Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Jag svävar på små moln!
Treornas lärare Sofia Västanhav möter oss med ett brett leende när vi kliver in på Skånhällaskolan i Lindome.
Sofia vet vad vi är nyfikna på och hon har precis fått svart på vitt om en elevs oväntat snabba och positiva läsutveckling.
- Jag är så himla glad...kom så får ni se!
Vi går in i ett klassrum, slår oss ner vid en dator och Sofia berättar att det är här som hon fått helt nya ögon på läsförmågan hos var och en av sina elever och därför på ett nytt sätt kunnat skräddarsy stödet för varje individ.
Eyetracker och AI
Under vårterminen 2019 gick några lärare i varje årskurs, tillsammans med specialpedagogerna på skolan, en utbildning i ett nytt digitalt screeningverktyg. Verktyget Lexplore mäter läsförmågan hos en elev genom att, med hjälp av en eyetracker, kartlägga elevens ögonrörelser då den läser.
Att screena tar i sig bara några minuter och förarbetet består i att sätta upp utrustningen och ställa in den så att den passar för elevens längd.
- Hjälps vi åt två lärare screenar vi en hel klass på två timmar, säger Sofia.
Vid ett screeningtillfälle sätter sig eleven tillrätta i stolen framför datorn och läser två korta texter från datorskärmen. Efter läsningen ställer läraren ett antal frågor kring läsförståelsen och sen skickas värdena iväg för analys av AI, artificiell intelligens. Bara några dagar senare publiceras elevresultaten i Lexplores webbportal på både grupp- och individnivå.
Datamodellerna i Lexplore bygger på flera års forskning av barns läsförmågor och ger konkreta siffror men också rekommenderade insatser granskade av logopeder, lärare och specialpedagoger.
Det visste vi inte!
- Resultaten är alltid förvånande, säger Sofia och menar att hon trots att hon är en erfaren lärare ständigt får upp ögonen för sånt hon inte visste om eleverna läsförmåga. En elev som hon trott läste effektivt och med god läsförståelse kan visa sig ha det riktigt jobbigt och för en med kända svårigheter kan hjälpen nu anpassas på ett helt nytt sätt.
Eleverna screenas minst en gång per läsår och gör också uppföljningstester. Resultaten hjälper förstås lärarna och eleverna men har också blivit ett tydligt underlag vid samtal med vårdnadshavare. Något som Sofia nu vill ta ytterligare ett steg genom att på treornas nästa föräldramöte låta en vårdnadshavare själv låta sig scannas inför de övriga, så att alla ser hur det går till.
-Kul, tycker treorna Linnea och Elsa.
Tävlar mot sig själva
Linnea och Elsa vill gärna berätta om hur bra det är att få arbeta med ögonscanning och AI-analys och det blir tydligt att det är tävlingsmomentet, att tävla mot sig själv och mäta sina förbättringar, som är extra kul!
Linnea funderar också över hur hon när hon är stressad kan behöva läsa om en text 1000 gånger för att förstå och att om hon lär sig läsa snabbare inte behöver sitta kvar i skolbänken så länge och det är ju bra. Då blir det mer tid till annat.
- Jag läser redan snabbt men hoppas på att bli ännu snabbare och lära mig fler krångliga ord, säger Elsa.
Hjälper varandra
Men även om Elsa och Linnea gillar själva tävlingsmomentet i mätningarna så tycker de att scanningen också fört med sig en större hjälpsamhet elever emellan. De sitter ofta tillsammans i par eller grupper och tränar.
- Om man är med nån man verkligen känner och verkligen gillar blir man inte så nervös när man läser så det hjälper en i läsningen.
-Man vill ju hjälpa varandra!
Rektors initiativ
Annika Karlsson som är rektor på skolan berättar om hur hon fick nys om verktyget och varför skolan satsar.
- Jag brukar försöka omvärldsspana och se vad som är på gång inom forskningen i skolvärlden och då kom jag i kontakt med Lexplore och tyckte att det verkade intressant.
- Vi ville utveckla vår digitala kompetens på enheten samtidigt som det skulle gynna eleverna. Lexplore är både objektivt och tidseffektivt. Vi får snabbt fram en screening över var eleverna i en klass befinner sig i sin läsutveckling och kan börja arbeta med dem på deras nivå.
- Att ha en god läsförmåga är en av nycklarna till goda skolresultat. Det är absolut värt pengarna vi satsar på detta.
Screeningen utökas
Skånhällaskolan har 2019 varit pilotskola för verktyget i Mölndals stad och till en början var det bara Sofias klass som screenades. Under hösten beslutade skolan att samtliga elever i årskurserna 1-4 ska screenas och till våren kan det bli aktuellt också för femmorna och sexorna. Det hoppas förstås Sofia på, eftersom hon ju svävar på små moln av sina elevers fina framsteg.
Nyfiken på mer?
Vill du komma i kontakt med Skånhällaskolans lärare eller ledning, för att prata mer om hur de arbetar, är du välkommen att höra av dig till
sofia.vastanhav@molndal.se
Madeleine Bergenkull
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer