Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
Rektorer och verksamhetsutvecklare i Mölndals skolförvaltning riktar tillsammans med förvaltningsledningen ljuset mot barns och ungas integritet utifrån ett 1-16-årsperspektiv.
Mölndals skolförvaltning tar nu ett omtag i arbetet med ett 1-16-årsperspektiv där samarbetet mellan rektorer i förskola och skola utgör navet. Som ett led i arbetet anordnades tidigare under hösten en strategidag där samtliga Mölndals rektorer möttes runt ämnet “barns och ungas integritet.” Dagen var en mix av digitalt innehåll och processarbete i mindre grupper.
Strategidagen startade med en streamad inledning från förvaltningsledningen tillsammans med Skolnämndens ordförande. De riktade ljuset mot målen i skolförvaltningens verksamhetsplan och vilka utvecklingsinsatser förskolans och skolans verksamheter som är kopplade till dem.
Målen i verksamhetsplanen bygger på att alla barn och elever ska klara sin utbildning och få förutsättningar för att nå sin fulla potential i trygga miljöer som främjar lärande, utveckling och studiero.
Skolnämndens ordförande Johanna Rantsi (överst) Kvalitetsledare Erica Goding, förvaltningschef Fredrik Hellsten och verksamhetschefer Ulrika Gustafsson, Erica Ekenmo och Anna Brügge Josefsson.
Lära av och med varandra
Förskolans och skolans rektorer var under dagen indelade i mindre processgrupper runt om i Mölndal för att mötas över stadiegränserna och se en helhet i utbildningen från 1-16 år. Rektorernas förväntan på dagen var bland annat att:
- få igång ett gemensamt arbete runt ett viktigt ämne
- få höra om allas verksamheter och
- lära av och med varandra.
Via länk fick alla grupper ta del av föreläsningen “Konsten att prata om integritet på ett odramatiskt sätt” som hölls av retorikern och författaren Elaine Eksvärd. Hon är grundare till den ideella föreningen Treskablinoll som jobbar förebyggande för att barn ska få växa upp med en barndom utan sexuella övergrepp. Föreläsningen berörde på många sätt och riktade ljuset mot barns rättigheter och förståelse för integritet.
Arbete i processgrupper
Dagen fortsatte med processarbete där varje grupp fördjupade sig i hur vi i Mölndals Skolförvaltning kan arbeta vidare med barns integritet utifrån ett 1-16-årsperspektiv.
Rektorerna reflekterade bland annat runt hur vi kan skapa trygga miljöer där barn kan bli medvetna om sina rättigheter och få verktyg för att kunna och våga berätta. Det fanns också tankar om hur vi kan börja i det som redan görs och ta det vidare ett steg till. Här följer några av frågorna som bearbetades genom samtal och workshops:
- Hur arbetar ni idag med barn och ungas integritet? Hur leder du arbetet och vad ser du ett behov av att rikta fokus på i din verksamhet?
- Vilka utmaningar och möjligheter ser du med din verksamhets främjande, förebyggande och åtgärdande arbete?
- Vad är utmanande i arbetet med denna typ av frågor i ditt ledarskap?
- Vad behövs i staden för ett effektfullt arbete med barn och ungas integritet och hur kan detta kopplas ihop med din verksamhet?
- Vad behöver vara lika i arbetet med integritet? Hur ser det ut när det är likvärdigt? Vad kan vara unikt på varje enhet?
Tankar om fortsatt arbete
Dagen avslutades med att varje rektor formulerade en personlig aktion för fortsatt utveckling på den egna enheten. Flera såg behov av ett tydligare systematiskt arbete och kompetensutveckling för att möjliggöra ett aktivt och medvetet arbete med barn och elever. Det uttrycktes också idéer om ett närmare samarbete med socialtjänsten och ett utvecklat fokus på integritet i våra barn- och elevhälsoteam samt i likabehandlingsarbetet.
Många lyfte också en önskan om fortsatt samarbete 1-16 som ett breddat kollegium för att få en röd tråd över stadierna där man kan krokar i varandras arbete. Till att börja med ställs siktet nu in på ytterligare en halvdag där processgrupperna möts digitalt för att arbeta vidare tillsammans.
Marie Eriksson och Anders Eriksson
Foto: Anders Eriksson, Marie Eriksson, Anette Eskilsson, Maria Frizon-Ölander och Ulrika Gustafsson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Kommentarer
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer