Barns röster lyfts i ny musikförskola
På Stallbackens förskola i Mölndal ska det synas och höras att musik är en av grundpelarna. Musiken finns ständigt närvarande i den pedagogiska miljön som är utformad för att skapa delaktighet och möjlighet för barnen att kunna uttrycka sig med mångfald.
Nu har Stallbackens förskola slagit upp portarna för barn, vårdnadshavare och pedagoger. Delar av verksamheten startade upp i tillfälliga lokaler på Bifrost förskola och Gärdesängens förskola redan i augusti och i slutet av september 2017 fick barn och pedagoger flytta in i de nya lokalerna.
Förskolechef Christina Gyllander har en tydlig tanke med förskolan som hon har fördjupat och arbetat igenom grundligt tillsammans med medarbetarna. Utgångspunkten är uppbyggd på tre grundpelare för verksamheten:
- Musik
- Media (informations- och kommunikationsteknik)
- Mänskliga rättigheter
Alla ska märka att vi arbetar med musik
Musiken finns tillgänglig hela tiden i lärmiljön både på avdelningarna och i förskolans gemensamma ateljéer. Det finns bildcollage med sånger, ljudmiljöer och en stor variation av instrument. Christina understryker hur betydelsefull den här tillgängligheten är ”Det går inte för barnen att låta bli.” Och förhoppningsvis inte för pedagogerna heller.
Genom att musikkort innehåller både bilder, texter och ackord så blir det till musisk inspiration för både barn och pedagoger som kan ta sig an nya utmaningar tillsammans. På Stallbacken används musik som helhetsbegrepp, det innefattar både sång, rytmik och instrumentalt arbete. Sakta men säkert byggs nu miljöerna på förskolan upp där musik finns som tydliga inslag.
Musikinriktningen ägs av alla
Christina förklarar vikten av att musikinriktningen måste bäras både av henne som ledare och pedagogerna. Vi behöver själva bilda oss kompetens, skapa engagemang och ett driv i detta. Kulturskolan är vår samarbetspartner och utgör ett värdefullt komplement men vi ska också kunna stå på egna ben. En gång i veckan besöks Stallbacken av en musikpedagog från Kulturskolan som har rytmik tillsammans med barnen.
Tillgängligheten av instrument och musikinspirerande material är även betydelsefull för pedagogernas kompetensutveckling, för att de ska våga prova och erövra ny musisk mark tillsammans med barnen. I samarbete med kulturskolan får alla pedagoger utbildning i gitarr och ukulele.
De arbetar också med röstläge. Genom träning går det att komma upp i ett högre röstläge som på ett bättre sätt möter den tonart som barn naturligt väljer. Genom att öva och prova tillsammans på exempelvis arbetsplatsträffar så kan pedagogerna tillsammans vidareutveckla sångteknik och musikkunskaper.
Mänskliga rättigheter
Mänskliga rättigheter är en av stallbackens tre grundpelare och finns med i alla led av arbetet. FRAMM är en tvåårig kompetenshöjande insats och starten på ett nytt rättighetsbaserat arbetssätt inom alla verksamhetsområden i Mölndals stad.
”Den 31 december 2018 har Mölndal stad ökat sina kunskaper i mänskliga rättigheter och om hur vi i vardagen kan arbeta med icke-diskriminering, tillgänglighet, deltagande och bemötande”
Emerga leder arbetet med FRAMM och utbildar inom ramen för projektet 230 chefer och 90 nyckelpersoner i mänskliga rättigheter. Stallbacken har ett nära samarbete med Emerga för kompetensutveckling vilket också kommer att ligga som en grund för enhetens plan mot diskriminering och kränkande behandling.
Delaktighet i alla sammanhang
Tillgänglighet, inflytande och delaktighet utgör grundbulten i hela Stallbackens arbete. Både barn, pedagoger och vårdnadshavare har varit delaktiga i processen med att ta fram möbler och material till den nya förskolan. På hemsidan presenteras arbetet på flera olika språk. Stallbacken är utformad som en internationell miljö där välkomstskyltar finns på varje familjs språk och förstärks med bilder. Förskolan arbetar med flerspråkighet på en rad olika sätt och med TAKK (Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.)
Det goda mötet
Christina arbetar för att det kollegiala samarbetet på Stallbacken ska genomsyras av ärlighet, mod och glädje. Det handlar bland annat om att kunna skratta åt det vardagliga, att ha modet att våga ta upp jobbiga saker på ett positivt sätt och att ta upp det direkt. På Stallbacken strävar man efter för en öppenhet till andras idéer och respekt för varandras olikheter i en möteskultur där alla får komma till tals. Christina ser flera viktiga framgångsfaktorer i det här arbetet:
- Tydliga mål
- Tydliga processer
- Tydlig dagordning på möten
- Lärgrupper för kollegialt utbyte.
Grundpelaren Media
I arbetet med informations- och kommunikationsteknik ser Christina samarbetet med stöd- och utvecklingsenheten i Mölndal som betydelsefullt, både när det gäller kompetensutveckling och för att få vägledning kring vilka digitala verktyg som bäst möter verksamheten. Verktygen och tillgängligheten till dem är givetvis centralt men det handlar också om förhållningssätt och en grundlig förankring i verksamheten. Projektorer, iPads och iPhones är viktiga basverktyg som finns med redan från starten.
På Stallbacken ser man en lång rad möjligheter med ett utvecklat digitalt arbete bland annat med QR-koder, programmering, högtalarsystem, trådlösa mikrofoner och Green screen. Vem vet det kanske blir en musikstudio för barnen i framtiden?
Invigning full av musik
På invigningsdagen 25 oktober hänger regnet i luften men det hindrar inte glädjen som finns bland både barn och vuxna. ”Jag spelar trumma” utbrister en treåring i sandlådan och spelar med stor inlevelse med hjälp av hink och spade. Samtidigt riggar ungdomar från Kulturskolan upp sina trummor för att ge alla besökare ett slagkraftigt välkomnande med olika rytmer.
De tre grundpelarna genomsyrade också invigningen genom tal och rika upplevelser med alla sinnen. Stallbackens barn medverkade på olika sätt och på olika språk, Christina avslutade sitt tal med orden: ”Barn ska få ta plats.”
Det nära samarbete med Mölndals kulturskola syntes, hördes och kändes under invigningen. Barn, ungdomar och pedagoger från Kulturskolan bjöd på trumvirvlar, dans, fiolrytmik och allsång. Under rundturen på förskolan bjöds det både på digitalt utforskande och en buffé inspirerad av måltidspedagogik.
Vetenskaplig grund
Alla som arbetar på Stallbacken behöver ha en fördjupad förståelse för varför det är viktigt med musik. Både musiken för sin egen skull och kopplad till olika områden. Språk, matematik, självkänsla, barns rätt att höras, identitetsutveckling, fantasi och kreativitet är några av de områden som Christina ser att musiken kan bli en viktig del i.
Att arbeta medvetet och tydligt med estetik och musik innebär inte att något annat väljs bort, det blir istället en förutsättning för att arbeta med alla läroplanens delar på ett medvetet sätt i nära samspel med barnens uttryck och delaktighet.
Tillsammans med medarbetarna håller Christina på att förkovra sig i forskning och litteratur kring bland annat musik. Till exempel hur musik kan påverka hjärnans utveckling. Avslutningsvis säger Christina; ”Tänk om vi kunde få till ett samarbete med något universitet och knyta forskning till det arbete vi bedriver.” Hon har redan börjat dra i några trådar och ser med spänning fram emot att fortsätta det arbetet tillsammans med medarbetarna på Stallbacken.
Text och bild:
Marie Eriksson, Verksamhetsutvecklare
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer