Green screen som projekt
Handdockor och en kreativ studio för Green screen utgör navet i ett språkande projekt som engagerar både barn och pedagoger på Rävekärrs förskola.
Rävekärrs förskola är en av Mölndals litteraturdiplomerade förskolor där böcker, fantasi och lekfullhet hela tiden löper som en röd tråd i verksamheten. Mia Barkman, Emma Hedberg och Lindha Sandberg arbetar tillsammans med en grupp 3-5-åringar på avdelningen Stora björn där de nu dykt ner i ett projekt med green screen.
Just nu arbetar hela förskolan med barnboken ”Om jag var en elefant” som utgångspunkt. Boken erbjuder fantasidimension och blir till en mötesplats med inspiration för barn och pedagoger. I boken finns en karaktär som heter Fiskefia. Hon brukar dyka upp på förskolan ibland gestaltad av en pedagog.
Handdockor som nyckel till kommunikation
På Stora björn har Fiskefia också en sidekick i form av handdockan Kram. Inspirationen till fisken Kram kommer från boken där han finns som en ganska dold skuggestalt. Men som handdocka har han lyfts fram glittrande och sprakande både till utseende och personlighet.
Kram får liv i händerna på Mia som då lever ut sina busigaste sidor i mötet med barnen. De har verkligen tagit Kram till sina hjärtan och det händer något när han dyker upp berättar Mia.
-För många barn släpper språket direkt i mötet med handdockan. Tvåordsmeningar blir till fler ord och barn som inte alltid säger något blir engagerade både i verbal och kroppslig kommunikation. De barn som inte pratar så mycket vill ändå gärna vara nära, kramas och visa saker. Barnen pratar inte med mig, de pratar med Kram.
Vi har hela tiden ett inkluderande tänk där undervisningen ska kunna möta alla barn, både utifrån språk och andra behov. Här spelar handdockorna en betydelsefull roll. Barn som inte tidigare uttryckt sig verbalt börjar plötsligt prata med Kram.
Pedagogerna ser verkligen stora vinster i att arbeta med handdockor och även med utklädda karaktärer.
-Men de ”riktiga” karaktärerna kan i vissa fall vara nästan för spännande för en del barn så vi måste verkligen göra det med lyhördhet och lyssna in barnen.
Film som igångsättare
Film är ett betydelsefullt redskap på många sätt för barn och pedagoger på Stora björn. När det är dags för ett nytt projekt att introduceras på avdelningen så görs det ofta med hjälp av en film från Fiskefia och Kram.
-Det väcker stor nyfikenhet och ett gemensamt engagemang i barngruppen när vi får dessa filmer. Barnen kan titta på filmen om och om igen berättar Lindha.
Vi använder även filmer med karaktärerna för att arbeta med dilemman och problemlösning.
Projekt Green screen
Green screen har kommit att bli en röd tråd i hela verksamheten på Stora björn med barnens intresse för handdockor som utgångspunkt. På avdelningen finns ett litet rum som pedagogerna har gjort om till ateljémiljö. Där har de nu också skapat en liten digital studio för arbete med Green screen.
Studion är enkelt uppbyggd med ett grönt bakgrundstyg på väggen och ett ställ för iPaden. Bakgrunden har ramats in av ett rött tyg som draperas likt en ridå vilket ger en härlig teaterkänsla. Där kan både barn och handdockor få spela huvudrollen när de med hjälp av appen Green screen by do ink förflyttar sig till olika världar med hjälp av digitala bakgrunder
Med hjälp av green screen kan barn och dockor förflytta sig till vilken miljö de vill och till jordens alla hörn.
Egenskapade karaktärer med olika egenskaper
I den lilla ateljén finns också alla barnens dockor på första parkett och redo att spela huvudrollen i barnens filmatiseringar. Det har varit ett riktigt lyckokast har varit att låta barnen skapa nya kompisar till Kram i form av egna handdockor. Materialet till docktillverkningen finns tillgängligt för barnen i ateljén. Där finns en mångfald av material som har möjliggjort för barnen att skapa sin egen docka precis som de önskar.
-Ingen docka är den andra lik berättar Emma. Vi har allt ifrån djur och astronauter till sagokaraktärer och bilar. Här får barnen med sina egna intressen och det de brinner för men det är sagotemat som är igångsättaren som ger inspiration och en fantasifull inramning sedan tar barnen med sina egna erfarenheter in i det.
Fantasin, dockorna och Green screen gör att barnen, och även vi pedagoger, vågar prova säger Lindha. När barnen agerar genom sina karaktärer upptäcker de nya saker om sig själva. De går in i en roll, blir mer dramatiska och gör saker de inte annars skulle göra.
-Barnen blir väldigt begeistrade när vi gör det lilla extra på det här viset berättar Emma. Barn som ibland står lite i bakgrunden annars kliver fram och blir aktiva i leken och det digitala utforskandet med sina egenskapade karaktärer.
Meningsfullt projekt som involverar alla
Den lilla studion ger också utrymme till lekfullt utforskande. En populär aktivitet är att gömma och trolla fram sig själva eller handdockorna med hjälp av ett grönt tyg som hängs över det som ska ges illusionen av att försvinna.
Tittut-leken är för många barn ett första steg i att våga leka och testa med Green screen. Det här är ett arbete som verkligen går att göra utifrån varje barns nivå berättar Emma.
-Några barn kan hantera appen Green screen by do ink helt och hållet medans andra har förstått skeendet men behöver lite hjälp med tekniken.
Pedagogerna har också tillfört en spegel i rummet på motsatt vägg till den gröna bakgrunden och framför den har iPadstället placerats vänt mot barnen.
-På så sätt kan barnen se både verkligheten och den virtuella världen samtidigt och jämföra berättar Emma.
Sätt mig på taket!
Pedagogerna på Stora björn beskriver att det finns mycket glädje och humor i arbetet med sagotema och green screen. Barnen är väldigt roade av att kunna placera sig i olika miljöer och extra populärt är att skapa illusionen av att sitta på förskolans tak. Extra roligt blir det förstås att publicera det här på vår lärplattform till vårdnadshavarna.
-I barnens värld så har de verkligen varit på taket, samtidigt ger det underlag för samtal kring källkritik och hur bilder vi ser kan vara manipulerade på olika sätt.
Engagemang som gjort skillnad
Lindha, Emma och Mia ser att projektet med green screen och handdockor har gjort skillnad på många olika sätt för barnen på Stora björn.
-Vi har sett till att göra det här intressant för alla på olika sätt. Det har skapat en delaktighet där alla bidrar på sitt vis och barnen har verkligen blivit kreativa producenter. Det har dessutom varit lika roligt för oss som för barnen!
Projektet har också varit ett lärande och en arena för reflektion i arbetslaget.
-Vi är väldigt olika, vilket inte alltid är lätt, men vi ser det som en styrka och det är något som verkligen gynnar barnen. Vi är spontana, och drivna men också tillåtande. Vi låter varandra prova och spinner vidare på varandras idéer samtidigt som vi tittar på hur andra förskolor gör och kopplar vårt arbete till forskning. Vi har en central fråga som hjälpt oss till många viktiga samtal:
Hur vet vi att det här vi gör blir bättre för barnen?
Text: Marie Eriksson
Foto: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer