Odlingsglädje i Kållered
- Att odla med små barn behöver inte vara svårt, säger dagbarnvårdare Elisabeth Sjö i Kållered. Inte ens om du saknar trädgård!
När du kommer in genom grinden till Elisabeths trädgård förstår du direkt att här är det utomhuspedagogik som gäller! Det är morgon och förskolebarnen springer igång dagen på gräs och grusgångar där äppelträden blommar och det finns rejäla ytor för både frilandsodling, bärbuskar och pallkragar.
För tolv år sen började Elisabeth som dagbarnvårdare och redan första året testade hon lite med barnen, såg att de tyckte odling var kul och tänkte, då kör vi väl då!
- Det har väl tagit mig sex år att få ihop helheten i den form av hållbarhetspedagogik jag bedriver idag, säger Elisabeth. Det är ju så mycket att upptäcka och tur man har stjärnorna i fem år så vi hinner med allt!
Äntligen vårsådd
Idag skuttar barnen med Elisabeth och kollegan Monika ner till området med pallkragar där det äntligen är dags för första vårsådden. Den är rejält försenad på grund av den ruggiga våren. Att vattna är bland det populäraste och morotsfröna hinner knappt i jorden innan första kannan töms över jorden. Naturgödsel från Mölndalskossor och från de egna hönsen ger fin näring till odlingarna.
Barnen är förstås också med och rensar ogräs, men gallrar gör de nästan aldrig.
- Vi väntar tills det växt till sig och sen äter vi upp det istället, skrattar Elisabeth. Rödbetsblasten äter vi också, vi slänger inget!
Växelbruk med häxans hjälp
Det finns massor av bra böcker om pedagogisk odling och i år ska de gamla sagofigurerna, som tidigare hjälpt till med inspirationen, få sällskap av en häxa som är en riktig odlingsexpert. Hon bor uppe i skogsbrynet och vet vilka grödor som är bra att blanda i trädgårdslandet.
Att jobba hela året och ta hjälp av en odlingskarta är också självklart för Elisabeth och kollegorna. Växelbruk i en fyraårscykel gör skördarna allra bäst och planeringen är viktig. Häxan kan också påminna om att morötterna, som det är dags för i år, trivs bäst med salladslöken!
Det som har drivits upp inomhus börjar också flyttas ut så smått. Först ut är kålen och sen kommer majs och squash. Kvar i köksfönstret står tomaterna och väntar.
Barnen inspirerar föräldrarna
Det finns familjer som söker sig till Elisabeths pedagogiska omsorg just för att hon odlar. Andra tycker bara om att barnen får närheten till naturen. Gemensamt för nästan alla familjerna är att de själva börjat odla hemma när deras barn inspirerat dem.
Elisabeth och de tre andra dagbarnvårdarna i området samarbetar mycket och oavsett om de bor i hus eller lägenhet. Den som odlar i lägenhet, på balkong eller uteplats gör det efter sina förutsättningar.
Elisabeths tre enkla råd
- Man ska bara ha roligt! Och så ska man odla sånt som är gott. Och så ska man odla ekologiskt, giftfritt, för det är det enda hållbara odlingssättet.
Madeleine Bergenkull
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer