Elever gör musikal om olikheter

Nu är det premiär för barnmusikalen Det sjätte syskonet som skapats av elever i årskurs 8 i Kvarnbyskolans musikklass. Musikalen handlar om olikheter och att bli accepterad som den du är.

Bakom scenen i ett musikklassrum hänger kostymer i olika färger. Över tangenterna på ett keyboard ligger ett par änglavingar. Runt om i den tillfälliga logen sitter eleverna utspridda. Några sminkar sig och andra övar på sina repliker. Det är repetitionsdag för den årliga barnmusikalen. Här träffar jag Mikkel, Stina, Arvid, Eila och Christina som går i musikklass 8F på Kvarnbyskolan.

musikelever i logen på Kvarnbyskolan
Änglavingar på tangentbord

Egenskriven musikal

Det sjätte syskonet som eleverna under ett antal veckor skrivit manus till handlar om sex syskon som besöker en musikfestival. När de utifrån musikstil blir uppdelade att bo i olika byar är det ett av syskonen som inte anses passa in och blir därför bortskickad till en spökby.
-Den handlar om att du ska bli accepterad som den du är. Att du inte ska bli pressad att göra saker du inte vill. Förklara Christina.

Elev med änglavingar i kulisserna

Kreativitet på olika sätt

I föreställningen växlar eleverna mellan att stå på scenen och spela i orkestern.
-Jag tycker det är roligaste att stå i orkestern och spela trumpet. Berättar Mikkel.
Arvid väljer helst att stå på scen.
-Att få spela en annan person som uttrycker sig på ett annat sätt än man själv. Man blir väldigt kreativ av det.

Elever spelar i orkestern på Kvarnbyskolan

Modigare tillsammans

Att få arbeta i lag och få ihop något tillsammans är en stor del av arbetet med föreställningen
-Det är fint när vi kommer på idéer som sedan blir ett resultat. Det gör också att vi lär känna varandra på ett bra sätt. Förklarar Eila.
Stina berättar vidare om att våga ta plats på scen.
-Jag tycker att jag lärt mig att våga vara bekväm med att stå på scen. Man blir modigare av att prata inför en massa människor.

Elever på scen

Vägledning i processen

Lärarteamet Teodor Callersten, Moa Hallgren och Per Löfdahl har skapat ramarna för det kreativa arbetet.
-Vi har låtit eleverna skapa och sedan har vi organiserat material, tid och logistik för att sedan sy ihop allt till en föreställning. Berättar läraren Teodor.

Eleverna arbetade under ett antal veckor med att skriva synopsis (sammanfattning av handling och karaktärer) vilket de sedan presenterade för sina klasskamrater.
-Instruktionerna var att skapa en föreställning för barn i åldrarna 6-9. Klassen producerade sex synopsis och efter omröstning valdes förslaget som sedan kom att bli Det sjätte syskonet. Fortsätter Teodor.

Premiär

På frågan om hur publiken kommer reagera på föreställningen svarar eleven Christina.
-Jag tror de kommer tycka att det finns många roliga karaktärer och personligheter.

Under vecka 13 på dagtid bjuds det in till skolföreställningar för elever
F-3 och på onsdagen 27 mars är det dags för två publika föreställningar kl. 17.00 och 19.00 i Kvarnbyskolans matsal.

Anders Eriksson

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad

    Missa inget, prenumerera på våra artiklar

    Hantera prenumeration

    Äldre artiklar