Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
Vad kan skolan göra för att unga ska känna att de kan påverka samhället? Det tar Toltorpsskolans lärare reda på tillsammans med georgiska kollegor och stadens politiker.
I det treåriga projektet Education for all är pedagoger, chefer och politiker från de båda länderna med på flera resor med studiebesök, inspiration och lärande samtal. Projektets syfte är att stötta utarbetningen av nya metoder och arenor för ungas inkludering och delaktighet i beslutsprocesserna och då är förstås både politiker och lärare särskilt viktiga.
Skola och politik tillsammans
Lärarkollegorna Ingrid Ahlén, Frida Källmén och Rebecka Wilhelmsson reste i höstas till Zugdidi i Georgien tillsammans med bland andra skolförvaltningens chef Fredrik Hellsten och flera Mölndalspolitiker.
Ett viktigt projektmål är att genom utbildning skapa aktiva och ansvarsfulla unga människor, som känner sig fullt inkluderade och som värdefulla medborgare i våra städer. För att nå dit vill projektet ge politiker och skolelever nya instrument för att föra en meningsfull dialog med varandra.
Toltorpslärarna Ingrid, Frida och Rebecka, som hemma i Mölndal undervisar i årskurserna 2 och 5, hoppade på projektet när en annan skolan avslutat och satte snabbt upp egna aktionsplaner. De formulerade hur just deras skola och undervisning skulle kunna tillämpa nya insikter från utbytet och känner stor entusiasm för vad projektet kan leda till.
Delande och dialoger
För Frida, som är nyutexaminerad lärare, var det första utlandsresan i tjänsten.
- Till det yttre stämde mina förväntningar väl på hur det skulle vara i Georgien, med slitna miljöer och sånt, berättar Frida. Men pedagogiken överraskade och det var inte så strikt och så stora klasser som jag trott att det skulle vara i ett gammalt Sovjetland. Samtalet mellan elever och lärare var mjukt men tydligt och de interagerade mer än vi trott.
Allt det upplevda, stort som smått, diskuterades under resans gång med resten av den svenska delegationen alldeles oavsett om man var chef, politiker eller pedagog.
- Det är ett nätverkande som i sig är oerhört viktigt, menar Frida. Att ingen gör skillnad på vem man är och alla är genuint intresserade av varandra. Det ger så mycket. Man knyter kontakter och det blir lättare att jobba vidare hemma sen.
Toltorpsskolans lärare har sedan flera år tillbaka haft skolledningens stöd för internationella utbyten. För också i klassrummet med eleverna gör upplevelserna skillnad menar Ingrid:
- Att som lärare komma hem med förstahandsinformation till klassrummen gör att vi kan förmedla en äkta känsla och därför på ett bättre sätt väcka intresse för frågorna hos eleverna.
Stolta elever tog plats
Den svenska delegationen var på besök i två georgiska skolor under resan, en kommunal och en privat ortodox. De fick se hur arbetet fungerade i klassrummen och hur skolmiljöerna var organiserade.
Ingrid blev glatt överraskad av hur långt Georgien kommit i arbetet för elevinflytande i skolorna. De hade väl fungerande elevråd och valda klassrepresentanter i ett särskilt ungdomsfullmäktige där eleverna fick lära sig hur skolpolitiken fungerar och göra sina egna röster hörda. Detta uppfattades av de georgiska tonåringarna som väldigt viktigt och en stor ära. En av resans höjdpunkter var utan tvekan besöket på elevrådet där de unga var mycket frimodiga och en flicka klart deklarerade att hon tänkte bli president.
- Det skulle kunna handla om att det i Georgien fortfarande pågår en kamp och en förändringsprocess i samhället , funderar Ingrid. En känsla av att vi måste bli starka och bygga upp Georgien tillsammans.
Plan for action
- Det var på många sätt bättre kunskap om politik och möjlighet till medbestämmande hos eleverna i Georgien än här i Sverige, menar Frida och Ingrid som tillsammans med kollegan Rebecka har gjort upp planer för hur de ska omsätta sina nya lärdomar i praktiskt arbete med eleverna på Toltorpsskolan. Here some of it, in English:
- What: Meeting with politicians at school
Who: Grade 2 and 5 + politicians
How: Politicians introduce themselves and present what they do a normal day at work. Do an outdoor activity/game together with the pupils. - What: Pupils prepare questions for the politicians.
Who: Grade 2 and 5
How: The pupils write down the questions on their ipad and the teacher send the questions to the politicians. - What: New visit from the politicians at school
Who: Grade 2 and 5 + politicians
How: The pupils ask their questions and the politicians answer them. Politicians bring some question for the pupils to discuss in groups. The questions should be relatable for the children and also valuable for the politicians to know about. - What: Follow up the questions + prepare pupils for the study visit at the municipality council.
Who: Grade 2 and 5 + politicians
How: Discuss in class about the previous meeting. Teachers prepare pupils for the upcoming visit at municipality council. - What: Study visit at the municipality council.
Who: Grade 2 and 5 + politicians
How: The same politicians meet the pupils and show them the municipality council.
Lärande möten fortsätter
Under våren kommer georgierna tillbaka till Mölndal för fortsatt arbete i projektet, men också i klassrummen följer nästa steg - mötena mellan politiken och de unga samhällsmedborgarna på Toltorpsskolan.
- Det är viktigt att vi fortsätter att titta utanför Sveriges gränser eftersom vi får fler och fler influenser idag. Vi har mycket som är bra här men kan också lära oss mycket av andras idéer, avslutar Ingrid Ahlén.
/Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer