
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
Rävekärrsskolan fokuserar på fysisk aktivitet som en naturlig del i vardagen. Genom enkla rörelser varje dag vill skolans rörelsegrupp bidra till bättre hälsa och trygghet för både elever och personal.
Rävekärrsskolan deltar sedan början av förra läsåret i ett projekt som heter Rörelsesatsning i skolan som anordnas av studie- och utbildningsorganisationen SISU Idrottsutbildarna.
Rörelsegrupp
På skolan har en rörelsegrupp bildats som består av; Elisabeth Holmberg (idrott- och engelskalärare), Adam Billger (idrottslärare(, Helena Hellberg (lärare fritidshem) och Maria Amb (skolsköterska).
Satsningen innebär att rörelsegruppen har fått tid i sina tjänster att utveckla en sätt att få in rörelsen som en naturlig del i skolans vardag. Startskottet blev en idrottsdag med olika rörelsestationer på skolan.
Fokus på rörelseförståelse
-Det jag gillar är fokuset på rörelseförståelse som går ut på att alla ska kunna och vilja delta i fysisk aktivitet. Berättar Elisabeth.
Adam som i början av projektet var ny idrottslärare på skolan såg uppenbara fördelar.
-Jag tyckte att det var bra att vår mötestid skulle prioriteras i våra scheman, vilket den har gjort. Jag har alltid arbetat med rörelse i någon form så jag tyckte det lät jättekul.
Maria ser en tydlig koppling till sitt arbete som skolsköterska.
-Det känns naturligt att vara med eftersom jag pratar mycket om fysisk aktivitet med eleverna. Satsningen blir också en del av vårt trygghetsskapande på skolan.
Att utmana till aktivitet
Gruppen bestämde tidigt att aktiviteterna inte får vara för svåra.
Eller att de blir en belastning. Det ska vara rimligt och funka i vardagen. Adam berättar att ett av målen är att rörelsepauserna ska bli en naturlig del av verksamheten.
-Vi vill ju att det ska bli en kultur att röra på sig under lektionen. Lärarna bestämmer sedan själva när aktiviteten passar bäst under dagen.
Veckoutmaningar som mailas ut till klasserna kan bestå av en klappdans som klassen gör utifrån en instruktionsvideo.
-I påskas så var utmaningen att dansa Fågeldansen. Säger Helena.
Andra utmaningar har handlat om hjärngympa och bokstavsrörelse där eleverna fått skriva sitt namn med rörelser.

Trygghetsskapande arbete
Ett långsiktigt mål handlar om rörelse som ett sätt att arbeta med likabehandlingsplanen. Där blir rörelse och aktivitet ett sätt att skapa trygghet för eleverna. På skolan har man haft en provvecka för att titta på hur man skulle kunna förändra rasterna för att undvika konflikter. Personalen får ägna mycket tid åt konflikthantering när eleverna kommer in till lektionen igen.
Hjälpande handen
Det är också ett önskemål från elevrådet att man vill se fler vuxna ute på rasterna.
-Vi ska börja med något som vi kallar för Hjälpande handen som ska vara ett komplement till skolans rastvärdar. Vi vill upptäcka de barn som är ensamma på rasterna. Att se till att de kommer in i en rastaktivitet med andra elever. Eller att man hittar en spontan aktivitet just för den eleven. Berättar Helena.
Positiv respons
Responsen från skolans personal har varit enbart positiv.
-Det är roligt att fler och fler vill hålla i rastaktiviteterna. Då växer det vi vill göra. Berättar Adam.
-När eleverna kommer och vill visa det som de lärt sig på rörelsepausen så blir man glad. Säger Elisabeth.
Elisabeth upplever att lärare och elever tycker det är roligt att röra på sig tillsammans.
-Det blir en fin klasskänsla. Det är extra kul att se när en lärare lägger in en extra dans till rörelsepausen.
Önskat resultat
Rörelsegruppen ser fram emot att få se resultatet efter förändringarna av rasterna. Målet är färre konflikter och att fler mår bra efter en rast.
-Kan vi skapa ett bättre klimat på skolgården så kan vi förebygga istället för att släcka bränder hela tiden. Menar Maria. Adam fyller i.
-Vi har investerat mycket tid i det här så förhoppningen är att det ska betala sig i att alla på skolan lägger mindre tid på konflikthantering och mer på saker som ger energi istället för att ta energi.
Text och foto: Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Podd om utbyte med spansk skola
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer