Lärlabbet ett nav för digital utveckling
Lärlabbet har öppnat och är tänkt att fungera som ett nav för digital utveckling inom skolförvaltningen. Bland annat erbjuds utlåning av digital utrustning, workshops, stöd och handledning.
Konceptet har tagits fram utifrån behov i skolförvaltningens verksamheter. Lärlabbet finansieras av öronmärkta digitaliseringspengar till skolan som kommunfullmäktige har tagit beslut om. Arbetsgruppen bestående av verksamhetsutvecklarna Anders Eriksson, Fredrik Andersson och Kristoffer Creutz har omvärldsbevakat och tagit inspiration från hur andra kommuner arbetar med liknande upplägg. Den främsta målgruppen är stadens skolor och förskolor. Utrustningen ska komma till nytta i det pedagogiska arbetet med våra barn och elever. Lärlabbet som det ser ut idag har börjat i liten skala, främst med fokus på skola. Tanken är att det ska fortsätta vidareutvecklas och breddas tillsammans med verksamheterna.
Flera olika resurser
Lärlabbet ska vara en resurs och målet är att stärka den digitala kompetensen på alla områden. Ingen fråga är för liten eller för stor för att få stöd och hjälp med. Syftet är att arbeta för att både sprida nya metoder och beprövad erfarenhet. Vi vill gå framåt i den digitala utvecklingen genom att skapa nya och tillgängliga lärmiljöer. Lärlabbet är inte bara den fysiska platsen, genom Lärlabbet erbjuds även fler resurser inom digital utveckling.
- Låna digital utrustning - Det mesta som finns i Lärlabbet kan lånas.
- Använd digital utrustning på plats - Viss utrustning finns bara på plats, till exempel den fasta poddstudion. Tanken är att man kan komma till Lärlabbet för att göra en podd, prova en digital whiteboard, eller titta på och testa utrustning som man vill låna.
- Workshop - I Lärlabbet kommer workshops och föreläsningar anordnas.Både på plats och digitalt. Syftet är att lära av varandra.
- Besök i verksamheten - Lärlabbet kan komma ut till verksamheten för att visa, hålla i en workshop och hjälpa till att komma igång.
Utrustning
Det finns flera olika typer av utrustning i Lärlabbet. Det mesta går att låna. Personal i skolförvaltningen har tillgång till labbets digitala tvilling. Här finns information om verksamheten, utlåning, utrustningen och vilka workshops som är på gång.
Några exempel på vad som finns i Lärlabbet:
- stationär poddstudio
- portabla kit för podd
- mobil greenscreen
- Videokameror
- VR-set
- golvrobotar
- mikroskopägg
- Dokumentkameror
- digital whiteboard
Kontakta Lärlabbet
Utlåning av utrustning sker i bibliotekssystemet. All utrustning som går att låna har en streckkod som skannas. Lånet registreras sedan på personnumret på den person som har lånat. För att besöka Lärlabbet och låna utrustning behöver man boka tid via larlabbet@molndal.se
Josefin Wenander
Kommunikatör skolförvaltningen
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer