Elever gör musikal om olikheter
Nu är det premiär för barnmusikalen Det sjätte syskonet som skapats av elever i årskurs 8 i Kvarnbyskolans musikklass. Musikalen handlar om olikheter och att bli accepterad som den du är.
Bakom scenen i ett musikklassrum hänger kostymer i olika färger. Över tangenterna på ett keyboard ligger ett par änglavingar. Runt om i den tillfälliga logen sitter eleverna utspridda. Några sminkar sig och andra övar på sina repliker. Det är repetitionsdag för den årliga barnmusikalen. Här träffar jag Mikkel, Stina, Arvid, Eila och Christina som går i musikklass 8F på Kvarnbyskolan.
Egenskriven musikal
Det sjätte syskonet som eleverna under ett antal veckor skrivit manus till handlar om sex syskon som besöker en musikfestival. När de utifrån musikstil blir uppdelade att bo i olika byar är det ett av syskonen som inte anses passa in och blir därför bortskickad till en spökby.
-Den handlar om att du ska bli accepterad som den du är. Att du inte ska bli pressad att göra saker du inte vill. Förklara Christina.
Kreativitet på olika sätt
I föreställningen växlar eleverna mellan att stå på scenen och spela i orkestern.
-Jag tycker det är roligaste att stå i orkestern och spela trumpet. Berättar Mikkel.
Arvid väljer helst att stå på scen.
-Att få spela en annan person som uttrycker sig på ett annat sätt än man själv. Man blir väldigt kreativ av det.
Modigare tillsammans
Att få arbeta i lag och få ihop något tillsammans är en stor del av arbetet med föreställningen
-Det är fint när vi kommer på idéer som sedan blir ett resultat. Det gör också att vi lär känna varandra på ett bra sätt. Förklarar Eila.
Stina berättar vidare om att våga ta plats på scen.
-Jag tycker att jag lärt mig att våga vara bekväm med att stå på scen. Man blir modigare av att prata inför en massa människor.
Vägledning i processen
Lärarteamet Teodor Callersten, Moa Hallgren och Per Löfdahl har skapat ramarna för det kreativa arbetet.
-Vi har låtit eleverna skapa och sedan har vi organiserat material, tid och logistik för att sedan sy ihop allt till en föreställning. Berättar läraren Teodor.
Eleverna arbetade under ett antal veckor med att skriva synopsis (sammanfattning av handling och karaktärer) vilket de sedan presenterade för sina klasskamrater.
-Instruktionerna var att skapa en föreställning för barn i åldrarna 6-9. Klassen producerade sex synopsis och efter omröstning valdes förslaget som sedan kom att bli Det sjätte syskonet. Fortsätter Teodor.
Premiär
På frågan om hur publiken kommer reagera på föreställningen svarar eleven Christina.
-Jag tror de kommer tycka att det finns många roliga karaktärer och personligheter.
Under vecka 13 på dagtid bjuds det in till skolföreställningar för elever
F-3 och på onsdagen 27 mars är det dags för två publika föreställningar kl. 17.00 och 19.00 i Kvarnbyskolans matsal.
Anders Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer