Räkna med flyt
Räkna med flyt är namnet på projektet där hela Glasbergsskolan arbetar för att ge alla elever matematikmotivation och strategier för huvudräkning.
Det surras för fullt i klass 3B när de lägger undan sina matematikböcker för att övergå till momentet ”Räkna med flyt.” Lärare Ann-Sophie Larsson väntar lugnt in klassen, håller upp handen och räknar ner på fingrarna ”Fyra, tre, två, ett, noll” När hon kommer till noll har hon elevernas uppmärksamhet och ger instruktioner för uppgifterna. Idag ska klassen arbeta med flera olika delar som ingår i Räkna med flyt. Eleverna är indelad i grupper bordsvis och de arbetar självständigt med en aktivitet per bord.
Winnetkakort
Flera av grupperna arbetar med Winnetkakort och de vill gärna visa och förklara hur det går till.
-Jag har sjuans tabell här. Jag räknar alla tal i högen. De jag kan lägger jag i en säkerhög. När jag inte riktigt vet kollar jag svaret på baksidan och lägger i osäkerhögen. När alla korten är klara tar jag osäkerhögen och går igenom den en gång till. Då brukar några till hamna i säkerhögen.
Högarna med Winnetkakort är uppdelade i kategorier och nivåer där multiplikation, division, stora additions- och subtraktionstabellen (0-20) och lilla additions- och subtraktionstabellen (0-10) kan övas. Korten är färgmärkta och organiserade i plastlådor för att eleverna enkelt ska kunna hitta rätt berättar Ann-Sophie.
-Det vet själva var de befinner sig och går, i samråd med mig, vidare till nästa steg när de är redo.
I början kan det vara lite utmanande för vissa elever så osäkerhetshögen kan bli ganska stor berättar Ann-Sophie. Men det finns stöd att få av både lärare och kompisar. Eleverna har också själva kommit på idén att skapa nybörjarhögar där de plockat ut de enklaste korten och lagt i en separat hög. Ibland samarbetar eleverna också två och två och ger tal till varandra, vilket kan fungera både som stöd och motivationshöjare.
Ann-Sophie berättar efter lektionen att korten kallas Winnetka efter personen som uppkom med idén.
-Vi har tagit inspiration från forskning och andra skolor men mycket har arbetats fram under process med olika kollegor.
Remsor
I en grupp arbetar eleverna med något som de kort och gott kallar för remsor. Det är en serie huvudräkningsuppgifter med ”remsor” i olika svårighetsgrad där eleven kan se sin egen progression från gång till gång. Med hjälp av remsorna tränar de både strategier för huvudräkning och lär sig tal utantill. En elev visar och förklarar hur hon arbetar med multiplikationstabellen.
-Jag börjar att svara på talen genom att skriva i rutorna längst till höger. När jag är klar kan jag se hur många tal jag kunde, kolla svaren och sedan vika in den remsan innan jag testar igen.
När eleverna viker ut alla remsorna kan de själva följa sin utveckling och se hur de klarar allt fler tal efter varje försök. Eleverna kan även ta tid på sig själva för att se om de kunnat talen snabbare än tidigare och därmed har automatiserat fler tal.
Divisionshäfte
Några elever har sina datorer uppslagna på bänken samtidigt som de arbetar engagerat i ett skrivhäfte med divisionsuppgifter. På datorn finns en tidtagare. Uppgifterna i häftet är uppbyggda så att eleverna först kan öva och sedan ta tiden på sig själva när de kommer till tidtagningssidan. Flera elever berättar att de blir peppade av tidtagningen och försöker att slå sina egna rekord, men en elev fyller i att det också går bra att göra det i sin egen takt.
Projekt med rutin för daglig huvudräkning
Räkna med flyt är ett matematikprojekt som hela skolan gått in i tillsammans med alla klasser F-6. Efter ungefär ett läsårs arbete ser de redan tydliga effekter med elever som blivit otroligt snabba i huvudräkning.
Ann-Sophie berättar att momentet ”Räkna med flyt” finns med på schemat varje dag. Oftast arbetar alla eleverna med samma moment under ett arbetspass men var och en utgår ifrån sin nivå.
-Genom att barnen får träna huvudräkningsstrategier 5-10 minuter om dagen får de möjlighet att successivt automatisera huvudräkningens alla delar.
Det allra viktigaste är att hitta en rutin för att få in en stunds huvudräkning varje dag. Vi gör det ofta direkt efter lunchrasten.
Materialbank binder samman projektet
Det finns inget färdigt material att utgå ifrån i metoden Räkna med flyt, men det finns forskning och litteratur inom området där Glasbergsskolan har hämtat inspiration för att kunna bygga upp sin egen materialbank.
-Vi startade projektet med gemensamma studiedagar där vi fick en teoretisk bas men också byggde upp en materialbank tillsammans. Vi har skapat gemensamma pärmar med material som finns nära tillhands i kopieringsrummet.
Gemensam målbild ger resultat
Viktigt för projektet har varit en gemensam målbild på skolan och kontinuerliga utvärderingar för att ringa in effekterna av arbetet berättar Ann-Sophie.
-Vi behöver prata om vad vi ska göra utifrån resultatet vi ser för att komma vidare.
Det ger ett driv att fortsätta framåt och vi ser att det här verkligen påverkar hela matematikundervisningen och barnens lärande. Det märks att eleverna tycker att det är roligt när de får se att de utvecklas. Även vi lärare utvecklas hela tiden i metoden genom att vi delar tips och erfarenheter med varandra.
Text: Marie Eriksson
Foto: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer