Mentorer för barnskötare ger språkstöd
Språka är en kurs för att utveckla yrkessvenska. För barnskötare i Mölndals stad har den byggts på med en praktisk språkstödjande del tillsammans med mentorer.
Under hösten 2023 har 18 barnskötare från Mölndals förskolor deltagit i Språka. Det är en utbildning för att utveckla yrkessvenska som anordnas av Språkcentrum Mölndal. Kursen har genomförts inom många förvaltningar och i höstas riktade den sig för första gången till barnskötare i Skolförvaltningen.
Praktiknära komplement till Språka
Språka har genomförts vid 10 kurstillfällen. På förmiddagarna har deltagarna fått ta del av en teoretisk kurs kring bland annat ord, begrepp, ordförståelse och grammatik tillsammans med språkcentrum och på eftermiddagarna har det kompletterats med en praktiknära påbyggnad.
Eleonor Hansson och Susanne Åkerlilja är mentorer för Mölndals barnskötare. De har träffat kursdeltagarna efter varje tillfälle med Språka för att komplettera med praktiska och verksamhetsnära delar inom områden som högläsning, lek, begrepp i vardagen och bemötande.
-Delen med bemötande väckte stort engagemang. Vi jobbade med förhållningssätt på ett konkretiserande sätt med hjälp av rollspel med tillhörande frågor. Vi fortsatte sedan med case utifrån påhittade arbetslag som deltagarna fick mötas runt i ett grupparbete, berättar Eleonor och Susanne.
Högläsning som praktiskt moment
Ett annat av de praktiska momenten har handlat om litteratur och läsning. Kursdeltagarna fick besöka biblioteket tillsammans med mentorerna. Där fick de bekanta sig med miljöerna och välja ut varsin bok att arbeta vidare med. De fick analysera bokens karaktärer, vad den handlade om och vilka åldrar boken skulle kunna passa för. Deltagarna tog sedan med böckerna till sina förskolor för att läsa tillsammans med barnen.
Vid tillfället därpå berättade deltagarna om sin valda bok för varandra. Det kopplades sedan till läroplanens avsnitt om högläsning och tankar kring hur boken skulle kunna användas tillsammans med barnen genom olika uttrycksformer. Nästa steg var att deltagarna fick undersöka läsmiljöerna på den egna förskolan och sedan berätta för varandra och reflektera tillsammans.
- Hur ser läsmiljöerna ut på förskolan?
- Hur presenteras böckerna ?
- Finns det böcker som är lätta för barnen att välja själva?
- Finns det böcker på olika språk?
- Hur kan digitala böcker utgöra ett komplement?
Språk i vardagen
Målet med fortbildningen handlar om att bli inkluderad och känna sig förstådd i sitt yrke och i sin yrkessvenska och det verksamhetsnära upplägget har varit viktigt för att kunna bemöta alla där de befann sig.
-Flera deltagare har uttryckt att samtal med barnen ofta känns lätt men att det kan vara svårare att förstå det som samtalas om på möten. Vi har arbetat mycket med modet, att våga, både tala och säga till när det är svårt att förstå, säger Eleonor och Susanne.
Språket är en del av vardagen varje dag, hela tiden. Det handlar därför mycket om det språkliga mötet.
En fortbildning som gjort skillnad
Både deltagare själva och rektorer uttrycker att Språka och den kompletterande praktiska delen har gjort stor skillnad. Det viktiga språkarbetet fortsätter nu ute på förskolorna och kursdeltagarna är med i ett nätverk för vidare samarbete med mentorerna. Susanne och Eleonor berättar att deltagarna fått känna sig inkluderade och ingå i ett sammanhang där de har skapat en samsyn kring sin yrkessvenska i sitt yrke.
-De kan ta plats på nya sätt och vågar ta samtal och möten.
Det finns ett behov och en önskan om fortsättning med fortbildning i yrkessvenska. Anna Brügge Josefsson och Mette Myrin, verksamhetschefer förskola, ser att det här varit en viktig satsning. Framförallt genom kombinationen av teori och praktik och mentorsstödet för att skapa en långsiktighet i de språkstödjande insatserna.
-Förhoppningen är att utbildningen ska kunna bli ett återkommande inslag och vi undersöker hur det skulle kunna gå att lösa.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer