cecilia Vikstrand arbetar med utveckling på olika sätt på Krokslätts- och Högalidens förskolor. En hjärtefråga för henne är interkulturellt arbete och transspråkande. Intresset har funnits länge men det fördjupades ytterligare när hon tillsammans med sin kollega Amanda Gelsi läste en kurs om interkulturalitet på Göteborgs universitet.
-Ett interkulturellt förhållningssätt innebär att möta människor utan förutfattade meningar och med en öppen och nyfiken attityd. Det hänger tätt samman med transspråkande som bygger på att tillvarata alla språk och uttryckssätt som finns i gruppen så att barnen får använda alla sina språkresurser.
Alla barnens språk i leken
På Krokslätts förskola finns många språk representerade i barngrupperna och det tillvaratas till en resurs som blir språkberikande för alla barn. Cecilia visar oss runt på avdelningen Fingerborgen där barnen för tillfället har ett stort intresse för hästar. Barn och pedagoger har tillsammans lärt sig ordet häst på olika språk och orden sitter uppsatta i lekmiljön som en påminnelse till både vuxna och barn om att använda och erfara olika språk i vardagen. Det blir ett sätt för hela barngruppen att få erfara olika språk och för varje barn att få använda sitt modersmål.
Cecilia berättar hur det blivit allt tydligare att barnen leker över de språkliga gränserna och de möts i kommunikation oavsett vilket språk som talas. De hänger på i varandras lekar med hjälp av det konkreta materialet. Även TAKK och bildstöd finns till hjälp i kommunikationen.
Barn som får använda alla sina språk utvecklar vart och ett av språken mer.
I avdelningens affärs- och restaurangmiljön finns pengar från olika länder, en meny från hela världen med foton på maträtter från barnens olika hemkulturer. Det finns också kokböcker att inspireras av i leken.
-Här har vi utgått ifrån de länder och språk som just nu finns representerade i barngruppen och vi har tagit hjälp av vårdnadshavare för att kunna koppla det till barnens vardagskultur.
Projekt med jagböcker
För att ta tillvara varje barns hemkultur och stärka identitet och lyfta olikheter på ett positivt sätt så arbetar de också med ”jagböcker”. Projektet har genomförts tillsammans med barn och vårdnadshavare som har fått hem enkla frågor som de svarat på med fotografier:
- en viktig dörr
- en viktig person
- en viktig sak.
De här tre enkla bilderna förstärkta med nyckelord på svenska och modersmålet utgör grunden för varje barns jagbok som nu samlats tillsammans med avdelningens övriga böcker i läshörnan.
-Vilka samtal det blir, säger Cecilia. Vi har sett att det här leder till en lust att berätta hos barnen både på förskolan och hemma, vilket lockar till samtal på barnets alla olika språk. När vi får något konkret att prata om på det här sättet så leder det också till en större begreppsförståelse hos barnen och en större förståelse för olikheter.
Kommunikation med vårdnadshavare
Att engagera vårdnadshavare i skapandet av jagböckerna blev ett sätt att kommunicera och skaparelationer.
-Vi har länge utgått ifrån ett relationellt arbetssätt på Krokslätts förskola och det ger naturliga kopplingar till ett interkulturellt perspektiv.
Att bygga upp en förtroendefull relation med vårdnadshavare kräver extra uppfinningsrikedom när vi inte talar samma språk. Cecilia och hennes kollegor tar mycket hjälp av foton som blir en mötesplats för kommunikation.
Många gånger skickar pedagogerna ett foto med en kort text till under dagen så kan vårdnadshavare med hjälp av översättningstjänster läsa texten och få en liten inblick i någon liten del av det barnet fått erfara på förskolan. Det kan sedan utgöra grunden och bidra till gemensam förståelse när barnet hämtas.
-Vi kommer långt med ambitionen att kommunicera menar Cecilia. Även om vi inte alltid lyckas förstå varandra helt så är alla tacksamma för försöket. All kommunikation är bra och att vi behöver hitta många olika sätt att kommunicera.
Text: Marie Eriksson
Foto: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer