Bok om didaktiska dilemman i förskolan
Förskollärare från Högalidens och Krokslätts förskolor är medskribenter i en ny bok som bygger på en dialog mellan förskollärare och forskare kring olika didaktiska dilemman.
Boken ”Undervisning i förskolan - Förskollärare och forskare i dialog om didaktiska dilemman” är helt nyutgiven. I boken definierar 13 förskollärare undervisningen i förskolan i form av didaktiska dilemman. I varje kapitel beskrivs ett undervisningsfall som sedan bearbetas i en dialog med forskare och andra förskollärare som kommenterar dilemmat utifrån sina perspektiv. Mölndal är en av fyra kommuner som har deltagit i projektet med både kapitelförfattare och kommentatörer från Högalidens och Krokslätts förskolor.
Under en arbetsplatsträff firades boksläppet med en festlig inramning. Förskollärarna Astrid Lilja, Cecilia Vikstrand och Jessica Johansson är tre av förskollärarna som medverkat i boken. De berättade om processen med boken tillsammans med forskarna Anette Olin Almqvist och Marianne Strömberg.
Bokens upplägg
Förskollärarna som har skrivit fram de olika fallen i boken inleder och skriver ett reflekterande slutord i sina kapitel. Varje kapitel består också av kommentarer från andra förskollärare och två forskare. Kommentatorernas utgångspunkt har varit att förstärka, komplettera eller problematisera det beskrivna fallet. När dilemmaägaren reflekterar över kommentarerna uppstår ny kunskap när det praktiska exemplet möter befintlig teori och andra erfarenheter vilket skrivs fram i slutordet.
Ett trettiotal forskare från olika lärosäten har valts ut som kommentarer för att kunna tillföra en bredd av perspektiv som matchar de olika områdena i kapitlen.
”Denna antologi bjuder in läsaren i förskollärares professionella vardag med dilemman och utmaningar, men också till en reflekterande kunskapsprocess i flera steg.
(Ingegerd Tallberg Broman, från bokens förord)
Fallförfattarnas perspektiv
Astrid och Cecilia som skrivit fram varsitt fall i boken berättar att dilemman är en naturlig del i vardagen.
-Det som var lite svårt här var att vi behövde hitta dilemman som kändes särskilt angelägna. Att det kunde vara viktigt för oss att utveckla men också att det skulle kunna ge något till de som läser boken. Det var svårt men också väldigt roligt och lärorikt.
Att arbeta med texterna i boken har varit en lärorik resa som både varit rolig och utmanande berättar Astrid och Cecilia.
Det gör något med ens egen process och lärande att få sätta ord på saker.
Astrid och Cecilia upplever att det var en speciell känsla att i skrift få kommentarer från andra utan att kunna respondera tillbaka.
-Först kändes det lite svårt men kommentarerna kunde sedan ge en bredd i dilemmat och utmana till nya tankar. När vi pratade tillsammans med de andra fallförfattarna kunde vi konstatera att de som fick kommentarer som skavde mest också såg störst utveckling efter processens gång.
En bok som bidrar med kunskap
Förskollärarna och forskarna är överens om att en av styrkorna med boken är att den är så verksamhetsnära. Den belyser hur det inte bara finns en lösning utan olika perspektiv på dilemman som uppstår i förskolans vardag.
-Tack vara att vi tog utgångspunkt i en händelse så hamnade vi automatiskt i det verksamhetsnära perspektivet. Det ger en hög igenkänningsfaktor genom hela boken säger Astrid och Cecilia.
Ett didaktiskt dilemma är inte lösbart, men när det belyses ur olika perspektiv kan det leda till nya insikter. Kunskaperna från dialogerna kan så sätt bidra med kunskap för förskollärarprofessionen som helhet.
Marie Eriksson
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Missa inget, prenumerera på våra artiklar
Taggar
Äldre artiklar
- Mölndals förskolor har språk i fokus
- Filmfestival på Gastorps förskola
- Slussen och kulturskolan ritar om gränserna
- Rörelsesatsning i Lindome
- Bildläraren och AI
- Kultur i skolan – lotteri eller garanti?
- Fadderskap som inspirerar
- Bok om didaktiska dilemman i förskolan
- Elever gör musikal om olikheter
- Lärlabbet ett nav för digital utveckling
- Mentorer för barnskötare ger språkstöd
- Rytmik och äventyr på slott och förskola
- Lekcertifiering möter litteraturprofil
- Ett rum för alla sinnen
- Stöd för hörselanpassade lärmiljöer
- 10 år med barns röster i staden
- Förskolans språkarbete på bokmässan
- Fokus matematik 1-16
- Modellen PALS för trygghet och trivsel
- Satsning för livslång rörelseglädje
- Litteraturprofil i Mölndals förskolor
- Räkna med flyt
- Musikvideoprojekt på fritids
- Musik för språkets skull
- Upplevelser som skapar sammanhang
- Omställning med uppskattade effekter
- Matematik och naturvetenskap med språk i fokus
- Delat ledarskap för Mölndals grundskolor
- Samverkan för barnens bästa
- Transspråkande i förskolan
- Stationsarbete i förskoleklass
-
Motivation till matematik på Fässbergsskolan
- Hela världen i förskolan
- Performancekonst på Kulturskolan
-
Analog och digital programmering
- Lekcertifiering i förskolan
-
Rörelsesatsning för trygghet i skolan
- Green screen som projekt
- Gärdesängens nya förskola - hållbarhet och framtidstro
- Studiero och goda relationer med PALS
- Kooperativt lärande engagerar
- Barnens lyktor trotsar stormen
- En digital upplevelsepromenad
- Före Bornholm som språklig mötesplats
- Guldig förskola om barnen får bestämma
- Åttorna sprider skräck i Mölndal
- Barnskötaruppdraget stärks genom mentorsstöd
- Strategidag med rektorer för stärkt samarbete
- Fokusområden förtydligar förskolans uppdrag
- Hbtqi i förskolan
- Gemensamt fokus driver utveckling
- Alla kan spela, och dela, musik!
- Språkliga lärmiljöer i förskolan
- Drake, Justin Bieber & Mölndals nior
- TAKK - alla barns rätt till kommunikation
- Konst som känns i kroppen
- Processfokus i Lindome
- Ögonrörelser avslöjar läsförmågan i Lindome
- Våga förändra och veta varför
- Graffitti på schemat
- Fiolen ska stärka språket i förskolan
- Öppna förskolan - en mötesplats
- Ungas perspektiv i framtidens forskning
- Undervisning i sagans värld
- Ett riktigt viktigt varv
- Stor förskola med stora möjligheter
- Mentorsstöd för barnskötare
- I Mölndal processleder vi varandra
- Puls på Sinntorpsskolan
- Lyckat chefssamarbete med nya planer
- Digitalt möter analogt med Osmo
- Programmering – ett av många språk i förskolan
-
I varje rum ryms möjligheter
- Digitala tips delas digitalt
-
Äventyrspedagogik som engagerar
- G Suite gör skillnad
- Lära med lera
- En ny förskola växer fram
-
Samtal som gör skillnad
-
Praktiknära samverkansforskning
- Hållbart språkarbete växer
- Att leda i en digital omvärld
- Barn kan!
- MakerMölndal - nya lärmiljöer och ny teknik
-
Att befästa begreppet undervisning
- Vi har ett rum och vad gör vi då?
- Bilder av samtal i Zambia
-
Förskoleklassnätverket möts runt digitalisering
- Processer och mötesplatser i förskolan
- Delaktighet för unga i Mölndal och Georgien
- Fokus Digitalisering
- Barns och ungas plats i den växande staden
- Dörrar öppnas i Mölndals förskoleklasser
- Barns röster lyfts i ny musikförskola
- Res ut och inspireras, kom hem och inspirera
- Språk-, läs- och skrivutvecklare
- Flexibel lärmiljö i klassrummet
- Leda digitalisering
- Internationellt demokratiprojekt
- Den digitala resan
- Modig dramapoesi från Zambia i Mölndal
- Ett torg växer fram
- Vem är Fredrik Hellsten?
-
Maker Mölndal
- Förskolans lärmiljöer i fokus
- Odlingsglädje i Kållered
- Mentorsgrupp som stöd för förskollärare
- Skolelever lär sig om kultur
- Scensäkra elever
- Rum som skapas och omskapas
- Resande i handdockor
- Från modersmål till flerspråkighet
-
Läslyftet
- TAKK i förskolan
-
Kvarnbyskolan satsar på Sociala medier
- Genus och normer i förskolan
-
Mölndal delar
- Solsken i Skolsverige
- Sinkadusen
- Sinnesträdgård
Kommentarer